Je bent goed bezig. Misschien morgen toch ook nog maar een keer bellen met jouw algemene voorwaarde verhaal. Beetje druk op de ketel houden.
Overigens heb ik vandaag de Opta gesproken. Werd doorverbonden door Consuwijzer.nl (de consumenten ingang van de Opta) omdat ze het een interessant probleem vonden. Ze willen er graag induiken.
Nog wel wat algemene informatie van ze gehad over wat wettelijk is (niks nieuws onder de zon, maar wel interessant)
• Wettelijk mogen providers diensten blokkeren die concurrerend zijn voor hun eigen diensten (zoals tethering, voip en smsoip). Er is nog geen Europese wetgeving hierover en dit kan nog wel even duren. Providers moeten hier echter wel duidelijk over zijn in hun algemene voorwaarden, en deze voorwaarden mogen niet in strijd zijn met de nederlandse wetgeving. Hier kun je Vodafone dus niet op afrekenen.
• Echter: Vodafone geeft welliswaar aan dat tethering, voip en smsoip niet toegestaan is, maar een blokkade hiervoor mag er nooit toe leiden dat overige functionaliteit niet meer werkt. Is dit wel het geval dan is dat in strijd met zowel haar eigen algemene voorwaarden als de nederlandse wetgeving. De opta kan hier tegen optreden.
Maar als ik jouw verhaal zo hoor dan is Vodafone zich echt wel bewust van de situatie en de mogelijke consequenties. Op een boete van de Opta zit niemand te wachten tenslotte. Wat mij jammer genoeg vooral stoort is de communicatie. Ik ben zelf beter gewend Vodafone. Een zakelijke maatregel (als voip blokkade) doorvoeren is begrijpelijk. Maar wees open over de problematiek zoals die zich voordoet en instrueer je klantenservice.
Zorg er ook als Vodafone voor dat er een alternatief geboden wordt. Voor de iPhone Super Sim abonnementen is Blox internet totaal namelijk niet verkrijgbaar. Kans is groot dat, wanneer deze er zou komen, je niet niet 5,- maar misschien wel 15,- per maand meer moet betalen bij een iPhone Super Sim abo (informatie van een vodafone medewerker). Los van het feit dat je wel erg veel moet bellen wil je hier voordeel uit halen, zit je volgens mij ook in no time over je 'fair-use-policy' en is je accu in no time leeg. Ik kan me daarom niet voorstellen dat deze prijsverhoging in de praktijk reëel is.
Ik denk trouwens dat dit probleem wel eens ingehaald kan worden door de praktijk. Ik lees dat Fring (en ongetwijfeld ook Apple) bezig is met videobellen. Ook deze dienst mag niet zomaar geblokkeerd worden op de huidige producten omdat het niet specifiek over Voip of SMSoip gaat. Dus vraag me af wat ze er op de middellange termijn mee opschieten.
Ow, nog wat. Dat ze de iPhone niet ondersteunen is overigens wettelijk geen argument. Vodafone biedt een product aan genaamd 'iPhone Super Sim'. Over beperkende maatregelen qua functionaliteit en service wordt in de voorwaarden (op kleine dingen als visual voicemail na) niet gesproken en mag dus ook niet als argument aangedragen worden.
Laatst gewijzigd door kingster; 01-12-09 om 22:06.