iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Overige providers Nederland (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f19/overige-providers-nederland/)
-   -   onverwachtse telefoonrekening (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f19/overige-providers-nederland/13085-onverwachtse-telefoonrekening.html)

vaneijden 17-05-08 15:33

onverwachtse telefoonrekening
 
Hoi,

Ik ben een kleine maand in het bezit van mijn iPhone en heb (waarschijnlijk zoals elke beginner) applicaties zoals weer, youtube en de Safari browser gebruikt. Dit deed ik altijd in verbinding met onze draadloze verbinding thuis.

Leuk! totdat ik vandaag mijn telefoonrekening binnen kreeg. Het bedrag was al schrikkend hoog, en ik was benieuwd waar dat nou aan lag. Onder het kopje 'internet' vond ik een minder leuk 3 cijferig bedrag.

Goed, het is me nu duidelijk dat je dus wel degelijk voor internet betaald, ookal doe je dit via je eigen draadloze verbinding thuis.

Maar welke applicaties kan ik nu wel kosteloos gebruiken? ik kijk regelmatig naar het weer maar dat durf ik nu ook niet meer.

macfreaker 17-05-08 15:55

Wanneer je thuis bent kan je beter met bossprefs edge uitschakelen en alleen Wi-Fi gebruiken indien beschikbaar.

truckdiver 17-05-08 16:04

zoveelste slachtoffer die zijn edge continu heeft openstaan?
als deze opstaat en je laat je mails automatisch ophalen blijf je met internet verbonden,ook al denk je van niet en heb je geen Wi-Fi verbinding

vaneijden 17-05-08 17:03

Het ligt dus niet aan het internetten met mijn Wi-Fi verbinding maar de contstante (onzichtbare) edge verbinding? en hoe zet ik dat dan uit?

truckdiver 17-05-08 17:52

als je bossprefs hebt geinstalleerd kan je die daar uitschakelen
anders ga je nr instellingen>netwerk>edge en bij apn vul je niets in
zodoende kan je geen geen verbding meer krijgen,met deze oplossiing kan je dan ook niet meer internetten zonder Wi-Fi of je mails ophalen
zijn meerdere topics over te vinden via de zoekfunctie

vaneijden 17-05-08 17:59

Onder het kopje netwerk kan ik bij mij geen edge vinden. Alleen een gevinkte 'automatisch' en een lijstje van 4 netwerken. NL KPN, voda NL, TMO NL en Orange.

truckdiver 17-05-08 20:55

je moet eerst nr algemeen gaan en dan netwerk kiezen(er tussenuit gelaten,sorry)

colliehome 17-05-08 21:22

Maar als je thuis een netwerk ( draadloos) hebt gaat hij dat voor GPRS kiezen. Dus Wi-Fi gaat hij eerst aanspreken. Maar inderdaad mail auto checken moet je zeker uitzetten.

vaneijden 17-05-08 21:46

bij de edge instellingen staat onder het kopje apn niets ingevuld, ook is bij de mail ingesteld dat deze handmatig bijgewerkt wordt.

Hoe kom ik dan toch aan deze hoge rekening? ik heb alleen gebruik gemaakt van internet via onze draadloze verbinding thuis.

Ik maak me echt zorgen, ik heb geen baan en kan dus niet elke maand zulke hoge onverwachtse telefoonrekeningen veroorloven.

colliehome 17-05-08 21:52

das bizar... geen gprs velden ingevuld kan je ook geen gprs ontvangen... misschien ligt het probleem wel elders...

forum.bericht 18-05-08 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vaneijden (Bericht 114039)
bij de edge instellingen staat onder het kopje apn niets ingevuld, ook is bij de mail ingesteld dat deze handmatig bijgewerkt wordt.

Uit div. berichten begrijp ik dat als je een KPN abonnement hebt en daar niets is ingevuld je aut. toegang hebt. Oplossing is daar iets willekeurigs invullen.


Citaat:

Hoe kom ik dan toch aan deze hoge rekening? ik heb alleen gebruik gemaakt van internet via onze draadloze verbinding thuis.
Blijkbaar was je daar dus niet mee verbonden! Wellicht in het vervolg thuis via een PC Internetten? Is ook nog stukken comfortabeler.


Citaat:

Ik maak me echt zorgen, ik heb geen baan en kan dus niet elke maand zulke hoge onverwachtse telefoonrekeningen veroorloven.
De meeste mensen kunnen ook als ze werken geen 3-cijferige telefoonrekeningen permitteren.

tinus_i 18-05-08 16:39

Zoek eens na of je provider geen onbeperkt abonnement heeft voor internetgebruik; Ik weet niet of je in Nederland zit maar zo ongeveer alle Nederlandse providers hebben dat voor ongeveer 10 euro in de maand.

vaneijden 18-05-08 18:05

Ik heb helemaal geen behoefte aan internet op mijn iphone, toen ik hem net had was het leuk om af en toe wat uit te proberen. Ik heb inderdaad een KPN abbonement en heb nu bij de APN gegevens iets willekeurigs ingevuld.

Hoe kan ik controleren dat ik nu wel of niet gebruik maak van (onzichtbare) betaalde diensten?

tinus_i 18-05-08 19:25

Wi-Fi uitzetten en dan kijken of het nog werkt. Als het nog werkt, maak je wel weer kosten natuurlijk.

vaneijden 19-05-08 12:07

Mooi, nu werkt het weer en de safari browser niet meer omdat edge activering niet mogelijk is. Mijn laatste vraag is nu, als ik nu wél Wi-Fi activeer via onze draadloze thuisverbinding, maar geen toegang tot edge geef, kan ik dan gratis gebruik maken van genoemde applicaties?

colliehome 19-05-08 12:20

Normaal (ver)kiest je iPhone een Wi-Fi verbinding voor een Edge verbinding. Maar om zeker te zijn dat je Edge niet werkt kan je dus bovengenoemde test soms eens proberen. Zeker niet slecht is " BossPrefs" te installeren. Daar hebben mijn vrouw en ik nog geen last mee gehad ivm Edge afzetten en plots weer opspringen. Als je ergens buiten bent en op een netwerk kan "liften" dan zie je duidelijk het symbool van Wi-Fi. Ben je ergens en er is geen beschikbaar netwerk gaat je iPhone voor Edge kiezen indien je die niet hebt uitgevinkt. Dus met BossPrefs ben je 100% zeker.

Giuseppe 19-05-08 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door colliehome (Bericht 114042)
das bizar... geen gprs velden ingevuld kan je ook geen gprs ontvangen... misschien ligt het probleem wel elders...

Dit probleem speelde ook op de iPhone van mijn broertje... niets ingevuld en toch kunnen internetten zonder verbinding via Wi-Fi.. echt vaag.. na bosspreffs installatie het edge verhaal uitgezet. Nu gaat het goed. :confused:

wb1987 19-05-08 17:15

Voor alle duidelijkheid, je zat dus niet op je draadloos netwerk, anders had je uiteraard geen kosten gehad.

Via bossprefs edge uitzetten is een oplossing, maar vaak gaat edge ook automatisch terug aan.

Wat je ook kan doen is naar de klantendienst hebben en vragen of ze mobile internet uitzetten voor jou abbo/prepaid kaart.
Zo kan je niet meer op het dure mobile internet en kan je ook niet voor onverwachtse kosten komen te staan!

De reden waarom het niet altijd werkt iets willekeurig in te vullen bij apn is dat sommige netwerken de edge settings in hun sim kaarten inbouwen.

Bertje 19-05-08 17:46

Ben ik blij dat ik vodafone blox internet heb.. Kost me maar 10 euro.. xD

Amp. 19-05-08 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertje (Bericht 114818)
Ben ik blij dat ik vodafone blox internet heb.. Kost me maar 10 euro.. xD

mij maar 4.50 :D 50% korting bij Sim Only had ik ^^
en dat voor een jaar lang, en ik heb *YAY* een 1 jaar contract ;)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:56.