//

Foto's exporteren met aanmaakdatum

Foto's exporteren met aanmaakdatum discussie in Muziek, foto & video forum; ( verdwijnt na registratie ) Beste forumleden, Allereerst stel ik mezelf even netjes voor. Ik ben Martin en ik ben al vele jaren een grote apple fan. Inmiddels bezit ik ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Media > Muziek, foto & video
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 06-12-16, 01:37
BarettaNL BarettaNL is offline
• iOS 10.1.1
• 9.3.5
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2016
Berichten: 5
Exclamation Foto's exporteren met aanmaakdatum

Beste forumleden,

Allereerst stel ik mezelf even netjes voor. Ik ben Martin en ik ben al vele jaren een grote apple fan. Inmiddels bezit ik een iphone 6, ipad 2, appletv 4 en een macbook pro.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende; Ik bezit ruim 20.000 foto's en heb deze momenteel ondergebracht in de foto's app van osx. Op zich prima maar ik wil de foto's graag gaan opslaan in mappen op mijn Nas.

Ik dacht; een simpele klus. alle foto's exporteren middels de functie in de foto's app en opslaan in een map. Het lijkt goed te gaan maar bij toeval kwam ik erachter dat de foto's niet meet de originele (aan)maakdatum hebben.

Na een intensieve speurtocht op google heb ik geen oplossing kunnen vinden. Daarom wil ik jullie hulp graag inroepen bij het oplossen van dit mysterie.

Wie o wie heeft de oplossing?

Groeten Martin (ps; alvast bedankt!)
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 06-12-16, 10:20
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Hoe kwam je er achter dat de aanmaakdatum niet meer correct is? heb je echt in de exif data gekeken naar de date-taken exif data? Of de file created of de date modified?
  #3  
Oud 06-12-16, 10:47
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BarettaNL Bekijk bericht
Daarom wil ik jullie hulp graag inroepen bij het oplossen van dit mysterie.
Het mysterie zit in het besturingssysteem dat op de NAS draait. En dat is meestal het één of andere Linux derivaat.

De datum dat de foto genomen werd staat in de EXIF metadata van de foto en die wordt zeker niet veranderd. De bestandsdatum wordt gewijzigd (of behouden) door het besturingssysteem van de NAS. Daar heeft macOS geen invloed op.

Ik gebruik hier twee OS X servers. Eentje met OS X Server 10.7 en eentje met OS X Server 10.11. Bestanden die naar die servers verplaatst worden behouden de originele bestandsdatum.
  #4  
Oud 06-12-16, 11:24
BarettaNL BarettaNL is offline
• iOS 10.1.1
• 9.3.5
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2016
Berichten: 5
Standaard

Thnx voor jullie snelle reactie! Ik heb de bestanden nog niet eens geexporteerd naar de NAS. Ik ben begonnen om ze via de exportfunctie naar mijn mac te exporteren.

Daar zie ik inderdaad dat de aanmaakdatum (date created) is veranderd naar 15-11-2015. Waar kan ik de exif data checken?

Als ik straks de foto's naar de NAS kopieer, lijkt het dan alsof alle foto's op hetzelfde moment zijn genomen?

Groeten Martin
  #5  
Oud 06-12-16, 11:30
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BarettaNL Bekijk bericht
Waar kan ik de exif data checken?
In de Foto's app bij Info over de foto.

Je kan ook rechts klikken op het fotobestand en "Get Info" kiezen: Dan zie je de verwerkingsdata:



PS:
"Get Info" is de standaard macOS functie om informatie over een bestand te bekijken.
  #6  
Oud 06-12-16, 12:28
BarettaNL BarettaNL is offline
• iOS 10.1.1
• 9.3.5
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2016
Berichten: 5
Standaard

Ik weet dat ik de info van een bestand op die wijze kan opzoeken maar daar staat dan opeens.

Aanmaak: 8 november 2015

Dit terwijl het een foto is uit 2004.

😬
  #7  
Oud 06-12-16, 12:37
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Bij mij is dat op de macOS (en OS X) systemen niet zo:



Ik ga het hier bij laten. Succes verder.
  #8  
Oud 06-12-16, 21:45
BarettaNL BarettaNL is offline
• iOS 10.1.1
• 9.3.5
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2016
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Bij mij is dat op de macOS (en OS X) systemen niet zo:



Ik ga het hier bij laten. Succes verder.
In de beschrijving licht ik toe dat het juist om de datum gaat die er staat NA exporteren. Jij beschrijft het opzoeken van de aanmaakdatum van een foto in de foto's.

Wie o wie kan me helpen?

Groeten Martin
  #9  
Oud 06-12-16, 22:05
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Je begint op mijn zenuwen te werken:

1) Fotoke vóór het verplaatsen naar een Xserve server:



2) Fotoke ná het verplaatsen naar een Xserve server:



Ik ga het er nu écht bij laten.
  #10  
Oud 06-12-16, 22:26
BarettaNL BarettaNL is offline
• iOS 10.1.1
• 9.3.5
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2016
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Je begint op mijn zenuwen te werken:

1) Fotoke vóór het verplaatsen naar een Xserve server:



2) Fotoke ná het verplaatsen naar een Xserve server:



Ik ga het er nu écht bij laten.
Wat is dat nou voor benadering/ antwoord. Als er iemand op de zenuwen werkt dan ben jij het wel. Als je een fatsoenlijk leest wat er staat dan zie je dat ik het a. Niet had over het opvragen van exif data in de foto's app zoals je net wel omschreef, en b. Het niet heb over het verplaatsen van een foto naar xserve server maar gewoon naar de hd van mijn macbook.

Als alles bij iedereen zou werken dan was er geen forum nodig toch. En als je te gefrustreerd bent, reageer dan niet op een hulpvraag.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 6 december 2016 om 21:29 ----------

Ps: zijn er mede forumleden die wel normaal kunnen meedenken met het beschreven probleem?
  #11  
Oud 17-01-18, 11:57
JK88 JK88 is offline
• iOS 12.0
• 11.2
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jan 2018
Locatie: Zaanstad
Berichten: 3
Standaard

Ik wil toch nog even terug komen op dit onderwerp. Ik heb hetzelfde probleem. Ik wil mijn foto's graag vanuit Foto's exporteren naar een map op mijn Mac. Als ik dit doe vanuit de Foto's App met de functie Exporteren, wordt de aanmaakdatum van de foto aangepast. Ook als ik de optie "Exporteer ongewijzigd origineel" blijft hij de datum aanpassen. Is hier echt geen trucje voor zodat de aanmaakdatum gewoon blijft bestaan?
  #12  
Oud 27-01-19, 14:26
JK88 JK88 is offline
• iOS 12.0
• 11.2
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jan 2018
Locatie: Zaanstad
Berichten: 3
Standaard

Is hier inmiddels al een oplossing voor?
  #13  
Oud 08-06-19, 01:19
Albert84 Albert84 is offline
• iOS 12.4.6
• iPadOS 13.4.1
• Besturingssysteem: Anders
 
Geregistreerd: Jan 2017
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guest-20180925190238 Bekijk bericht
Je begint op mijn zenuwen te werken:

1) Fotoke vóór het verplaatsen naar een Xserve server:



2) Fotoke ná het verplaatsen naar een Xserve server:



Ik ga het er nu écht bij laten.
BarettaNL begon op jouw zenuwen te werken. BarettaNL vertelde gewoon op een rustige en normale manier zijn/haar verhaal.
Dat jij hier énorm gefrustreerd van wordt (Ik ga het er nu écht bij laten) is jouw probleem. Niet dat van BarettaNL.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Foto's zet datum naar vandaag bij exporteren bassollie Desktop-applicaties 1 06-08-15 10:19
iPhoto: veel foto's exporteren naar PC jopth Muziek, foto & video 5 17-08-12 13:46
Foto: Foto's iPhone exporteren met volledige resolutie benteng Muziek, foto & video 10 12-05-12 14:52
foto mappen exporteren naar pc mmols Muziek, foto & video 3 03-07-11 15:12

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:39.