//

Waarom is de leeftijd voor Apple Pay in Nederland 16 jaar?

Waarom is de leeftijd voor Apple Pay in Nederland 16 jaar? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Dus nog steeds, de afspraak is er. Maar niemand weet waarom en wie dit zo verzonnen heeft. Laat staan wie dit eventueel kan veranderen. Dus ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #21  
Oud 14-12-20, 17:37
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Dus nog steeds, de afspraak is er. Maar niemand weet waarom en wie dit zo verzonnen heeft. Laat staan wie dit eventueel kan veranderen.
Dus zo lang mogelijk van het kastje naar de muur sturen tot nieuwsgierigen het opgeven.
Heel apart
Gesponsorde links
Advertentie
Advertentie

  #22  
Oud 16-12-20, 18:56
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

Apple-medewerker (het betreft toch echt iemand die bij Apple werkt) belde netjes terug conform afspraak. Tot zijn spijt (echt, goede gozer) is het interne antwoord dat de contracten geheim zijn. Er komt dus geen inhoudelijk antwoord. Gevraagd wat ik nu dan kan doen: Tim Cook aanschrijven ofzo? Daarop volgde dat ik feedback kan indienen (al gedaan natuurlijk, die leest Apple maar ze komen er niet op terug). Vervolgens heb ik hardop nagedacht of een bedrijf juridisch tot antwoord gedwongen kan worden of iets dergelijks. Die gedachte bracht me op discriminate van Nederlandse kinderen. Ik heb gevraagd of ze willen dat ik het die kant op ga zoeken of dat ze nog even intern via management nagaan of er mogelijkheden zijn een antwoord te geven.

De medewerker gaat het met management bespreken en komt daarop terug (niet meer deze week).
  #23  
Oud 23-12-20, 14:39
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

Vandaag weer teruggebeld, medewerker is van het "Customer Relations Admin-team" wat klachten afhandelt over producten en diensten. Hij komt niet verder dan "Business decision".

Gevraagd waar ik de onnodige leeftijdsdiscriminatie in Nederland heen kan escaleren: overkoepelde afdeling, ander land, product owner Apple Pay, juridische afdeling, Tim Cook... Hij gaat het uitzoeken en belt weer terug.

Tim Cook maar 's via Twitter geprobeerd te bereiken: "Can you help lift or help me understand the age discrimination in The Netherlands preventing my daughter to use Apple Pay? Some countries/regions have an age barrier of 13 and banks+government over here are not the issue - I already contacted all of them."
  #24  
Oud 24-12-20, 15:16
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

De medewerker heeft nagevraagd wat er nog te escaleren is: er is geen mogelijkheid om deze vraag verder te beleggen. Er komt dus van Apple via alle reguliere kanalen geen antwoord op. Dus goed om de vraag alvast bij Tim Cook neer te leggen gisteren, nu afwachten of iemand dat leest en erop reageert.
  #25  
Oud 14-01-21, 23:21
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

Nog één gooi naar gedaan door een mail te sturen naar Tim Cook conform:
https://www.wikihow.com/Contact-Tim-Cook
  #26  
Oud 18-01-21, 10:51
jpwg001's schermafbeelding
jpwg001 jpwg001 is offline
• iOS 16.6
• iPadOS 16.6
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2011
Locatie: Eindhoven
Berichten: 955
Standaard

Wauw, respect voor je volharding.
__________________
Het goede gedeelte van mijn hersenen werkt slecht. Het slechte gedeelte van mijn hersenen werkt goed.
  #27  
Oud 07-08-21, 23:37
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

Na 14-01-2021 niets via het e-mailadres van Tim Cook gehoord. 10-03-2021 een reminder gestuurd. Vandaag nog een laatste waarin in aangeef dat ik hoop op een fatsoenlijke reactie.

Mocht er iets binnenkomen dan laat ik het weten maar ik vrees van niet.
  #28  
Oud 08-08-21, 23:17
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Super om te lezen dat je nog steeds volhard. Ik vrees dat Tim Cook niets van zich gaat laten horen. Jammer hoor.
Je loopt ook steeds tegen een muur aan met zoiets.
  #29  
Oud 24-08-21, 13:45
SvdS SvdS is offline
• iOS 14.2
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Nov 2015
Berichten: 11
Standaard

Eens. Jongere gebruikers die allang met eigen pinpas pinnen zouden dit ook graag willen. In app van de bank hebben ze soms al dagelijkse maximum bestedingslimiet ingesteld, dus ze zouden niet ongelimeerd kunnen pinnen met Apple Pay. Misschien is dat de euvel voor Pay?
  #30  
Oud 04-11-21, 10:50
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

Ik heb geen idee wat er waar dwars zit. Het lijkt ergens tussen Apple en ING Bank dwars te zitten maar ik krijg van beide kanten niet meer terug dan dat het in een geheim contract is vastgelegd.

Vreemd is ook dat alle partijen an sich akkoord lijken:
* mijn dochter wil Apple Pay gebruiken
* van mij mag ze Apple Pay gebruiken
* ING Bank heeft liever ook geen beperking
* Het lijkt me ook voor Apple handig als mensen direct Apple Pay gebruiken en niet bijvoorbeeld de Android-variant
* De Nederlandse overheid heeft geen bezwaar

Een betaalpas met pincode is minder veilig dan een smartphone met vingerafdruk- of gezichtsherkenning. Bovendien blijkt de betaalpas gemakkelijker kapot danwel kwijt te raken.

Ik bedacht me onlangs dat het Financiële klachteninstituut KiFiD misschien een rol kan spelen dus ik heb alle correspondentie daar neergelegd.
  #31  
Oud 23-12-21, 01:24
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

KiFiD heeft het issue als klacht doorgegeven aan ING Bank N.V. voor de interne klachtenprocedure van de bank. Bij geen reactie binnen acht weken of een antwoord waarmee wij het niet eens zijn volgt de procedure van KiFiD zelf:
https://www.kifid.nl/werkwijze/

De kern van de reactie van ING Bank N.V. die wij deze kregen is: "Wel kunnen wij aangeven dat wij er bij Apple op hebben aangedrongen om de leeftijdsgrens voor ApplePay te verlagen, maar dat Apple hier vooralsnog geen opvolging aan geeft".

Dat legt de bal in ieder geval 100% bij Apple. Apple zegt over de kwestie zelf op de website: "Kinderen die jonger zijn dan 13 jaar, kunnen Apple Pay niet gebruiken en kunnen geen kaart toevoegen in de Wallet-app. Leeftijd verschilt per land of regio.", punt 2 op:
https://support.apple.com/nl-nl/HT204506

De landen zijn door Apple helaas niet gespecificeerd maar de Nederlandse overheid heeft zoals ik eerder ontdekte in mijn rondje langs organisaties geen bezwaar. Dan vraag ik me natuurlijk af op grond waarvan (of waarom) Nederlandse kinderen door Apple op leeftijd gediscrimineerd worden.

Daarnaast blijf ik me afvragen waarom alle partijen het eens lijken te zijn maar er niets gebeurt.

Ik heb KiFiD vandaag gevraagd hun procedure te vervolgen. Misschien via ING Bank N.V., misschien via Apple. Omdat we nu nog maar 1 organisatie bij een concreet antwoord lijken verwijderd.
  #32  
Oud 16-01-22, 21:55
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

KiFiD heeft afgelopen week telefonisch contact met mij opgenomen. Omdat mijn dochter over iets meer dan een maand 16 jaar is, is de zaak binnen de kortste keren niet meer van toepassing. Daarom heb ik op advies van KiFiD een nieuwe klacht ingediend uit naam van mijn zoon. Die is nu 12 en dus op tijd om hopelijk vanaf zijn 13e jaar gebruik te kunnen maken van Apple Pay via ING Bank.
  #33  
Oud 16-01-22, 22:02
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Het leest weg als een bijzonder boek/verhaal. Kastje-muur-vloerbedekking-kast etcetera.
mijn dochter is net een paar maanden 15 dus we zitten in hetzelfde schuitje. Die zit ook in de "ja, maar waaaaaraoooommm dan niet".
Dus nogmaals DANKJEWEL voor alle teksten hier. dat scheelt mij een "Nou, Daarom" discussie.
Ik ben heel erg benieuwd of ze ApplePay kan gebruiken voordat ze 16 wordt.
  #34  
Oud 24-01-22, 13:55
SvdS SvdS is offline
• iOS 14.2
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Nov 2015
Berichten: 11
Standaard

Goh, het loopt al jaaaren en niemand die duidelijk kan maken waarom kinderne van 13+ nog geen gebruik kunnen maken van Apple Pay... Meeste tieners kunnen wel verantwoord pinnen. Pinnen doen ze toch wel, of het draadloos kan met Apple Pay of met pasje. Dus ik snap die leeftijdslimiet ècht niet.
  #35  
Oud 14-03-22, 11:43
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

Inmiddels een paar keer contact gehad met KiFiD. Omdat mij zoon nog geen 13 is, zouden we de zaak wellicht moeten aanhouden. Toch bij ING Bank gevraagd waarom in de geheime contracten met Apple de leeftijdsgrens van 16 is gehanteerd. Zij geven die informatie niet vrij.

ING Bank wijst op een nieuwe pagina (publicatiedatum 27-10-2021) van Apple waarin Nederland in een bijzonder lijstje van landen staat:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201084
(samen met Brazilië maar zonder België waar de leeftijdsgrens blijkbaar wél op 13 jaar ligt)

ING Bank verwijt mij vervolgens dat ik "weiger[t] te begrijpen dat het hier om dienstverlening van Apple gaat" en doet mijn laatste strohalm in contactpogingen naar Apple af als "waarbij nog opgemerkt dat een e-mail gericht aan de bestuursvoorzitter van Apple Inc. (Tim Cook) niet als een serieuze poging hiertoe kan worden opgevat".

We wachten nu het formele verweer van ING Bank af, dat duurt vier weken. Naar verwachting sturen ze op "niet behandelbaar" voor KiFiD wegens:

==
Artikel 2 Welke klachten behandelt de Geschillencommissie niet?
[...]
i) de Klacht ziet op de weigering om een rechtsverhouding aan te gaan of om de dienstverlening uit te breiden, tenzij de klacht behelst dat de Financiële dienstverlener misbruik heeft gemaakt van de hem toekomende contracteer- en beleidsvrijheid of bij zijn weigering heeft gehandeld in strijd met de wet;
==

Google naar "Reglement Geschillencommissie financiële dienstverlening (Kifid) Bemiddeling en (bindend) advies" voor het hele reglement - een link plaatsen levert op de website van KiFiD een 404-melding op.
  #36  
Oud 16-05-22, 00:52
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

ING Bank stuurde 09-05-2022 inderdaad aan op "niet behandelbaar" met "Wij verzoeken wij uw Commissie dan ook om de klacht van cliënt ING niet-ontvankelijk te verklaren dan wel af te wijzen."

Afgelopen vrijdag kreeg ik een update van KiFiD: "De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening heeft besloten om de klacht van uw zoon te behandelen op basis van de schriftelijke stukken. Er zal geen mondelinge behandeling plaatsvinden. [...] U kunt de beslissing van de Commissie in beginsel tegemoet zien binnen 90 dagen; als deze termijn onverhoopt niet wordt gehaald, ontvangt u daarvan te zijner tijd nader bericht."

Ik kan binnen 10 dagen bezwaar maken tegen behandeling van de klacht door genoemd commissielid. Dat ga ik niet doen dus nu maximaal 90 dagen wachten.
  #37  
Oud 06-06-22, 22:44
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

31-05-2022 was de uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (KiFiD). Helaas ook een doodlopend spoor.

KiFiD heeft de klacht als volgt samengevat:

Citaat:
"De consument stelt dat aan het gebruik van een betaalpas meer risico's zijn verbonden dan aan het gebruik van Apple Pay. Zo is een betaalpas met pincode minder veilig dan een smartphone met vingerafdruk- of gezichtsherkenning en kan een betaalpas gemakkelijker kapotgaan of kwijt raken. Verder verwijst de consument naar de website van Apple Pay waarop staat: "Kinderen die jonger zijn dan 13 jaar, kunnen Apple Pay niet gebruiken en kunnen geen kaart toevoegen in de Wallet-app. Leeftijd verschilt per land of regio.”. Daarnaast stelt de consument dat hij heeft geïnformeerd bij verschillende Nederlandse overheidsinstanties (zoals de Autoriteit Consument en Markt, de Autoriteit Persoonsgegevens en het Ministerie van Financiën) en deze instanties geen bezwaar hebben tegen het gebruik van Apple Pay vanaf 13 jaar. De consument meent dat de leeftijdsgrens van 16 jaar in Nederland discriminerend is. De consument ziet de bank als aanspreekpunt over zijn klacht en niet Apple, omdat Apple Pay niet te gebruiken is zonder het te koppelen aan een bankrekening waarvan geld wordt afschreven bij gebruik van Apple Pay."
De beoordeling laat zich als volgt samenvatten:

Citaat:
"De commissie oordeelt dat de klacht van de consument niet behandelbaar is, omdat de klacht niet gaat over een financiële dienst van de bank. [...] Dat betekent dat de klacht van de consument volgens het reglement niet behandelbaar is en de commissie niet toe en mag komen aan de inhoudelijke beoordeling van de klacht van de consument. [...] Tegen de uitspraak staat geen hoger beroep open bij de Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening. U kunt de zaak nog wel aan de rechter voorleggen."
Ik ga Apple nog eens aanschrijven met het verzoek om aan te geven waarom kinderen in Nederland Apple Pay pas vanaf 16 jaar mogen gebruiken en kinderen van ons buurland België vanaf 13 jaar. Daarbij zal ik aangeven dat deze vraag al langer speelt en deze brief een laatste stap is alvorens het antwoord via een rechter te achterhalen. Maar die kant wil ik alleen opgaan als er mede-financiers zijn.

Ik lees het graag of er mensen zijn mee willen betalen aan een eventuele gang naar de rechter.

Laatst gewijzigd door iCulture; 10-06-22 om 15:33. Reden: Bewerkt voor utf-8 conversie
  #38  
Oud 10-06-22, 10:25
SvdS SvdS is offline
• iOS 14.2
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Nov 2015
Berichten: 11
Standaard

Geen interesse in meebetalen. Mijn kinderen zijn inmiddels zover dat ze wel wachten en zijn Pay inmiddels vergeten. Ze pinnen eigenlijk niet zoveel. Maar als het kàn, dat is dat fijn en kunnen ze hun pas gewoon altijd thuislaten.

Het is aan de banken en de overheid, mijn inziens, want Apple stelt mogelijkheid open van leeftijdgrens van >13 jaar. Het is echt onbegrijpelijk dat men hier zo vasthoudend is, terwijl men in België al met 13 jaar met iPhone kan pinnen!

En dan zijn gokreclames inmiddels legaal. Terwijl er juist veel 13 jarigen zijn die verstandig met hun geld omgaan.
  #39  
Oud 12-06-22, 00:49
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Qua meebetalen kan ik je helaas ook niet helpen. Ondanks dat ik het super geweldig vind wat je allemaal gedaan hebt en hoe ver je hiermee doorgegaan bent. Maar ik vermoed dat je dit gevecht niet gaat winnen, ook al zou ik het werkelijk geweldig voor je vinden. Maar ik denk dat de banken (met hun vele male meer middelen) niet gaan toegeven.

Mijn dochter is over een paar maanden 16 en dan is het voor haar ook eindelijk mogelijk om apple pay te gebruiken. Misschien dat een groter platform dan hier op het iculture forum (dat zo goed als dood is) je verder helpt. Wellicht tweakers, of een van de grotere social media platformen al dat niet in combinatie met een crowdfund actie.

gooi het in de openbaarheid op een FB pagina (of insta of tiktok) en tag de verschillende banken en/of media er in. Kunnen ze vast waarderen.

Een forum waar tegenwoordig vrij weinig mensen nog komen zullen ze echt niet wakker van liggen denk ik.
  #40  
Oud 17-06-22, 13:56
SvdS SvdS is offline
• iOS 14.2
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Nov 2015
Berichten: 11
Standaard

Ik kan alleen maar eens zijn met Blazez. Vergeet dan ook niet MacFreak mee te nemen. (het is eigenlijk vloeken in de kerk, maar daar is forum wel weer meer springlevend, volgens mij enige actieve Apple-forum)
Reageren

Labels
apple pay, bankieren, ing, leeftijd



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:40.