//

Waarom is de leeftijd voor Apple Pay in Nederland 16 jaar?

Waarom is de leeftijd voor Apple Pay in Nederland 16 jaar? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Respect Mackaaij dat je zo volhardend bent en echt idioot dat iedereen je naar kastje-muur stuurt. Zelf heb ik ook te maken gehad met starre ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #41  
Oud 19-06-22, 23:36
Zoetje70 Zoetje70 is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2022
Berichten: 1
Standaard

Respect Mackaaij dat je zo volhardend bent en echt idioot dat iedereen je naar kastje-muur stuurt. Zelf heb ik ook te maken gehad met starre banken toen ik met een fraude te maken had. Uiteindelijk heeft het geholpen dat radar er meerdere malen aandacht aan besteed heeft. Wellicht is dit ook een mooi onderwerp daarvoor ??
Gesponsorde links
Advertentie
Advertentie

  #42  
Oud 21-06-22, 09:23
SvdS SvdS is offline
• iOS 14.2
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Nov 2015
Berichten: 11
Standaard

Het is het proberen waard, inderdaad, om dit via TV te doen. Dat de bedrijven nou eens echt transparant mogen zijn over dit beleid. Maar dan moeten ze voor meerdere banken gaan, want die hanteren ook vaak de grens van 16 jaar.
  #43  
Oud 16-08-22, 12:26
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

Een "Executive Liaison" van Apple heeft 14-07-2022 gereageerd op mijn mail aan Tim Cook: "Thank you for your email to Tim Cook at Apple. Your correspondence concerns an issue that we feel would be best handled in a phone conversation."

Dat telefoontje heb ik aangenomen (op het vliegveld) maar ik hoorde helaas niets. Daarop kreeg ik de volgende dag een e-mailbericht:

"At this time, in the Netherlands, the processing age of consent is 16. Where a child is under 16 years, parental / guardian’s consent is required to process their data. For Apple, this means a child below the processing age of consent cannot create an Apple ID or access certain features without permission or consent from a parent or guardian (for example even if the the child as an iCloud account created via Family Sharing).

Thank you.

Please do not hesitate in contacting me back should you have any questions."

Daarop heb ik aangegeven dat "guardian consent" al is geïmplementeerd door Apple (in Family Sharing kun je beperkingen instellen op accounts van kinderen) en bij ING Bank (ouders moeten toestemming geven voor het openen van een rekening en mobiel bankieren). Deze oplossingen kun je doortrekken om de benodigde toestemming voor Apple Pay te vragen. De vraag is dan volgens mij welke organisatie(s) dat moet implementeren: Apple of de banken.

Helaas kreeg ik daar vooralsnog geen reactie meer op, tot vandaag: "I have provided you with Apple’s response to your query."

Nogmaals gevraagd om een professioneel gesprek gezien de voorgeschiedenis, de eigen conclusie dat het beter telefonisch kan en omdat ze zelf aangeeft dat ik vragen kan stellen. Ik ben benieuwd maar vermoed dat ik er niets meer van hoor.
  #44  
Oud 31-08-22, 18:10
Jet123 Jet123 is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2022
Berichten: 1
Standaard

Dank voor het uitzoekwerk. Belachelijk dat het niet kan. Ik probeerde het net bij de ASN-bank voor mijn dochter te regelen en dat lukte ook niet. Dochter is 14. Zoon van 15 kan wel gewoon zijn mobiel gebruiken omdat hij een android heeft. Dat is toch maf…
Kinderen kunnen alles betalen met hun pasje, verdienen zelf geld met hun bijbaantjes, maar met de mobiel betalen kan niet… heel vreemd. Ik zou vanaf 13 een veel logischere leeftijd vinden! Kom maar op met die petitie. Ik teken hem direct!!
  #45  
Oud 31-08-22, 18:32
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

Goed om te lezen dat het met Android bij ASN wél kan, ik zal ze eens vragen te bevestigen dat het bij Apple anders is. Dat is dan weer een argument extra voor Apple om de leeftijdsgrens te verlagen - anders is het gras groener bij de concurrent. Mijn volgende stap als Apple niet meer reageert is kijken wat de mogelijkheden via het recht zijn en hoeveel dat dan zou kosten.

Wat geld verdienen betreft is het overigens leuk om een kind in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Die adviseren een ouder op de zaak te machtigen zat ze een zakelijke bankrekening kunnen openen. Maar de banken verdommen het vervolgens om een zakelijke rekening te openen.
  #46  
Oud 05-09-22, 10:14
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

De informatie was niet te vinden op de website van ASN en er zijn steeds geen medewerkers beschikbaar voor de chat dus ik heb ze even gebeld.

Voor Apple Pay geldt een leeftijd vanaf 16 jaar. Voor Android 12 jaar. ASN maakt bij Android geen gebruik van Google Pay maar van een eigen oplossing, "Mobiel betalen". De medewerker kon niet vertellen wat er met de leeftijdsgrens zou gebeuren als ASN "Mobiel betalen" vervangt door Google Pay.

In de Servicevoorwaarden van Google Pay staat "U moet zestien jaar of ouder zijn om Google Pay te kunnen gebruiken.".

Het lijkt erop dat Google en Apple de AVG/GDPR-leeftijdsgrens verkeerd interpreteren (of geen zin hebben om aanpassingen in de producten/diensten door te voeren). in plaats van toestemming vragen aan ouders tot 16 jaar kiezen zij ervoor om de dienst pas aan te bieden vanaf 16 jaar. De banken lijken zich afhankelijk te hebben gemaakt (of zijn technisch afhankelijk) van Apple en Google.

In België is de leeftijdsgrens 13 jaar, ieder EU-land mag dat zelf bepalen. Spanje koos voor 14 jaar. Nederland koos, net als Hongarije, voor 16 jaar.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 05-09-22 om 11:05 ----------

Op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens staat: "De AVG biedt EU-landen de mogelijkheid om de grens voor toestemming bij online verwerkingen bij 13 jaar te leggen. Van die mogelijkheid wordt in Nederland waarschijnlijk geen gebruik gemaakt." Maar dus niet wie waarom geen gebruik maakt van die mogelijkheid.

Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd (088 - 1805 250) naar welke instantie de leeftijdsgrens bepaalt en of die van 16 naar 13 zou kunnen.

Komt ie he: de leeftijdsgrens is "in de wet" bepaald. De leeftijdsgrens kan bij andere wetgeving vandaan komen, die wetgeving kan zelfs complementair of tegenstrijdig zijn. Voor AVG/GDPR zijn kind en minderjarig twee verschillende dingen. Het zit 'm vermoedelijk in "mag een kind handelen" en die leeftijdsgrens kan in Nederland anders zijn bepaald door religieuze ingevingen of hoe een wet dan ook tot stand komt. Het staat Apple en Google (logischerwijs) vrij om zich strenger dan de wet op te stellen.

Ik heb gevraagd wie de wetgever dan precies is om daar te vragen naar de afwijkende leeftijdsgrens tov België en Duitsland. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft daar vast vaker contact mee in geval van onduidelijkheid. Daar kwam helaas geen antwoord op.

Ik kreeg uiteindelijk een doorverwijzing naar het zoeken naar een wet, de uitleg van die wet in een "memorie van toelichting" en zo de relevante wetgever danwel het ministerie vinden. Kan bijvoorbeeld ook het Ministerie van Onderwijs zijn.
  #47  
Oud 12-10-22, 12:15
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

De Rijksoverheid heeft een generiek contactformulier en mijn vraag doorgestuurd naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Na enige tijd en een herinnering aan de uitstaande vraag kreeg ik gisteren deze reactie van de Directie Communicatie:

Nederland heeft er inderdaad voor gekozen om de leeftijd voor het geven van toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens voor bijvoorbeeld apps of andere diensten van de informatiemaatschappij, op 16 jaar te laten staan. Er zijn inderdaad landen die het verlaagd hebben naar 13 jaar. Nederland heeft aangeven dit in Europa gezamenlijk te willen regelen. Het blijkt dat grote aanbieders als Apple of Google toch hun diensten zullen afstemmen op wat de norm is in Europa, omdat ze geen verschillend beleid willen voor de verschillende landen. Ze zullen dus overal de toestemming op 16 jaar laten staan, voor alle zekerheid, tot dat dit in Europa overal hetzelfde is. Ze zullen de hoogste leeftijd aanhouden. Tegelijkertijd staat deze discussie niet stil. Binnenkort wordt het wetsvoorstel Verzamelwet gegevensbescherming aangeboden aan de Tweede Kamer. Hierin zit een bepaling over de leeftijd om toestemming te geven, maar wordt niet voorgesteld de leeftijd te verlagen naar 13 jaar. Het is echter mogelijk dat dit door Kamerleden ter discussie wordt gesteld.

Overigens kunt u natuurlijk zelf als ouder wel die toestemming geven, zodat uw kind gebruik kan maken van deze diensten van Apple.

> Ik heb aangegeven dat Apple wel degelijk beleid per EU-land voert (kopje "Over instellingen en functies voor kinderen jonger dan 13 jaar") en dat ik als ouder geen toestemming kan geven. Ik ben benieuwd naar de leeftijdsgrens in de nieuwe wetgeving. Als de grens Europees naar 16 jaar gaat hoop ik dat Apple (en Google) inzien dat ze (zoals nu ook al kan) met toestemming van de ouder/voogd gewoon vanaf 13 jaar de dienst mogen leveren.
  #48  
Oud 27-11-22, 09:56
wowam wowam is offline
• iOS 16.4
• iPadOS 16.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2022
Berichten: 4
Standaard

Ik ben 12 en kon nooit Apple Pay gebruiken maar sinds gister wel. Zouden de regels dan zijn verandert?
  #49  
Oud 27-11-22, 11:23
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

Niet dat ik weet, wowam. Ik wacht nog op een reactie van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Maar vertel, welke bank gebruik je?
  #50  
Oud 27-11-22, 12:23
wowam wowam is offline
• iOS 16.4
• iPadOS 16.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2022
Berichten: 4
Standaard

Ik zit bij de Rabobank!
  #51  
Oud 27-11-22, 12:29
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Heel bijzonder. nog niet verder gehoord dat dit is aangepast. mn dochter wordt over een paar dagen 16 en die zit af te tellen. dat zou wat zijn als het een paar dagen voordat ze 16 wordt aangepast wordt
  #52  
Oud 28-11-22, 10:02
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

Rabobank geeft zelf (via Twitter) aan dat de grens op 16 jaar ligt. Ik zal ze op deze thread wijzen…

Hoe ik er momenteel over denk is: GDPR biedt landen de mogelijkheid de leeftijdsgrens aan te passen vanaf de standaard van 16 jaar naar 13, 14 of 15 jaar. In Nederland ligt de grens op 16 jaar, in België op 13 jaar. Apple- en Google Pay nemen deze leeftijdsgrens over. Volgens mij kunnen Apple en Google gewoon goedkeuring aan de ouder vragen - zoals je bij Apple als ouder toestemming kunt geven om apps te downloaden - maar kiezen ze voor de “veilige” optie. Ik heb momenteel de vraag bij de Rijksoverheid uit staan waarom de leeftijdsgrens in Nederland 16 is en niet 13.
  #53  
Oud 28-11-22, 14:51
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

Ik denk dat ING Bank zelf de leeftijd ook controleert. En dat Rabobank alleen naar de leeftijd volgens Apple kijkt, zij hanteren zelf geen restricties.

Als je Apple Support belt kun je ze vragen je geboortedatum aan te laten passen. En als je 16 bent, doe je dat gewoon weer. Als je account onder supervisie van een ouder is, moet die toestemming geven tot het aanpassen van je geboortedatum.

Klopt dat met jouw ervaring, wowam? Hoe oud ben je in je Apple ID?
  #54  
Oud 28-11-22, 17:17
wowam wowam is offline
• iOS 16.4
• iPadOS 16.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2022
Berichten: 4
Standaard

Volgens mijn Apple ID ben ik 41 maar nog steeds vind ik het wel raar want voor zaterdag als ik naar Apple Pay ging stond er: “ Jammer! je kunt geen Apple Pay gebruiken. Waarom niet? Lees het in onze voorwaarden op www.rabobank.nl/applepay
  #55  
Oud 28-11-22, 22:29
mackaaij mackaaij is offline
• iOS 15.4.1
• iPadOS 15.4.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2020
Berichten: 34
Standaard

Misschien is het beleid van Rabobank veranderd? Daar kreeg ik geen duidelijkheid over. Afhankelijk van de moeite die het kost om daar een rekening te openen proberen we het zelf later nog even uit natuurlijk.
  #56  
Oud 27-12-23, 17:46
wowam wowam is offline
• iOS 16.4
• iPadOS 16.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2022
Berichten: 4
Standaard

Ik heb vandaag een Tweet naar de Rabobank gestuurd met de vraag: “ Wat is de minimum leeftijd om Apple Pay te gebruiken?”

Daar kreeg ik de reactie op: “Goedemiddag, bedankt voor je bericht. Voor Apple Pay dien je minimaal 16 jaar te zijn.”

Toen heb ik gevraagd: “hoe kan het dan dat ik als 13 jarige wel Apple Pay kan gebruiken?”

Met als reactie van de Rabobank daarop: “De controle van de leeftijdsgrens voert Apple uit. Dan heb je in ieder geval geluk gehad. 😉”

Dus de Rabobank gebruikt de leeftijd van je Apple ID, hoe dit bij de ING en bij andere banken zit zal ik nog even uitzoeken.
Reageren

Labels
apple pay, bankieren, ing, leeftijd



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:08.