Camera + flitser stuk, oorzaak? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Na een (harde) val is de camera aan de achterkant en de flitser gestopt met werken. Ik heb de iPhone (7) al open gemaakt en ...
|
Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Berichten van vandaag | Zoeken |
|
||||
|
||||
Camera + flitser stuk, oorzaak?
Na een (harde) val is de camera aan de achterkant en de flitser gestopt met werken.
Ik heb de iPhone (7) al open gemaakt en de connectors gecontroleerd (los gemaakt en opnieuw vast gezet) Ik kan aan de camera niets vreemds vinden, noch aan de connectors of de flexkabels. Welk onderdeel moet ik nu vervangen om dit opgelost te krijgen? Ik krijg het gevoel dat apart de camera vervangen (en/of flitser) geen oplossing gaat bieden. Kan er een oorzaak ergens anders liggen bijv. moederbord? EDIT: ik heb net met fixjeiphone gechat en daar kreeg ik te horen dat de aan/uit knop gerelateerd is aan het niet werken van de flitser / camera. Geadviseerd wordt om de aan/uit knop te vervangen. Vraagje: is het dan zo, dat als de flitser stuk is, dat je de achtercamera dan ook helemaal niet meer werkt (zwart beeld geeft)? Laatst gewijzigd door ballegooier; 23-06-21 om 15:27. |
|
|
Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)
|
|
||||
|
||||
flitser zit op de flat cabel waar ook de aan uit knop opzit en als de flitser kapot is zal de camera wellicht goed zijn maar werkt ie niet
https://nl.ifixit.com/Guide/iPhone+7...-uitknop/87993 |
|
||||
|
||||
Dank @trimix voor deze bevestiging.
Wel vreemd dat de camera niks doet als de flitser stuk zou zijn. Je zou denken: er kunnen nog foto’s en filmpjes gemaakt worden maar dan zonder flitser? Nieuwe aan/uit knop en camera zijn onderweg. Ik ga eerst de aan/uit knop vervangen en daarna kijken of de flitser het weer doet (en dan of de camera het ook weer doet) |
|
||||
|
||||
succes ermee is beetje veel pruts werk ....
|
|
||||
|
||||
Nou zeg dat wel. Mijn hemel je moet ongeveer de complete achterkant leeg schroeven (incl. batterij verwijderen - die heb ik ook meteen vernieuwd) voordat je daar bij kan.
Eerst heb ik de aan/uit knop vervangen. Camera deed nog steeds niks, dus vermoedelijk toch stuk. Maar de flitser / zaklamp deden ook nog steeds niks (ook niet met losgekoppelde camera) Daarna opnieuw getest met een nieuwe camera, toen werkte de camera weer én toen pas deed de flitser en zaklamp het ook weer. Zat me daarna toch af te vragen waarom ik niet eerst even de nieuwe camera had getest (immers is de kans dat de OEM aan/uit knop nog functioneerde als deze test toch uitwijst dat flitser zonder werkende camera nooit zal werken?) 😵*💫 De grootste tegenvallers overigens speelden pas op bij het einde, bij het plaatsen van de frame sticker (die kwam doodleuk weer mee los met het afstropen van het positioneringsplastiek) en het niet meer willen dichtgaan van de telefoon. Kennelijk komt het nogal nauw hoe precies het beschermplaatje achterop het vervangende scherm is teruggeplaatst, want het scherm bleef uit het frame omhoog schieten. Een veel voorkomende oorzaak zou de dikke chip zijn aan de achterkant van het scherm, maar dat was bij niet het probleem. Wat er aan de hand leek was dat de flexkabels onder het afdekplaatje (mogelijk samen met nog wat oude lijmresten) voor een te dikke ophoping/verdikking zorgden. Daar stond het plaatje een beetje bol zag ik later. Daar heb ik aardig wat mee zitten klooien (plaatje loshalen en herpositioneren en flex kabels ietsje verschuiven) voordat het scherm uiteindelijk paste en in het frame bleef zitten. Van de functie van de toch al onwillige framesticker is zodoende ook weinig meer over gebleven door het steeds opnieuw open moeten maken van de telefoon. Dus de waterdichtheid moet ik hierbij maar afschrijven. Soit. Ik heb voor nu voor ruim de aanschafwaarde van een 2e hands refurbished iPhone 7 dit toestel gered van de vuilnisbak en weer een ervaring rijker (en een zondagje benut) 😬 iFixit waardeert de reparatie van scherm vervangen en aan/uit knop vervangen als ‘gemiddeld’. Ik heb best wat ervaring met iPhones (succesvol) repareren maar de aan/uit knop klus zou ik een ander afraden en waarderen als ‘moeilijk’. De batterij, camera en scherm daarentegen zijn zeer goed te doen. Ik denk dat ik de frame sticker goed erop krijgen nog het moeilijkst vond 😅 Laatst gewijzigd door ballegooier; 27-06-21 om 21:47. |
|
||||
|
||||
Als je dat soort reparaties wat vaker doet krijg je ook daar handigheid in ...
Maar soms wil het gewoon niet lukken Wat ik dan meestal doe is stoppen en dag erna verder gaan .. En sommige dingen denk ik ook echt van , hoe krijgen ze het verzonnen ! |
|
||||
|
||||
Mijn nieuwe oplossing wordt voor alles anders dan iets simpels vervangen zoals batterij, camera, oorspeaker - dat niveau: laten doen.
Ik heb er nu ook bijna 3 dagen tijd in zitten en liever had ik die toch anders besteed en daar had ik best wat geld voor over gehad. Plus ik zat een week zonder telefoon (want die lag in stukken al die tijd) dus dat is toch ook wel heel onhandig. |
|
||||
|
||||
ja je kunt wel alles willen maar mensen die dit dagelijks doen hebben daar toch meer handigheid in .
|
|
||||
|
||||
Precies, ik heb mijn doelen in wat ik allemaal zelf wil kunnen repareren naar beneden bij gesteld.
|
Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) |
|
Soortgelijke discussies |
||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
iPhone 4s camera kapot + flitser staat aan ivm waterschade | Thyx | iPhone algemeen | 9 | 16-08-13 13:00 |
Foto: Geen flitser bij draaien camera | Eel | Muziek, foto & video | 5 | 18-02-12 23:18 |
Flitser continu aan, camera app start niet op. | Buffalo | iPhone Apps | 1 | 06-08-11 17:10 |
Foto: Flitser te snel of camera te traag | Gidi | Muziek, foto & video | 1 | 10-06-11 00:27 |
|
|