//

legaal?

legaal? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) goeieavond, eerst en vooral mijn excuses mocht dit niet het juiste topic zijn. Ik heb volgende vraag: Is het legaal om locked iphones te verkopen ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 10-05-10, 01:14
tibo100 tibo100 is offline
• iOS 3.1.3
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: Gent, België
Berichten: 43
Standaard legaal?

goeieavond,

eerst en vooral mijn excuses mocht dit niet het juiste topic zijn.

Ik heb volgende vraag: Is het legaal om locked iphones te verkopen (die unlocked zijn door verkoper) maar nergens vermelden dat deze locked zijn geweest (in tegendeel, zelfs zeggen dat ze simlockvrij zijn)? Op het bijgeleverd papier staat er wel dat updaten op eigen risico is en dat je dit in geen geval mag doen maar nergens staat specifiek vermeld wat de gevolgen zijn en laat staan dat hij dus terug locked zou worden...

de verkopers vinden dat ze in hun recht zijn en dat ik had moeten vragen waarom ik geen update had mogen doen maar ik denk dat dit tegen de wet van de consument is en wou het even aan jullie vragen?

ps: de update gebeurde automatisch doordat cydia vastliep.


alvast bedankt voor jullie reacties!

mvg

Laatst gewijzigd door tibo100; 10-05-10 om 01:21.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 10-05-10, 07:43
Ravenge Ravenge is offline
• iOS 4.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2009
Locatie: Amsterdam
Berichten: 87
Standaard

Ik weet niet precies wat de legale consequenties zijn bij dit soort handel. Ik heb eigenlijk nog geen andere zaken gezien waar dit voorkomt in Nederland.

Dus je koopt een iPhone en deze telefoonboer ‘heft’ softwarematig de simlock op, waarschijnlijk met unlocktools uit de jailbreak community.

Kun je meer vertellen oer de staat van deze telefoon? Of heb je zoals ik op je profiel zie, je iPhone al geupgrade naar firmware 3
  #3  
Oud 10-05-10, 12:15
mrmittens mrmittens is offline
• iOS 3.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 8
Standaard

Wettelijk gezien moet een verkocht product altijd beantwoorden aan de gegeven specificaties. Ik weet niet hoe het precies zit in Nederland, maar in België kan je voor het vredegerecht worden gedaagd.
  #4  
Oud 10-05-10, 12:21
evmw evmw is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 4.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Woerden
Berichten: 1.792
Standaard

Ik heb me dat soort verkopen ook wel eens afgevraagd, en dan met name vanwege het feit dat ik mij afvraag of het wel legaal is om die unlock te doen. Mijns inziens verbreek je daarmee de rechten van Apple, beetje dubieus dat het op die manier verkocht mag worden.
  #5  
Oud 10-05-10, 12:24
tibo100 tibo100 is offline
• iOS 3.1.3
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: Gent, België
Berichten: 43
Standaard

Wel de iphone was nieuw en was simlockvrij gemaakt door de verkoper dus daar viel niets op aan te merken (buiten het feit dat ze mij niet expliciet hebben gezegd dat hij eigenlijk via at&t abonnement gekocht is geweest en dus simlock was). Zij hadden er cydia opgezet (omdat er een gps op stond), toen ik mijn iphone voor het eerst aansloot op pc en verbond met itunes crashte cydia en moest ik een herstel doen waardoor hij upgedate werd waardoor hij terug locked was. Ik vind het gewoon niet kunnen dat ze door omslachtige zinnen zoals: "update op eigen risico!" wouden aantonen dat deze dus terug locked zou zijn.
  #6  
Oud 10-05-10, 15:16
Rav3n Rav3n is offline
• iOS 7.0.6
• 7.0.6
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2010
Berichten: 585
Standaard

Jouw toestel werd dus EN unlocked EN gejailbreaked door de verkoper.
't Is niet wat Apple en de providers willen, maar het gebeurd. Natuurlijk gaat dit normaliter in samenspraak tussen koper/verkoper en krijg je tips, wat je wel en vooral niet mag/kunt mbt iTunes. Vorig jaar werden de toestellen niet anders verkocht, omdat er "officieel" geen simlockvrije toestellen in NL mochten worden verkocht.
Echter, ik heb zo mijn bedenkingen.

1.
De verkoper heeft hem unlocked om hem te gebruiken met iedere willekeurige provider. 't Zal geen legale unlock zijn van at&t, aangezien at&t een amerikaanse provider is. Het zal dus wss een in Amerika gekocht toestel zijn. Naar mijn mening blijft dit 2e hands toestel. Zeker als je hem NU in een Nederlandse winkel hebt gekocht als nieuw toestel.
Kijk naar Instellingen - Algemeen - Info op de iPhone. Noteer wat daar staat. Spit vervolgens het forum eens door. Zo kom je er zelf achter hoe oud je toestel is.

2.
Citaat:
Zij hadden er Cydia opgezet (omdat er een gps op stond) .....
Als ie dat zo vertelt heeft
- Iedere iPhone 3GS heeft gps, daarom is Cydia niet nodig.
- Dat Cydia er op stond betekent dat het toestel ook gejailbreaked was. Met gps bedoel je wss navigatie zoals TomTom. De navigatie kan op de Cydia-store gekocht zijn of er illegaal op gepompt zijn.

3.
Je zegt stellig: Hij was nieuw, daar is niets op aan te merken. Heb JIJ gezien, dat de verkoper hem uit een gesealde doos heeft gehaald? Heeft ie het toestel in jouw bijzijn unlocked, gejailbreaked en voorzien van navigatie.
Zo neen, dan weet je helemaal niks.
Het unlocken, jailbreaken en het erop zetten van jailbreakwaardige navigatie kost minimaal een half uur. Pin me niet vast op 5 minuten



Het vorenstaande verbaast mij niet een beetje, omdat, als ik me niet vergis, officieel voor de Nederlandse markt bestemde -af fabriek- simlockvrije iPhones vanaf nov/dec 2010 in NL worden verkocht.

Daarom nogmaals: Ik kan me sterk vergissen, maar naar mijn mening heeft hij jou, in jouw onwetendheid, een in nieuw staat verkerend 2e hands toestel verkocht.

Laatst gewijzigd door Rav3n; 10-05-10 om 15:50.
  #7  
Oud 10-05-10, 15:49
tibo100 tibo100 is offline
• iOS 3.1.3
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: Gent, België
Berichten: 43
Standaard

Het toestel was wel degelijk nieuw hoor, zat nog plastieken bescherming rond iphone zelf en geen enkel krasje of tekenen van gebruik te bespeuren. Ik ben gewoon niet tevreden met de manier waarop, ik zal ze wat onder druk zetten.
  #8  
Oud 10-05-10, 17:06
Rav3n Rav3n is offline
• iOS 7.0.6
• 7.0.6
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2010
Berichten: 585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tibo100 Bekijk bericht
Het toestel was wel degelijk nieuw hoor, zat nog plastieken bescherming rond iphone zelf en geen enkel krasje of tekenen van gebruik te bespeuren. Ik ben gewoon niet tevreden met de manier waarop, ik zal ze wat onder druk zetten.
Ik bedoel een gesealde doos en niet het stukje beschermplastic dat rond de iphone zit. Dat stukje plastic heb ik ook bewaard en kan ik er zo weer om heen doen als ik hem wil verkopen.
Zo'n iphone kost geen kwartje en mss ben ik daardoor wel te kritisch en erg zuinig, maar aan mijn iphone (en zo zullen er meer zijn) vind je dan ook geen krasjes of gebruikssporen.

En een gelocked at&t toestel in een NL-winkel. Dat geloof ik dus echt niet?
  #9  
Oud 10-05-10, 17:18
tibo100 tibo100 is offline
• iOS 3.1.3
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: Gent, België
Berichten: 43
Standaard

geen enkel krasje of gebruiksspoor. Het is in een belgische winkel gekocht (kleine zelfstandige). Ik ga een contact opnemen met test aankoop en zet er desnoods een advocaat op
  #10  
Oud 11-05-10, 15:04
Rav3n Rav3n is offline
• iOS 7.0.6
• 7.0.6
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2010
Berichten: 585
Standaard

Belgische winkel ...... ????
Da's helemaal vreemd.
In belgië is koppelverkoop (bv toestel voor € x,- bij een bepaald abo van een bepaalde provider) altijd verboden geweest.
Of dit nu nog zo is, weet ik niet.
In ieder geval kon je in België, net als in Italië, altijd al simlockvrije toestellen kopen. Dus wat doet een gsimlock toestel in een belgische winkel ..... laat staan een amerikaans at&t-toestel
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan ik legaal upgraden? Apple-Flap iPhone algemeen 3 25-05-11 19:38
Muziek: Illegaal/legaal iPodTouch4 Muziek, foto & video 7 15-10-10 17:45
iPhone 3G: Legaal unlocken David123 Unlock 4 22-06-10 02:40
iPhone 3G: Legaal unlocken + jailbreak francebramie Unlock 1 01-08-09 19:42

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:04.