//

Tutorial: Agendakleuren iPhone aanpassen (met Mac OS X)

Tutorial: Agendakleuren iPhone aanpassen (met Mac OS X) discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik heb op het forum een aantal keren discussies/vragen voorbij zien komen over het aanpassen van de kleuren van de agenda's op de iPhone, voornamelijk ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 02-01-09, 17:23
InternetRebel's schermafbeelding
InternetRebel InternetRebel is offline
• iOS 4.2.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Zwolle
Berichten: 378
Standaard Tutorial: Agendakleuren iPhone aanpassen (met Mac OS X)


Ik heb op het forum een aantal keren discussies/vragen voorbij zien komen over het aanpassen van de kleuren van de agenda's op de iPhone, voornamelijk met het doel om de kleuren hetzelfde te krijgen als de gebruikte kleuren in iCal. Het is niet mogelijk om op een makkelijke manier via de UI op de iPhone de kleuren van de agenda's aan te passen.

De makkelijkste manier om de kleuren op de iPhone en in iCal hetzelfde te krijgen is simpelweg de kleuren van je agenda's in iCal aanpassen naar de kleuren die de iPhone er aan heeft gegeven. Wie dit een afdoende oplossing vindt hoeft niet verder te lezen. ;-)

Voor iedereen die persé de kleuren op de iPhone aan wil passen en niet bang is wat dieper te graven is deze 'tutorial'. Ik heb 'm gemaakt op mijn Mac (OS X), maar Windows gebruikers moeten er ook mee uit de voeten kunnen als ze zelf soortgelijke programma's weten te vinden voor hun systeem.

Benodigd voor deze tutorial:
- Een iPhone met Jailbrake en SSH toegang
- Programma om bestanden over en weer te sturen
- Een SQLite editor

Allereerst geef je de verschillende agenda's in iCal de gewenste kleuren als dit nog niet het geval was...



Na syncen zul je ontdekken dat de iPhone een geheel eigen keuze heeft gemaakt voor de verschillende agenda's...



Ga met een programma naar keuze (ik gebruik zelf Transmit) op je iPhone naar /private/var/mobile/Library/Calendar



Maak een backup van het bestand Calendar.sqlitedb!!! Echt, doe dit! Je wilt niet dat je complete agenda naar de filistijnen is mocht deze tutorial in jouw geval verkeerd uitpakken!



Download het bestand Calendar.sqlitedb naar je desktop en open het met een SQLite Editor. Zelf gebruik ik hiervoor de SQLite Database Browser.

Browse met de SQLite Editor naar "Calendar", daar zie je jouw agenda's met de bijbehorende (door de iPhone gekozen) kleuren in de standaard RGB waardes. RGB staat voor Rood, Groen, Blauw en de waarde in deze velden bepaald hoe 'sterk' de betreffende primaire kleur aanwezig is in waardes van 0-255.



Nu is het zaak om (liefst zo nauwkeurig mogelijk) te bepalen wat de RGB waardes zijn van de kleuren in iCal. Ga hiervoor naar iCal, Ctrl+Klik (of rechter muisknop klik) op de gewenste agenda en kies "Toon info".



Ga naar het pull-down menu waar je de kleur hebt gekozen en kies voor "Andere..."



Kies in het kleur-keuze venster het tweede icoontje (de schuifbalkjes) en kies vervolgens in het pull-down menu voor "RGB-schuifbalken". Je krijgt nu de exacte waardes te zien van de gekozen kleur in de 3 RGB velden.



Deze 3 waardes neem je over in je SQLite Editor bij de overeenkomstige agenda in je SQLite database...



Doe deze handelingen voor alle agenda's en sla uiteindelijk het bestand Calendar.sqlitedb weer op op je iPhone.

Daarna even de iPhone rebooten via BossPrefs, SBSettings of een terminal commando...



(Ik heb niet getest of deze reboot echt noodzakelijk is, maar ik DENK dat de iPhone bij netjes afsluiten het eventueel geopende Calendar bestand (met de oude kleuren) terug schrijft. Het kan natuurlijk geen kwaad om dit zelf gewoon te proberen en te testen.)

Na de reboot zal je tot de heugelijke ontdekking komen dat de kleuren in iCal en de iPhone hetzelfde zijn! :-D

__________________
...

Laatst gewijzigd door King1987; 02-01-09 om 18:18. Reden: Afbeeldingen zijn weer te zien :)
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 02-01-09, 18:17
macfreaker's schermafbeelding
macfreaker macfreaker is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 14.0 beta
• iPadOS 14.0 beta
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Dec 2007
Locatie: Aalst(50.936242,4.025867)
Berichten: 2.168
Stuur een bericht via ICQ naar macfreaker Stuur een bericht via Instant Messenger naar macfreaker Stuur een bericht via MSN naar macfreaker
Standaard

Moet zeggen dat dit een prachtige tutorial is .
  #3  
Oud 07-01-09, 00:06
DikkeWim DikkeWim is offline
• iOS 4.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2009
Berichten: 93
Standaard

Heb je een tip hoe dit te doen met Entourage en een agenda die via een exchangeserver wordt bijgehouden?

Is het echt nodig om een jailbreak te doen? Ik zie daar tegenop.
  #4  
Oud 07-01-09, 01:28
InternetRebel's schermafbeelding
InternetRebel InternetRebel is offline
• iOS 4.2.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Zwolle
Berichten: 378
Standaard

Sorry, maar ik ben niet bekend met Exchange Server, dus geen idee hoe je daar de kleuren kan aanpassen maar belangrijker; voor zover ik weet is er geen enkel programma in de App Store om direct gegevens op de iPhone te tweaken, dus een Jailbrake is toch echt noodzakelijk. Je kan eventueel nog wel om de SQLite Editor heen door de commando's direct in een command line omgeving uit te voeren, maar ook dit is voor zover mij bekend niet mogelijk via de App Store, alleen maar met programma's die je via Cydia of misschien Installer kunt installeren.
  #5  
Oud 19-03-09, 13:13
HerbertF HerbertF is offline
• iOS 8.0.2
• 8.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2008
Berichten: 20
Standaard

Deze tutorial heb ik al eens gelezen toen ik me ergerde aan de verschillende kleuren op mijn iphone en ical. Ik heb echter nooit mijn kleuren aangepast.. Nu heb ik afgelopen week geconstateerd dat na het synchroniseren (volgens mij de eerste keer met itunes 8.1) dat de kleuren van mijn agenda precies zo zijn als die in ical.
Ik heb alleen nergens gelezen dat dit met de 8.1 update van itunes aangepast is.. is iemand anders dit opgevallen? Wanneer ik nu de kleuren in ical verander en mijn ipone sync past hij de kleur elke keer netjes aan (:

edit: kleine kanttekening is dat hij de algemene agenda wel de standaard kleur blijft toekennen

Laatst gewijzigd door HerbertF; 19-03-09 om 13:18.
  #6  
Oud 21-03-09, 18:29
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Sinds iTunes 8.1 worden de kleuren van de iCal calendars correct naar de iPhone gesynchroniseerd (ook als je het nadien wijzigt) waarmee het nut van deze tutorial te vervallen komt. Het werd eens tijd
  #7  
Oud 22-03-09, 00:37
Vassili's schermafbeelding
Vassili Vassili is offline
• iOS 4.3.4
• 4.3.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: Haarlem
Berichten: 193
Standaard

Een vriend van mij vroeg laatst ook al hoe je dit doet.
Heb hem deze tutorial ge-maild.
Hij is nu helemaal blij!
Dus namens hem en mij, ontzettend bedankt!
  #8  
Oud 22-03-09, 11:11
Timmeh_'s schermafbeelding
Timmeh_ Timmeh_ is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 5.0 Beta
• 5.0 Beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.892
Stuur een bericht via MSN naar Timmeh_
Standaard

Mooie tutorial
Ik gebruik m zelf niet, de kleurtjes in Agenda vallen mij nauwelijks op en na het syncen blijven de kleuren in iCal hetzelfde als voorheen..
Maar ik ben benieuwd waar je nog meer mee komt
__________________
iPhone 2G UK iOS 3.1.3 Jailbreak by RedSn0w /  iPhone 4 32GB iOS 4.2.1 Jailbreak by RedSn0w
MacBook Pro 15,4" OSX 10.6.6 /  iMac 20" OSX 10.6.6 /  iPad 3G 32GB iOS 4.2.1
Stuur me geen privé-berichten met vragen, ik negeer ze. Gebruik liever de zoekfunctie en de Wiki (Begrippen|Handleidingen)
  #9  
Oud 16-05-09, 17:57
Qobus Qobus is offline
• iOS 8.0.1
• 8.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2008
Berichten: 19
Standaard

Het viel me vandaag ineens op dat bij mij de kleuren overeenkomen, terwijl dat eerst niet zo was. Heeft dat misschien te maken met de OSX 10.5.7 update?
  #10  
Oud 16-05-09, 19:28
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Nee dat heeft niets met die update te maken, dit is inmiddels al een tijdje zo. De fix zit in de 8.1 versie van iTunes (zie een paar berichten boven je ).

Laatst gewijzigd door ppl; 16-05-09 om 19:40.
  #11  
Oud 19-06-09, 15:09
Overlord Overlord is offline
• iOS 4.2.1
• 5.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2009
Locatie: Katmandu...
Berichten: 76
Stuur een bericht via MSN naar Overlord
Standaard

als je in het maandoverzicht kijkt in je kalender zie je een grijze dot staan als je een afspraak hebt, is het ook mogelijk om dit te veranderen naar een dot in de kleur van het type agenda??
bvb ik heb morgen een afspraak in prive en in sms kalender, is het dan mogelijk om een groene en paarse dot te krijgen ipv die grijze?
  #12  
Oud 01-08-09, 14:19
djenneke djenneke is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 2
Standaard Agenda kleuren veranderen met Windows

WOW wat een mooie tutorial.
Helaas heb ik geen MAC maar een Windows. Bij mij zijn de kleuren oranje groen en licht groen. Tussen die groen kleuren zie je het verschil bijna niet. Kan iemand mij vertellen en/of uitleggen of je dat ook kan veranderen met windows?

Alvast bedankt!

Gr Janneke

ps. ik heb de accounts aangemaakt via CaIDAV
  #13  
Oud 24-08-10, 23:55
Doutzs Doutzs is offline
• iOS 4.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 4
Standaard

Heb ook verschillende topics hierover gelezen maar iedereen heeft het over iCall! Kan het niet zonder MobileMe? Als iemand dat weet, heel graag. Voor update naar 4 had ik prachtig rood en oranje, nu alleen blauw. Op iPad ook alleen blauw... Jammer! Hoor het graag.

Gr. Doutzs
  #14  
Oud 25-08-10, 02:13
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

iCal is het agenda programma van MacOS X en is geheel zonder MobileMe te gebruiken. MobileMe zorgt er alleen voor dat o.a. je agenda's met andere Macs en de iPhone kunt synchroniseren (het is ruwweg gezegd een synchronisatiedienst van Apple). Dus ja, het kan inderdaad ook zonder MobileMe. Ik weet alleen niet meer hoe dat nou voor Outlook zat.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Contacten iPhone aanpassen op Mac 2Kay iPhone algemeen 5 17-10-11 23:49
iPhone: 3G 4.1.2: Probleem met Unlock na iClarified tutorial pdewildt Jailbreak 3 21-02-11 11:34
agendakleuren van ical naar iphone richardvanoosterhout iTunes 6 12-12-08 20:04
Tutorial gevraagd aanpassen telefoonnummers cyberchase Archief 1 03-02-08 15:54

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:05.