Oplossing: 2 jarig abo voortijdig beëindigen. discussie in Overige providers Nederland forum; ( verdwijnt na registratie ) (geen gerucht maar kon geen betere plek vinden.) Wel een aardige uitspraak voor GSM bezitters: De rechter heeft deze week uitgesproken dat een contract van ...
|
Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Berichten van vandaag | Zoeken |
#1
|
|||
|
|||
Oplossing: 2 jarig abo voortijdig beëindigen.
(geen gerucht maar kon geen betere plek vinden.)
Wel een aardige uitspraak voor GSM bezitters: De rechter heeft deze week uitgesproken dat een contract van 24 maanden eerder opgezegd mag worden door de consument, zonder dat er schadevergoeding behoeft te worden bepaald: [Q] Artikel 10 lid 2 van de algemene voorwaarden voorziet kennelijk in een verbod tot tussentijdse opzegging door de klant van de in dit geval voor 24 maanden aangegane overeenkomst. Dit verbod dient als onredelijk bezwarend (artikel 6.237 k van het Burgerlijk Wetboek, grijze lijst, rechtsvermoeden niet ontkracht) te worden aangemerkt. Dat betekent dat [gedaagde] te allen tijde mocht opzeggen, zij het met inachtneming van een redelijke termijn. T-Mobile mocht dus niet rekenen op het uitdienen van het voor 24 maanden aangegane contract, zodat de overeengekomen duur daarvan ook niet als verantwoorde grondslag kan dienen bij het bepalen van de vervangende schadevergoeding. [/Q] De rechter vindt een opzegtermijn van drie maanden 'redelijk'. Uitspraak: LJN: BD6190,Sector kanton Rechtbank Haarlem , zaak/rolnr.: 372633 / CV EXPL 08-891 |
|
|
Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)
|
#2
|
||||
|
||||
Ik zou de uitspraak als ik jou wat nog maar eens goed doorlezen. Hieronder vind je de uitspraak in zijn geheel terug.
Citaat:
__________________
WHY SO SERIOUS |
#3
|
||||
|
||||
De rechter heeft uitgesproken dat de clause in de algemene voorwaarden van t-mobile met betrekking tot de schade vergoeding, resterende maanden betalen, niet redelijk is, omdat zodoende de klant nooit uit het contract kan komen. De rechter geeft aan dat een schadevergoeding van 3 maanden abonnementsgeld redelijk is.
Ik vraag me dan zelf wel af waarom dit als een onredelijke eis wordt gezien.
__________________
Are you ready for this! Laatst gewijzigd door soCool; 06-07-08 om 01:01. |
#4
|
|||
|
|||
Citaat:
Cruciaal is m.i. "Dat betekent dat [gedaagde] te allen tijde mocht opzeggen, zij het met inachtneming van een redelijke termijn." want dat houd dus in dat je gewoon tussentijds kunt opzeggen mits je een termijn van 3 maanden in acht neemt! (en de kosten over die termijnen zul je gewoon moeten betalen) En dat is dus het bedrag waar gedaagde voor is veroordeeld terwijl al het andere (overige maanden, kosten, etc) weggevaagd is. |
#5
|
||||
|
||||
Ik denk dat hij de uitspraak zelf niet begrijpt. Ik begrijp ook niet waarom hij niet gewoon een url heeft gegeven van die uitspraak, maar in plaats daarvan de complete uitspraak hier heeft gekopieerd en geplakt.
Ik vraag me af of T-Mobile (en andere providers) hun voorwaarden al hebben aangepast, want het is nog altijd wet>voorwaarden. |
#6
|
|||
|
|||
Citaat:
|
#7
|
||||
|
||||
Mits je wel even de resterende maandbedragen en een schadevergoeding van 3x het maandbedrag afrekent.
__________________
Origineel: iPhone US 1.0.2 OTB BL3.9 | Huidige firmware: 3.X | Bootloader: 3.9 | Baseband: 04.05.04_G Zoek in de WIKI voor 99% van alle antwoorden. Op persoonlijke berichten met vragen over de iPhone reageer ik niet. Gebruik hiervoor het forum. Ik ben geen helpdesk. |
#8
|
|||
|
|||
Citaat:
Zie ook soortgelijk inzake telfort (elders op dit forum) en ConsuWijzer - Ik heb een klacht over mijn aanbieder die de algemene voorwaarden van het contract ineens heeft veranderd. Mag dat zomaar? : " Nee. De aanbieder moet wijzigingen in de algemene voorwaarden vier weken van tevoren bekend maken. Als een wijziging voor u als consument - op welk punt dan ook - nadelig is, mag u zonder verdere kosten uw abonnement opzeggen. De aanbieder moet de abonnee op de hoogte stellen van de inhoud van de voorgenomen wijziging. " |
#9
|
||||
|
||||
Citaat:
[Gedaagde] had op 27 maart 2007 een contract afgesloten met T-Mobile voor 24 maanden. Op een niet gegeven moment raakt zij haar telefoon kwijt, waarop zij haar abonnement met T-mobile beweert te hebben opgezegd. T-Mobile zegt echter nooit bericht van [gedaagde] te hebben ontvangen. Wegens wanbetaling ontbind T-Mobile op 20 augustus 2008 haar contract. Ze willen dat [gedaagde] alle kosten die T-Mobile heeft gemaakt op zich neemt. Verder willen ze dat ze ook nog dat de [gedaagde] het abonnementsgeld betaald van na 20 augustus 2008, want dit loopt T-Mobile naar eigen zeggen dan mis. De rechter vindt het onredelijk dat [gedaagde] het complete abonnementsgeld moet betalen van de resterende maanden na augustus 2008. De rechter vindt 3 maanden een redelijk opzegtermijn en heeft dus ook besloten dat [gedaagde] nog slechts drie maanden hoeft te betalen. Waar het eigenlijk op neer komt is het volgende. T-Mobile heeft het contract beëindigd wegens wanbetaling en verwacht dat [gedaagde] van alle resterende maanden het abonnementsgeld betaald. Aangezien T-Mobile degene is geweest die het contract heeft ontbonden, vindt de rechter dat onredelijk, hij vindt drie maanden genoeg. Als jullie denken dat je op ieder gegeven moment je contract kunt opzeggen en dan nog slechts drie maanden hoeft uit te betalen dan heb je het mis. Je hebt een contract getekend voor 24 maanden en je wordt geacht deze uit te dienen. In bijzondere gevallen kan T-Mobile buiten jou om het contract ontbinden, zoals bijv. wanbetaling, alleen dan kom je in aanmerking voor de opzegtermijn van drie maanden. Het is echt niet zo dat als jij een contract afsluit van 24 maanden en na bijvoorbeeld 6 maanden opzegd, dat je dan nog maar 3 maanden hoeft te betalen. Als dat zo zou zijn dan gingen de providers snel failliet. |
#10
|
|||
|
|||
Citaat:
|
#11
|
||||
|
||||
Citaat:
art 237 lid k van het BW6 zegt: Citaat:
|
#12
|
||||
|
||||
Volgens mij heeft SoCool gelijk. Maar nu kan je niet zomaar je contract opzeggen denk ik met deze jurisprudentie.
__________________
Het is maar een telefoon, meer niet.......... www.zokje.nl voor een leuke zok en een goed doel Leren is vooral (hard) vallen, weer opstaan en verder gaan. Dus wanhoop niet bij het modden van je iPhone Beste mensen ben geen helpdesk en zal PM's met vragen dan ook niet beantwoorden. Kijk eens bij Begrippen of hier Handleidingen en als het dan nog niet wil lukken gebruik dan de Zoekfunctie. Laatst gewijzigd door Michael; 06-07-08 om 16:11. |
#13
|
|||
|
|||
Iemand een idee hoe dit zit bij Vodafone?
Ik zit nog met een abbo wat nog een jaar loopt en wil deze graag beëindigen om een iPhone te halen. Patrick |
#14
|
||||
|
||||
Gewoon uitzitten dus. Of niet meer betalen en dan tot aan de rechter laten komen. Maar ja dan sta je bekend bij de BKR en krijg je geen abbo, maar ben je wel van je abbo bij vodafone af. Kijk gewoon eens wat de voorwaarden zijn van je contract bij Vodafone.
|
#15
|
|||
|
|||
Even heel kort omdat ik net een heel stuk had geschreven maar er blijkbaar @$@$!$ iets mis is gegaan en me stuk weg is!
1) Kanton rechter is de "laagste rechter" in het Nederlandse systeem. De rechtbank, het hof en de hoge raad kunnen allemaal deze uistpraak nietig verklaren en een nieuwe vonnis uitspreken. 2) De kanton rechter basseert zijn uitspraak op een rechtsvermoeden en dat heeft niet een hele sterke positie in het Nederlandse recht. Indien een toekomstige partij met valide argumenten komt kan deze rechter of een andere rechter (ook een andere kanton rechter) beslissen dat art. 10 lid 2 Tmobile contract wel rechtsgeldig is of beter gezegd de opgenomen clausule wel rechtsgeldig is en niet in strijd is met bepaalde wetsartikelen. 3) Indien de uitspraak definitief wordt laten we zeggen de Hoge Raad (HR) bekrachtigt dit vonnis dan is alleen zeker dat art. 10 lid 2 van het Tmobile contract in strijd is met de wet. Feit blijft dat niet pecies duidelijk is wat het artikel precies inhoud en in welke context. Dus er bestaat daarnaast een kans dat andere providers niet dezelfde clausules gebruiken en daarom zou er dus inhoudelijk gekeken moeten worden of deze overeen komen met de inhoud van het desbetreffende contract. Daarnaast weet je ook niet of dit contract hetzelfde zal zijn als dat met de 3g. Conclusie: Neem geen risico, bedrijven zoals Tmobile hebben meer tijd, meer geld, meer juristen in dienst en betere kansen dus om een zaak of beroep te winnen. Neem pas genoegen met een uitspraak van het hof of nog beter de HR! |
#16
|
||||
|
||||
Verplaatst naar: Telecomproviders Nederland
|
#17
|
||||
|
||||
|
#18
|
|||
|
|||
Nee dat was in deze zaak niet aan tmobile maar aan linden .... nog iets. Omdat zij de vordering hebben overgenomen. Tmobile is in deze zaak geen procespartij.
|
#19
|
||||
|
||||
Je kan als consument alleen van je abb afkomen als je provider de algemene voorwaarden wijzigt.
Helaas zijn ze niet verplicht dit zeer uitgebreid kenbaar te maken. Bij Telfort is met ingang van vorige week de klantservice 10 cent per minuut omhoog gegaan, hierbij was het mogelijk om eenzijdig het contract op te zeggen (of over te zetten naar prepaid) dit was alleen op de site van telfort gezet en was niet direct te vinden.
__________________
iPhone US 8GB - iPhone US 16GB - iPhone 3G 8GB - iPhone 3Gs 32GB |
#20
|
|||
|
|||
|
Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) |
|
Soortgelijke discussies |
||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Voortijdig overstappen | iRolf | Odido (T-Mobile) | 5 | 15-04-11 17:23 |
Contract voortijdig beeindigen | Mindfield | Odido (T-Mobile) | 6 | 06-07-09 12:43 |
2 jarig abo T-Mobile | DaSamba | Odido (T-Mobile) | 9 | 21-06-09 18:00 |
België: Proximus abo of mobistar abo? | jpke | Overige providers België | 1 | 23-12-08 12:50 |
Orange abo voortijdig stopzetten is nu mogelijk! | sredlums | Overige providers Nederland | 17 | 22-08-08 16:22 |
|
|