//

Wet Koop of Afstand m.b.t. geld terug vragen

Wet Koop of Afstand m.b.t. geld terug vragen discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Hallo, Ik zat me af te vragen of er niet een betere manier voor geld-terug zou zijn dan hopen dat een iTunes Supportmedewerker in een ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 04-08-09, 14:00
jonathan's schermafbeelding
jonathan jonathan is offline
• iOS 7.0.2
• 7.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Berichten: 251
Standaard Wet Koop of Afstand m.b.t. geld terug vragen

Hallo,

Ik zat me af te vragen of er niet een betere manier voor geld-terug zou zijn dan hopen dat een iTunes Supportmedewerker in een vrolijke bui is. Toen bedacht ik het volgende:

In Nederland hebben we voor consumenten (en uitdrukkelijk niet voor bedrijven) de Wet Koop op Afstand. Samengevat houdt deze wet in dat je binnen zeven werkdagen de overeenkomst kan herroepen zonder opgaaf van reden. Mocht de schriftelijke bevestiging van de overeenkomst (de e-mail van Apple) op de dag van ontvangst van het product nog niet binnen zijn, dan wordt de termijn zelfs verlengd naar drie maanden. (Iedereen dus zijn applicaties kopen om 23:55, voor het geval dat ).

Het bovenstaande kan je gewoon teruglezen op de vermelde link.

Nu vraag je je echter af: is er Nederlands recht van toepassing op de iTunes Store? Laten we eens kijken naar het vonnis van The Pirate Bay. Zij vielen onder het Nederlandse recht omdat ze hun producten/diensten in Nederland aanbieden. Dit is natuurlijk een beetje een twijfelpuntje, het internet is namelijk niet gebonden aan landsgrenzen, maar daar tegenover hadden ze wel een Nederlandse vertaling beschikbaar.

Nu terug naar de iTunes Store: ze hebben een Store specifiek voor Nederland, in iedere Dixons zijn iTunes Gift Cards voor de Nederlandse iTunes Store beschikbaar en ga zo maar door. Ikzelf durf dus met zekerheid te zeggen dat de iTunes Store hun producten/diensten in Nederland aanbiedt, en dus onder het Nederlandse recht valt.
Zels Apple is er zeker over: in de voorwaarden van de iTunes Store staat het volgende:
Citaat:
Elke verkoop bij iTunes Store wordt beheerst door Nederlands recht.
In de voorwaarden van de iTunes Store staat echter ook iets heel anders:
Citaat:
ANNULERINGSBELEID Elke verkoop is definitief. U hebt geen recht om u terug te trekken uit een aankoop in de iTunes Store zodra de levering van de producten een aanvang heeft genomen. De diensten van iTunes Store beginnen zodra u Producten gaat downloaden vanuit iTunes Store en u bent niet gerechtigd uw contract te annuleren wanneer de diensten eenmaal zijn begonnen.
Gelukkig mag dit niet: een beding in de algemene voorwaarden kan vernietigd worden indien deze onredelijk bezwarend is. Ter ondersteuning van deze claim kan je deze zaak eens bekijken.

Ik ben benieuwd hoe Apple zou reageren op een eis voor geldteruggave. Mocht Apple niet vrijwillig meewerken, dan zou iemand met zijn/haar rechtsbijstandsverzekering een rechtszaak kunnen beginnen. Als die rechtszaak gewonnen is is de uitkomst voor iedereen van toepassing, dus kunnen anderen er ook gebruik van maken. Iemand?

Nou ja, ik ben benieuwd naar jullie (juridische) reacties!

Groeten,
Jonathan

P.S.: Voor de profiteurs die US Gift Cards kopen (ikzelf ook): dit werkt natuurlijk niet in de US-store.

Laatst gewijzigd door jonathan; 04-08-09 om 14:04. Reden: Typo in de titel (Apstand i.p.v. Afstand)
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 04-08-09, 14:06
Gonny's schermafbeelding
Gonny Gonny is offline
Administrator
• iOS 4.0.2
• 7.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Locatie: Amsterdam
Berichten: 31
Stuur een bericht via MSN naar Gonny
Standaard

Je idee om het via de rechtsbijstandverzekering te proberen, gaat in ieder geval mislukken: meestal geldt daar een minimaal bedrag voor, bijv. €500. Zelfs bij de duurste navigatiesoftware zit je dan nog ruim daaronder.
  #3  
Oud 04-08-09, 14:08
jonathan's schermafbeelding
jonathan jonathan is offline
• iOS 7.0.2
• 7.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Berichten: 251
Standaard

Ik wil wel als developer een I Am Rich App voor $999 publiceren hoor Het ging meer om het idee: eenmalig Apple hierover aanklagen en daarmee een (juridisch kloppend) standpunt hebben voor alle Nederlanders.
  #4  
Oud 05-08-09, 01:25
ppl ppl is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 307
Standaard

Die rechtszaak van The Pirate Bay kun je het beste vergeten. Dat is een veroordeling bij verstek en dan wordt er niet meer inhoudelijk gekeken. Zo'n veroordeling wordt alleen nog bekeken of het niet te gortig is wat er geëist wordt (en dat is vrij slecht gedaan omdat de eis technisch onmogelijk is, ip-adressen worden niet per land uitgegeven: je vraagt een blokje aan en je krijgt er eentje toegewezen bij goede motivatie). De rechter heeft geoordeeld dat het binnen de perken was en daarom de eis toegekend. Als de zaak inhoudelijk was gehouden dan was er ook een discussie geweest of deze mensen wel de juiste zijn om gedaagd te worden. Dat is in ieder geval 1 van de redenen waarom die beheerders nu bezwaar maken tegen die veroordeling (je kunt er niet tegen in beroep) waardoor de rechtszaak eigenlijk weer opnieuw gedaan wordt.

Al met al is die rechtszaak van The Pirate Bay een ontzettend slecht voorbeeld voor je stukje. Er is een andere rechtszaak in Oostenrijk gehouden tegen een ISP hier in Nederland waarbij de rechtbank hier is verzocht om het oordeel uit te laten voeren. Het gaat er uiteindelijk om dat mensen zich moeten richten tot Nederland (als staat zijnde) of tegen de inwoners van Nederland. Kun je beter die zaak pakken want daar is wel inhoudelijk een zaak over geweest (i.t.t. bij The Pirate Bay).

Verder is het ook handig om te kijken naar die wet koop op afstand zelf. Die geldt namelijk niet voor alles, alleen voor een aantal zaken. Op 1 van de links die je geeft kun je daar het volgende onder het kopje "Uitzonderingen" vinden:
Citaat:
Ook is er een specifieke uitzondering voor diensten die in één keer worden verricht met behulp van een techniek voor communicatie op afstand, zoals bijvoorbeeld het kopen van ringtones via een mobiele telefoon. Hierbij geldt een minder strikte informatieplicht: de leverancier hoeft alleen te melden hoe de dienst kan worden opgezegd (als deze niet éénmalig wordt verricht) en waar een klacht kan worden ingediend.
De manier waarop de App Store werkt zou je kunnen vergelijken met dat voorbeeld over de ringtones. Ik zou dat stuk alleen wel even nazoeken op bijv. wetten.nl (de officiële site voor wetten in Nederland), dat weblog waar je naar linkt doet niet zo aan bronvermelding, wat er staat moet je maar voor waar aannemen en dat is jammer (doet afbreuk aan de informatie en de compleetheid van de informatie die er staat).

Mocht je het willen opzoeken, op jurofoon.nl heb ik gevonden waar je precies moet zoeken:
Citaat:
Waar kun je de volledige tekst van de Wet koop op afstand vinden?
De Wet koop op afstand komt voort uit een Europese richtlijn die in alle landen van de Europese Unie van kracht is. In Nederland is deze regeling geen zelfstandige wet maar bestaat uit een serie wetsartikelen, artikel 46a t/m 46j van boek 7 Burgerlijk Wetboek om precies te zijn. Voor de exacte tekst kun je terecht op de officiële wettensite www.wetten.nl.
En nog mooier is de informatie op een andere officiële site van een officiële instantie, de Consumenten Autoriteit: Koop op afstand.

EDIT: in artikel 46b staat onder punt 2 het volgende:
Citaat:
2. Deze afdeling is niet van toepassing op de koop op afstand:

a. die wordt gesloten met gebruikmaking van distributieautomaten of geautomatiseerde
handelsruimten;

b. op een veiling.
Nou ben ik geen juridisch wonder of jurist maar de manier waarop de app store zoals die van Apple werkt lijkt mij te vallen onder geautomatiseerde handelsruimten (de hele store is online en geautomatiseerd, komt geen mens aan te pas bij het bekijken, bestellen en leveren van de producten) en gesloten met gebruikmaking van distributieautomaten (het is het enige (officiële) kanaal om aan software te komen voor de iPhone en gebeurd volledig online, het is geen cd met software die je koopt). Daarmee valt de app store dus niet onder de wet koop op afstand en klopt het allemaal wat Apple doet.

Laatst gewijzigd door ppl; 05-08-09 om 01:37.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geld terug na Miskoop gserban iPhone Apps 15 22-02-12 23:24
meerdere vragen voor ik tot koop over ga. klaasjanjansen iPad algemeen 3 31-07-10 17:42
de laatste vragen voordat ik hem koop. borgqueenx Koopinformatie Nederland 6 23-04-08 23:01

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:51.