//

iPad mini trilt/bibbert tijdens opladen

iPad mini trilt/bibbert tijdens opladen discussie in iPad algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Hey iedereen Sinds nieuwjaar ben ik in het bezit van een iPad mini. Echter heb ik een vreemd 'probleem' opgemerkt terwijl ik hem aan het ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPad > iPad algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 05-01-13, 18:41
iQuattro iQuattro is offline
• iOS 4.2.1
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2013
Berichten: 9
Standaard iPad mini trilt/bibbert tijdens opladen

Hey iedereen

Sinds nieuwjaar ben ik in het bezit van een iPad mini. Echter heb ik een vreemd 'probleem' opgemerkt terwijl ik hem aan het configureren was.

Toen ik hem aan de achterkant (en zijkant) aanraakte met enkele vingers 'trilt' hij. Je moet je vingers bewegen over de achterkant om het gevoel waar te nemen. Precies dat je stroom voelt... Ook wanneer ik hem via de meegeleverde adapter in het stopcontact steek doet hij dit.

Best wel vreemd aangezien er op het moment dat hij met mijn computer verbonden was naast de batterij de melding 'Opladen uit' stond, wat betekent dat mijn USB-poort niet voldoende stroom levert en dus niet aan het opladen was.

In de winkels (Media Markt, Makro ...), waar er toonzaalmodellen staan (en aangesloten zijn op het stroomnet) voel ik dit niet.

Zijn er nog mensen die dit waarnemen? Wat is de oorzaak? Is dit normaal? Oplossing?

Alvast hartelijk bedankt voor het advies.


iQuattro
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 05-01-13, 19:49
arjan95 arjan95 is offline
• iOS 13.1.3
• iPadOS 13.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2010
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 751
Standaard

Dit had ik vroeger ook op mijn iPod touch (toen nog een 2e generatie). Het enige wat het geloof ik veroorzaakte was dat de batterij heel snel slecht werd (en het dus niet lang meer uithield). Ik heb nu een 4e generatie iPod touch (niet gekregen van Apple hoor, gewoon apart gekocht) en die heeft hier totaal geen last van. Ik zou toch even naar Apple gaan en kijken wat ze ervan vinden.
  #3  
Oud 05-01-13, 20:23
iQuattro iQuattro is offline
• iOS 4.2.1
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2013
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arjan95 Bekijk bericht
Dit had ik vroeger ook op mijn iPod touch (toen nog een 2e generatie). Het enige wat het geloof ik veroorzaakte was dat de batterij heel snel slecht werd (en het dus niet lang meer uithield). Ik heb nu een 4e generatie iPod touch (niet gekregen van Apple hoor, gewoon apart gekocht) en die heeft hier totaal geen last van. Ik zou toch even naar Apple gaan en kijken wat ze ervan vinden.
Bedankt voor je reactie.

Heb jij toen iets ondernomen naar Apple toe i.v.m. dat getril? Wat was hun reactie?

Ik ga maandag alvast contact opnemen met de verdeler die hem verkocht heeft in de hoop dat zij mij kunnen helpen.

Nog mensen die dit probleem hebben?
  #4  
Oud 06-01-13, 11:16
xbored xbored is offline
• iOS 8.1
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2009
Berichten: 228
Standaard

Je gebruik de originele stekker, gebruik je ook de originele oplaad kabel? Dat wil ook nog wel eens dat probleem veroorzaken.... Heb dit zelf ook gehad. Mocht je alles origineel gebruiken dan zou ik lekker terug gaan met je device!
  #5  
Oud 06-01-13, 11:20
iQuattro iQuattro is offline
• iOS 4.2.1
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2013
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xbored Bekijk bericht
Je gebruik de originele stekker, gebruik je ook de originele oplaad kabel? Dat wil ook nog wel eens dat probleem veroorzaken.... Heb dit zelf ook gehad. Mocht je alles origineel gebruiken dan zou ik lekker terug gaan met je device!
Jep, ook de kabel die ik gebruik is de originele. Diegene die bij in de doos zat.
  #6  
Oud 06-01-13, 14:20
alvani's schermafbeelding
alvani alvani is offline
• iOS 11.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 280
Standaard

Heb ik wel eens gehad met mijn MacBook Pro. Ik heb daarna de stekker rechtstreeks op een geaard stopcontact aangesloten (dus niet op een verlengsnoer) en toen was het weg.

Is in dit geval jouw computer wel rechtstreeks op een geaard stopcontact aangesloten?

(Zie ook hier voor meer info)
  #7  
Oud 06-01-13, 15:19
iQuattro iQuattro is offline
• iOS 4.2.1
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2013
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alvani Bekijk bericht
Heb ik wel eens gehad met mijn MacBook Pro. Ik heb daarna de stekker rechtstreeks op een geaard stopcontact aangesloten (dus niet op een verlengsnoer) en toen was het weg.

Is in dit geval jouw computer wel rechtstreeks op een geaard stopcontact aangesloten?

(Zie ook hier voor meer info)
Bedankt voor je reply Alvani.

Mijn computer steekt in een niet-geaard stopcontact mét verlengsnoer zo dus heb ik dit even uitvoerig getest:
  • Wanneer ik mijn laptop enkel op batterij laat werken en mijn iPad mini aansluit 'trilt' hij minder dan wanneer de laptop in het verlengsnoer zit dat naar het niet-geaard stopcontact gaat. Echter is het getril toch nog licht aanwezig.
  • Als ik mijn iPad mini rechtstreeks op een geaard stopcontact aansluit met de meegeleverde adapter trilt hij eveneens minder maar is het nog steeds zachtjes aanwezig.
  • Laptop rechtstreeks aangesloten op het geaarde stopcontact en iPad mini aangesloten: opnieuw volledig aanwezig.
Het enige wat ik nog even kan proberen is om via een andere computer hem proberen aan te sluiten.

Tot slot misschien nog een 'domme' vraag: maakt dat verschil een geaard t.o.v. een niet-geaard stopcontact wanneer ik mijn iPad mini erin steek? De meegeleverde USB-lichtnetadapter van 5 W heeft toch geen aarding?


Edit: Ik heb het even getest met een andere laptop. Wanneer die enkel op batterij werkt merk ik precies niets. Maar wanneer ik hem in het stopcontact (geaard & niet-geaard) steek, doet de iPad mini dit gewoon weer.

Laatst gewijzigd door iQuattro; 06-01-13 om 15:38.
  #8  
Oud 06-01-13, 18:59
xbored xbored is offline
• iOS 8.1
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2009
Berichten: 228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iQuattro Bekijk bericht
Jep, ook de kabel die ik gebruik is de originele. Diegene die bij in de doos zat.
Hmmmm aarde moet volgens mij niet veel uitmaken...maar je hebt het telkens over je verlengdoos? Probeer nu eens gewoon een willekeurig stopcontact in huis? Nog trillen dan zou ik terug gegaan zijn!
  #9  
Oud 06-01-13, 19:15
iQuattro iQuattro is offline
• iOS 4.2.1
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2013
Berichten: 9
Standaard

Ondertussen nog wat opgezocht via Google. Hier wordt gesproken over een kabel die 'omgekeerd' in het stopcontact in de muur steekt. Bij nader inzien was dit bij mij ook het geval (heb dit ooit gedaan om de kabel mooier weg te laten lopen). Kabel omgekeerd en opnieuw getest door iPad mini met de USB-lichtnetadapter in te steken. Resultaat: trilling was minder maar nog steeds duidelijk aanwezig.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xbored Bekijk bericht
Hmmmm aarde moet volgens mij niet veel uitmaken...maar je hebt het telkens over je verlengdoos? Probeer nu eens gewoon een willekeurig stopcontact in huis? Nog trillen dan zou ik terug gegaan zijn!
Volgens mij heeft de aarding ook niet veel nut wanneer ik de iPad mini met de USB-lichtnetadapter rechtstreeks in het stopcontact steek. Via een computer dan weer wel aangezien de adapter van mijn laptop wel een aarding heeft maar niet krijgt in het stopcontact.

Check post #7 hierboven, in puntje nr. 2 vermeld ik dat hem rechtstreeks in het stopcontact steek. En dit heb ik getest in verschillende stopcontacten in huis.
  #10  
Oud 10-01-13, 18:40
daantje22's schermafbeelding
daantje22 daantje22 is offline
• iOS 8.0.2
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2012
Berichten: 138
Standaard

Ligt aan een ongeaard stopcontact

Als je iets van aluminium in een ongeaard stopcontact doet dan voel je die trilling

Steek je iets van aluminium in een geaard stopcontact dan is die trilling weg
  #11  
Oud 10-01-13, 18:47
iQuattro iQuattro is offline
• iOS 4.2.1
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2013
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daantje22 Bekijk bericht
Ligt aan een ongeaard stopcontact

Als je iets van aluminium in een ongeaard stopcontact doet dan voel je die trilling

Steek je iets van aluminium in een geaard stopcontact dan is die trilling weg
Kan je mij hieromtrent wat meer info over geven?

Dit aangezien elke iPad (mini) met een gewone USB-lichtnetadapter van 5W wordt opgeladen waar geen aarding opzit.

  #12  
Oud 10-01-13, 18:50
daantje22's schermafbeelding
daantje22 daantje22 is offline
• iOS 8.0.2
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2012
Berichten: 138
Standaard

Toch is het gewoon zo

Mijn iMac, MacBook, ipad, hebben het allemaal

Filmcamera van aluminium idem.

Stop ik deze 4 apparaten in een WEL geaard stopcontact is alles over.

90% van alle stopcontacten zijn tegenwoordig sowieso standaard geaard
  #13  
Oud 10-01-13, 18:54
iQuattro iQuattro is offline
• iOS 4.2.1
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2013
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daantje22 Bekijk bericht
Toch is het gewoon zo

Mijn iMac, MacBook, ipad, hebben het allemaal

Filmcamera van aluminium idem.

Stop ik deze 4 apparaten in een WEL geaard stopcontact is alles over.

90% van alle stopcontacten zijn tegenwoordig sowieso standaard geaard
Vreemd. Nu, ik zeg niet dat het niet mogelijk is. Had er gewoon wat meer (achterliggende) info over gehad.

De hamvraag blijft natuurlijk wel: is dit slecht voor de batterij of niet?
  #14  
Oud 10-01-13, 22:26
Beech43 Beech43 is offline
• iOS 12.2
• 12.2
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2011
Berichten: 2.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daantje22 Bekijk bericht
Toch is het gewoon zo

Mijn iMac, MacBook, ipad, hebben het allemaal

Filmcamera van aluminium idem.

Stop ik deze 4 apparaten in een WEL geaard stopcontact is alles over.

90% van alle stopcontacten zijn tegenwoordig sowieso standaard geaard
Al die apparaten hebben geen stekker met aarding (3 aders), dus dit kan niet de reden zijn. Als je de stekker omdraait in een geaard stopcontact, voel je dan nog niets ? Geaarde stopcontacten zijn meestal geplaatst in vochtige ruimtes, dus het kan zijn dat jij dan beter geaard bent en minder voelt.
En dan het aluminium: je moet eens met een multimeter opmeten hoe het met de weerstand zit van de achterkant van een iMac, een iPad en een iPod, die is zeer groot (aluminiumoxide is een isolator, of het is geanodiseerd), en als de isolatiewaarde tussen de stroomingang en wat jij vasthoudt niet zo groot is dan kan je best iets voelen, draai je de stekker om dan ligt de nul waarschijnlijk aan het huis en voel je niets.
Waar haal je de wijsheid vandaan dat 90 % van de stopcontacten geaard zijn ? Dat zal wel gelden voor kantoren, maar niet voor woningen.

Laatst gewijzigd door Beech43; 10-01-13 om 22:56.
  #15  
Oud 11-01-13, 10:49
rebelle rebelle is offline
 
• 7.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2012
Berichten: 84
Standaard

In mijn huis , zijn 100% van de stopcontacten geaard , ik denk nu in Belgie , wettelijk verplicht in nieuwe huizen .
  #16  
Oud 11-01-13, 11:21
Beech43 Beech43 is offline
• iOS 12.2
• 12.2
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2011
Berichten: 2.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rebelle Bekijk bericht
In mijn huis , zijn 100% van de stopcontacten geaard , ik denk nu in Belgie , wettelijk verplicht in nieuwe huizen .
In België was dat altijd al zo, ik dacht alleen aan Nederland, daar hebben we aardlekschakelaars als beveiliging.
  #17  
Oud 11-01-13, 18:53
iQuattro iQuattro is offline
• iOS 4.2.1
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2013
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beech43 Bekijk bericht
Al die apparaten hebben geen stekker met aarding (3 aders), dus dit kan niet de reden zijn. Als je de stekker omdraait in een geaard stopcontact, voel je dan nog niets ?
Dit had ik reeds getest, zie post #9: "Kabel omgekeerd en opnieuw getest door iPad mini met de USB-lichtnetadapter in te steken. Resultaat: trilling was minder maar nog steeds duidelijk aanwezig.".

Ondertussen ben ik bij de verkoper van de iPad mini langs geweest. Het was de eerste keer dat hij dit hoorde van een iPad. Zo dus, even getest. Ik stak hem bij hun in het stopcontact. Conclusie? Hij trilde niet. Ook vertelde de verkoper dat die stroom die je voelt, volgens hem, geen schade aanricht aan de batterij.

Sindsdien ook nog ergens anders getest. Daar deed hij het ook niet. Gisteren stak ik hem nogmaals bij mij in het verlengsnoer (die kabel die ik gekeerd heb zodat hij 'goed' in het stopcontact zit), en toen merkte ik precies niets meer. Vreemd.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beech43 Bekijk bericht
En dan het aluminium: je moet eens met een multimeter opmeten hoe het met de weerstand zit van de achterkant van een iMac, een iPad en een iPod, die is zeer groot (aluminiumoxide is een isolator, of het is geanodiseerd), en als de isolatiewaarde tussen de stroomingang en wat jij vasthoudt niet zo groot is dan kan je best iets voelen, draai je de stekker om dan ligt de nul waarschijnlijk aan het huis en voel je niets.
Dit volg ik niet helemaal...


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beech43 Bekijk bericht
In België was dat altijd al zo, ik dacht alleen aan Nederland, daar hebben we aardlekschakelaars als beveiliging.
Vroeger was dit volgens mij niet verplicht, vandaar dat oudere huizen/appartementen vaak geen aarding hebben.
  #18  
Oud 11-01-13, 21:12
frank1964 frank1964 is offline
• iOS 8.4
• 8.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2010
Locatie: Rotterdam
Berichten: 28
Standaard

Lekstroompje heb je altijd...... niet iets om je druk om te maken en dat dan inderdaad resulteren en een trillend gevoel. De één voelt dit wel en de ander niet. Heeft ook alles met je eigen interne weerstand te maken.
  #19  
Oud 11-01-13, 22:03
iQuattro iQuattro is offline
• iOS 4.2.1
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2013
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1964 Bekijk bericht
Lekstroompje heb je altijd...... niet iets om je druk om te maken en dat dan inderdaad resulteren en een trillend gevoel. De één voelt dit wel en de ander niet. Heeft ook alles met je eigen interne weerstand te maken.
Laat ons hopen. Ooit eens gehad met een laptop in het buitenland, daarna is de batterij vrij snel naar beneden gegaan... Heeft het daarmee te maken? Geen idee, maar het viel wel op. De laptop kon zelfs niet meer simpel opstarten op enkel de batterij.

I.v.m. dat trillend gevoel, dat is een feit. Met de binnenkant van mijn vinger/hand voelde ik het eigenlijk niet. Met de vingertoppen dan weer wel.
  #20  
Oud 07-03-13, 23:24
hilbrandbuntjer hilbrandbuntjer is offline
 
• 6.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2013
Berichten: 1
Standaard

mijn ipad 3 laade niet meer op. Toen ik het ding oppakte voelde ik met de vingertoppen aan de achtekant een vibratie. Oplader er uit gehaald, vibratie over.
Apple care gebeld en deze sturen UPS om de ipad op te halen. dit gaat max 2 weken duren, de verwachting is dat hij omgeruild word voor een nieuwe, is die niet op voorraad dan sturen ze een ipad 4 met dezelfde spec.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
iPhone 4s trilt tijdens opladen in auto pspanter iPhone algemeen 5 19-12-12 21:40
Mini Ipad opladen met IPad2 oplader??? Caspar Verhaagen iPad accessoires en onderdelen 14 25-11-12 17:41
[Probleem] iPhone geeft zwart beeld & trilt twee keer bij moment van opladen. koenloman iPhone algemeen 5 25-07-12 23:23

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:44.