//

iPad Air 2 en GPS in buitenland

iPad Air 2 en GPS in buitenland discussie in iPad algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Mijn vader gaat binnenkort naar noord-west afrika (oa marokko, gambia, mauritanie) voor enkele weken, en wij willen hem graag een iPad meegeven met GPS om ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPad > iPad algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 28-10-15, 00:15
Shirah2003 Shirah2003 is offline
• iOS 9.1
• 9.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2015
Berichten: 2
Standaard iPad Air 2 en GPS in buitenland

Mijn vader gaat binnenkort naar noord-west afrika (oa marokko, gambia, mauritanie) voor enkele weken, en wij willen hem graag een iPad meegeven met GPS om daar te gebruiken, een iPhone is geen optie. Na aardig wat sites te hebben doorgespit, en een zeer onwetende mediamarkt verkoper te hebben gesproken (we hebben helaas geen iStore in de buurt), ben ik al een paar stapjes verder gekomen, maar er nog niet helemaal uit.

Ik begrijp dat de iPad Wi-Fi absoluut geen GPS module heeft (in tegenstelling tot wat bovengenoemde verkoper zegt van wel), dat locatievoorzieningen alleen gebruik maakt van toevallig aanwezige Wi-Fi signalen en niet van een GPS module, en de cellular wel. Maar waar het voor mij lastig wordt is het verhaal van A(sissted) GPS en de GPS. Zoals ik het begrijp is A GPS een toegevoegde functionaliteit die gebruik maakt van het het mobiele netwerk om je positie te bepalen? En kan dit zonder sim-kaart, maar zal dan iets langzamer zijn en misschien iets minder nauwkeurig? Oftewel, als mijn vader in de middle of nowhere zit, kan de iPad met cellular dan gewoon gebruik maken van GPS om te bepalen waar hij zich bevind, met een goed werkend map programma natuurlijk? Maar dit zou ook werken als hij de iPad Wi-Fi heeft, met een extra GPS module om aan te sluiten?
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 28-10-15, 14:18
harmjan harmjan is offline
 
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2010
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shirah2003 Bekijk bericht
Mijn vader gaat binnenkort naar noord-west afrika (oa marokko, gambia, mauritanie) voor enkele weken, en wij willen hem graag een iPad meegeven met GPS om daar te gebruiken, een iPhone is geen optie. Na aardig wat sites te hebben doorgespit, en een zeer onwetende mediamarkt verkoper te hebben gesproken (we hebben helaas geen iStore in de buurt), ben ik al een paar stapjes verder gekomen, maar er nog niet helemaal uit.

Ik begrijp dat de iPad Wi-Fi absoluut geen GPS module heeft (in tegenstelling tot wat bovengenoemde verkoper zegt van wel), dat locatievoorzieningen alleen gebruik maakt van toevallig aanwezige Wi-Fi signalen en niet van een GPS module, en de cellular wel. Maar waar het voor mij lastig wordt is het verhaal van A(sissted) GPS en de GPS. Zoals ik het begrijp is A GPS een toegevoegde functionaliteit die gebruik maakt van het het mobiele netwerk om je positie te bepalen? En kan dit zonder sim-kaart, maar zal dan iets langzamer zijn en misschien iets minder nauwkeurig? Oftewel, als mijn vader in de middle of nowhere zit, kan de iPad met cellular dan gewoon gebruik maken van GPS om te bepalen waar hij zich bevind, met een goed werkend map programma natuurlijk? Maar dit zou ook werken als hij de iPad Wi-Fi heeft, met een extra GPS module om aan te sluiten?

Een iPhone is geen optie zeg je, maar een iPad gaat helemaal niet werken dat heb ik al op heel veel manieren geprobeerd. Een gps module kan alleen via Bluetooth maar die koppelt meestal niet met een iPad
  #3  
Oud 28-10-15, 18:04
Guest-20170917003111
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shirah2003 Bekijk bericht
Mijn vader gaat binnenkort naar noord-west afrika (oa marokko, gambia, mauritanie) voor enkele weken, en wij willen hem graag een iPad meegeven met GPS om daar te gebruiken, een iPhone is geen optie. Na aardig wat sites te hebben doorgespit, en een zeer onwetende mediamarkt verkoper te hebben gesproken (we hebben helaas geen iStore in de buurt), ben ik al een paar stapjes verder gekomen, maar er nog niet helemaal uit.

Ik begrijp dat de iPad Wi-Fi absoluut geen GPS module heeft (in tegenstelling tot wat bovengenoemde verkoper zegt van wel), dat locatievoorzieningen alleen gebruik maakt van toevallig aanwezige Wi-Fi signalen en niet van een GPS module, en de cellular wel. Maar waar het voor mij lastig wordt is het verhaal van A(sissted) GPS en de GPS. Zoals ik het begrijp is A GPS een toegevoegde functionaliteit die gebruik maakt van het het mobiele netwerk om je positie te bepalen? En kan dit zonder sim-kaart, maar zal dan iets langzamer zijn en misschien iets minder nauwkeurig? Oftewel, als mijn vader in de middle of nowhere zit, kan de iPad met cellular dan gewoon gebruik maken van GPS om te bepalen waar hij zich bevind, met een goed werkend map programma natuurlijk? Maar dit zou ook werken als hij de iPad Wi-Fi heeft, met een extra GPS module om aan te sluiten?
Dat zijn nogal wat vragen in één

Om te beginnen met je laatste: in tegenstelling tot wat harmjan beweert kun je wel degelijk een externe GPS ontvanger met een Wi-Fi-only iPad gebruiken. Ik heb zelf vier verschillende iPads (ook een Air 2) met verschillende iOS versies probleemloos zien werken met de GNS2000 (die onder andere hier te koop is), en daar zelf ook goede ervaringen mee. En sinds de relatieve prijsverhoging van 4G iPads is deze oplossing ook marginaal (ca €20) goedkoper dan een iPad met 4G en dus ingebouwde GPS.

Maar behalve dat de keus in iPad-geschikte externe GPS ontvangers beperkt is, hebben deze juist in the middle of nowhere nog een groot nadeel: ze bevatten nòg een accu die je opgeladen moet houden, naast die van de iPad.

Daar staat tegenover dat een iPad met 4G waarschijnlijk ook veel van de accu vraagt als geen verbinding met een mobiel netwerk mogelijk is doordat hij steeds blijft zoeken naar zenders, en vliegtuigmodus inschakelen betekent hoogstwaarschijnlijk (net als bij de iPhone) uitschakeling van de GPS ontvanger, dus is geen optie om de accu te sparen.

Mbt Assisted GPS kan ik weinig toevoegen dat je niet zelf al hebt ontdekt, al krijg ik op wikipedia de indruk dat het alleen het mobiele netwerk gebruikt waarmee je daadwerkelijk verbonden bent zodat je er zonder SIM kaart weinig aan zult hebben.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Laatst gewijzigd door Guest-20170917003111; 28-10-15 om 18:30.
  #4  
Oud 28-10-15, 20:29
debroei's schermafbeelding
debroei debroei is offline
• iOS 11.1
• 11.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2009
Locatie: Teylingen
Berichten: 1.139
Standaard

De iPad cellular versie heeft een ingebouwde gps module. Deze is prima te gebruiken zonder simkaart of netwerk verbinding.
Zonder ondersteuning (Agps) kan het wat langer duren alvorens er een fix tot stand is gekomen. Dit wanneer je hem gebruikt zonder simkaart of netwerkt (gsm/Wi-Fi)
Je hebt wel een app nodige of een gedownloade kaart om er iets aan te hebben.
Omdat je waarschijnlijk geen netwerkverbinding hebt, kun je geen Google maps gebruiken.
  #5  
Oud 28-10-15, 21:37
harmjan harmjan is offline
 
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2010
Berichten: 129
Standaard

Kijk Ferryman daar heb je wat aan de gps die ik probeerde te verbinden ging niet deze dus kennelijk wel. Overigens gaat de verbinding wel met Bluetooth en daar knelt het vaak omdat niet alle Bluetooth devices te koppelen zijn met iPads
  #6  
Oud 28-10-15, 22:17
Guest-20170917003111
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harmjan Bekijk bericht
Kijk Ferryman daar heb je wat aan de gps die ik probeerde te verbinden ging niet deze dus kennelijk wel. Overigens gaat de verbinding wel met Bluetooth en daar knelt het vaak omdat niet alle Bluetooth devices te koppelen zijn met iPads
Wat wonderlijk, ik herken dat totaal niet. Heb al heel wat verschillende bluetooth apparaten aan mijn iPads gekoppeld, en nooit problemen gehad. Speakers, audio receivers, koptelefoons, deze GPS receivers (twee exemplaren, ook die van mijn zus) en zelfs gewone en numerieke keyboards. (Denk dat de teller minstens op 20 staat )

Bij bluetooth GPS ontvangers is het trouwens wèl heel belangrijk dat je er eentje hebt die officieel 'made for iPad' is (compleet met logo etc), zoals die GNS2000. Maar verder heb ik daar nooit op gelet, en dus nog nooit problemen gehad.

Misschien de moeite waard om uit te zoeken of jouw iPad een bluetooth probleem heeft? Is toch één van de weinige manieren die je hebt om randapparatuur aan te sluiten, zou jammer zijn als een knullig probleem je dat belet.
  #7  
Oud 29-10-15, 00:29
Shirah2003 Shirah2003 is offline
• iOS 9.1
• 9.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2015
Berichten: 2
Standaard

Bedankt allemaal voor de informatie
Ik zal het aan mijn ouders doorgeven zodat we een goede beslissing kunnen maken.
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn voorkeur toch echt uitgaat naar een smartphone, werkt goed voor mij, maar ja, alhoewel paps wel into techniek is, is een smartphone nog een stapje to ver
  #8  
Oud 29-10-15, 09:49
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shirah2003 Bekijk bericht
Oftewel, als mijn vader in de middle of nowhere zit, kan de iPad met cellular dan gewoon gebruik maken van GPS om te bepalen waar hij zich bevind, met een goed werkend map programma natuurlijk?
Ja dat kan. De GPS-ontvangers in de iPad's zijn voldoende nauwkeurig, ook zonder A-GPS.

Zelf heb ik tot twee weken geleden een iPad 1 Wi-Fi-3G, met Jeppesen Mobile FliteDeck, gebruikt als navigatiehulp in een paar vliegtuigen. De iPad mag zelfs door professionele piloten (CPL) gebruikt worden met Mobile FliteDeck IFR.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gps buitenland? Reckimo iPhone algemeen 17 26-04-12 12:11
Gps in buitenland bobsyouruncle iPhone algemeen 1 20-06-11 13:14
Hardware: GPS in buitenland? Denneke iPhone Navigatie 41 14-08-10 09:50
Buitenland: Bellen en GPS Knipoog Odido (T-Mobile) 13 17-08-09 12:49
Software: GPS in het buitenland Dutch_guy iPhone Navigatie 9 02-07-09 15:39

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:25.