//

GPS in buitenland?

GPS in buitenland? discussie in iPhone Navigatie forum; ( verdwijnt na registratie ) Je kunt gewoon een simlockvrije iPhone uit b.v. België (bij de officieel door Apple aangestelde iPhone provider) halen en bij een andere provider een abbo ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone apps en games > iPhone Navigatie
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #21  
Oud 06-10-09, 21:17
huibregt huibregt is offline
• iOS 8.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 212
Standaard

Je kunt gewoon een simlockvrije iPhone uit b.v. België (bij de officieel door Apple aangestelde iPhone provider) halen en bij een andere provider een abbo nemen. Daar is helemaal niets illegaals aan hoor.
Ik heb zelf een Belgische iPhone met Vodafone supersim. Bevalt erg goed.

Dat je in flight mode geen GPS fix krijgt is zo door Apple besloten (kijk maar in de handleiding). Waarom, ja dat weet ik niet maar ontwerpers van apparatuur moeten voortdurend keuzes maken waar niet iedereen blij mee is. Gelukkig komen er steeds updates als men achteraf vindt dat bepaalde keuzes misschien wel minder goed waren.
En: als je zo ontevreden bent over je iPhone dan neem je toch gewoon een andere GSM. Niemand heeft je gedwongen er een te kopen........

Laatst gewijzigd door huibregt; 06-10-09 om 21:25.
Gesponsorde links
Advertentie
Advertentie

  #22  
Oud 06-10-09, 21:38
rvanhusen rvanhusen is offline
• iOS 6.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AartK Bekijk bericht
Een paar voorbeeldjes
Provider, waarom moet ik 1,50 euro per minuut betalen als ik in de states ben en mijn kennis bel die bv 100 meter verderop staat, terwijl als ik van huis via voip bel over een afstand van 8000 KM ik 0 cent hoef te betalen?
Deze 1,50 euro is ook nog eens buiten mijn bel-minuten om, dus ik heb elke maand met zo'n 200 belminuten over die vanzelf opeens weg zijn want je mag ze niet meenemen.
iPhone, Absoluut geen fix in de states, ik ben op 2 plaatsen geweest die zo'n 1500 km bij elkaar vandaan liggen maar geen fix na 2 minuten.
Zet je iPhone maar in flightmode dan krijg je ook geen fix. Belachelijk.
Geen voip bellen mogelijk via 3G. t-mobile zegt dat ze dat niet tegen houden, maar het werkt niet.
Ik heb echt nog veel meer ergenissen maar die hebben vooral betrekking op de graai cultuur van de belcompanies en het heeft geen zin om daar op te reageren want ze zeggen toch alleen maar "het staat in de regeltjes"

Laatste opmerking over de iPhone, waarom is er geen video recorder op de standaard 3G iPhone. Het kan wel want ik heb dat via de jailbrake wel kunnen installeren, maar waarom is dit niet gewoon standaard?????
Ik geloof toch echt dat je een aantal zaken goed door elkaar aan het halen bent.

Geen fix op plaatsen die 1500km uit elkaar liggen binnen twee minuten. Probeer eens met een navigatieapparaat op plekken die 1500km uit elkaar liggen snel een fix te krijgen, gaat je niet lukken je coördinaten zitten in het geheugen van je apparaat en het duurt even voordat je apparaat een reset uitvoert. Dit is de beroemde koude start kan wel een kwartier duren in de open lucht zonder belemmering van bovenaf.

Waarom zou je in hemelsnaam een fix willen hebben in flightmodus. Dit is bedoeld in vliegtuigen en ik neem aan dat je de piloot niet hoeft te vertellen waar die naar toe moet vliegen. Dus punt dat je in flightmodus geen fix krijgt is een beetje onzin.

Je kan bellen via viop maar dan moet je ingelogd zijn op een netwerk. Bij iedere provider kost het een godsvermogen om via 3G of andere verbinding viop of dataverkeer in het buitenland te hebben.

Ligt dus niet alleen aan de iphone of t-mobile kijk maar eens naar andere providers. En het ligt ook niet aan de iphone maar inderdaad aan de graaicultuur van de providers.

En ja je hebt geen video op de 3G. Maar kijk eens bij andere toestellen die hebben ook geen videofunctie. En het is logisch dat een fabrikant update's uitvoert in zijn/haar nieuwe modellen. Dat je dan via een omweg het wel kan krijgen is dan ook fijn want er zijn weinig toestellen waar je zoveel mee kan via de normale weg of via een omweg.

Maar je zal het wel niet eens zijn met mij maar je hebt het verkeerde toestel aangeschaft. Neem een simlockvrij toestel koop een kaartje in de USA en bellen voor lokaal tarief. Of je laat je iphone via t-mobile/apple simlock vrij maken en dan kan het ook.

Voor iemand die vrij vaak in de USA is moet dit toch de eerste stap zijn want je zou dit ook allemaal hebben met een nokia en een kpn abb. of iedere andere combinatie.

Dus volgens mij is het geklaag een heel groot deel aan jezelf te danken.
  #23  
Oud 06-10-09, 22:20
AartK AartK is offline
• iOS 4.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2009
Berichten: 5
Standaard

Bedankt voor je antwoord.
Als eerste wil ik even zeggen dat ik best blij ben met mijn iPhone 3G.
Maar .....
Over een zogenaamde koude start heb ik nog nooit gehoord. Ik heb laatst nog een navigator gekocht voor in de auto en nieuw uit de doos aan het stopkontakt direct een fix. Dus ???

Mijn frustraties gaan vooral over de providers.
Misschien is het beter om op een andere plek de discussie voort te zetten over de providers, want over die graai cultuur wil ik nog wel wat kwijt .
! voorbeeldje dan:
Waarom is het zo dat als ik naar mijn eigen voip-in nummer bel dit volledig buiten mijn belbundel gaat? Terwijl het een normaal nederlandsnummer is waar de provider niets extra's voor hoeft te doen. Antwoord van de provider: Dit is een service-nummer en wordt extra belast, staat in de regeltjes. Mijn vraag was waarom? moeten jullie dan iets extra's doen dan? Antwoord provider: staat in de regeltjes meneer. Dus: graai graai graai.
  #24  
Oud 07-10-09, 00:09
Zoetzuur Zoetzuur is offline
• iOS 5.0.1
• 5.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2009
Locatie: Delft
Berichten: 13
Standaard

Hierbij mijn 2 cents, uit eigen ervaring tijdens mijn reis afgelopen zomer naar de VS.
( correct me if i'm wrong .....)

Ik heb mijn Nederlandse T-Mobile locked, Jailbroken en Ultrasn0w unlocked, 3G meegenomen, met KPN SIM, data roaming uitgezet, plus nep APN ingevuld bij netwerk instellingen, voor dubbele zekerheid zodat geen data transmissies gebruik kunnen worden.
Ik heb ook MotionX GPS lite geinstalleerd.

Daarnaast heb ik mijn Nokia E90 meegenomen, simlock vrij, met Sygic navigatie, ook met KPN simkaart.
Mijn ervaring met de E90 is, als ik de A-GPS aanzet, krijg ik een veel snelle GPS fix, dan zonder, maar wel ALTIJD fix, hoewel zonder soms een paar minuten duurde.

Maar als ik de A-GPS aanzet,wordt ZEKER data binnen wordt gehaald, of via GPRS, of via UMTS /3G, dit zie ik terug op mijn data verbruiksstatus, dus dit gaat ten koste van data bundel kosten.
Zover ik weet, A-GPS is een locatie bepaling hulpmiddel die gebruik maakt van GSM masten, om een "grove" locatie te bepalen, om de echte, meer precieze locatie te bepalen dmv de GPS chip te assisteren.
Dus de GPS chip krijgt dan reeds "voorgekauwde" gegevens van de A-GPS berekening om daarna de exacte locatie te bepalen, daarom kan hij sneller de fix vinden.

Terug naar de 3G, toen ik fix had met mijn Nokia, zet ik de flightmodus aan op de Iphone, daarna startte ik de GPS lite ....geen fix.
( betekent dit,... in Flightmode werkt de GPS chip niet op de Iphone...? )

Daarna zet ik de flightmode uit, Iphone aan/uit gezet, na heel lang wachten, ca 12 min, heb ik eindelijk een fix, en geen data verbruik op de menu ( komt dit mischien door dat de APN verkeerde gegevens bevat ??? ...)

Toen de Iphone uitgezet, een prepaid AT&T simkaart erin gestopt, APN instellingen gewist, daarna weer de MotionX GPSlite opgestart, en..binnen een paar seconde GPS fix !!!.
Maar wel een paaar kb's aan data verbruik !.
Dus A-GPS ging toch wel data's binnen halen, en die moet je wel betalen.

Wat ik nog steeds niet weet, hoe de snelle fix tot stand komt, geholpen door de A-GPS functionaliteit, OF...omdat reeds GPS data in de cache zit

Nogmaals, ik ben geen expert hierin, meer een verhaaltje van mijn ervaringen mbt GPS op de Iphone in het buitenland.
  #25  
Oud 27-06-10, 11:23
desmodus desmodus is offline
• iOS 4.0
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2007
Berichten: 46
Standaard

Zouden jullie zeggen, dat als je op vakantie je iPhone in een open veld legt. Een uurtje een kopje thee gaat drinken, hem dan weer oppakt er ineens wel ontvangst is?

En blijft deze ontvangst dan als ik ga navigeren met de GPS? Of is dit een proces dat telkens herhaald moet worden?

Ik zit hieraan te denken omdat ik van de winter een paar maanden naar Australie ga, en het toch wel makkelijk zou vinden als ik TomTom Australie kan gebruiken, zonder dus data-roaming te hoeven gebruiken.
  #26  
Oud 27-06-10, 11:34
rvanhusen rvanhusen is offline
• iOS 6.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door desmodus Bekijk bericht
Zouden jullie zeggen, dat als je op vakantie je iPhone in een open veld legt. Een uurtje een kopje thee gaat drinken, hem dan weer oppakt er ineens wel ontvangst is?

En blijft deze ontvangst dan als ik ga navigeren met de GPS? Of is dit een proces dat telkens herhaald moet worden?

Ik zit hieraan te denken omdat ik van de winter een paar maanden naar Australie ga, en het toch wel makkelijk zou vinden als ik TomTom Australie kan gebruiken, zonder dus data-roaming te hoeven gebruiken.
Ik snap niet waarom je de iphone in een open veld zou leggen en een uurtje thee gaat drinken.

Je hebt een koude start als je een gps apparaat ineens gaat verplaatsen. Dat heeft ieder gps apparaat moet zichzelf even resetten.

En waarom is iedereen toch zou bang voor data-roaming. Als je dit uit hebt staan is er geen dataroaming. Zo wie zo niet met navigatie. Bij een normale TomTom rij je toch ook in het buitenland en maakt niemand zich zorgen.

Alleen kan ik mij voorstellen dat als je HD-traffic hebt op je TomTom dat je dit dan uit moet zetten. Want die gegevens moet het navigatiesysteem ergens vandaan halen en dat gaat via data.

Maar normaal navigeren moet geen data kosten.
  #27  
Oud 27-06-10, 15:36
desmodus desmodus is offline
• iOS 4.0
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2007
Berichten: 46
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rvanhusen Bekijk bericht
Ik snap niet waarom je de iphone in een open veld zou leggen en een uurtje thee gaat drinken.

Je hebt een koude start als je een gps apparaat ineens gaat verplaatsen. Dat heeft ieder gps apparaat moet zichzelf even resetten.

En waarom is iedereen toch zou bang voor data-roaming. Als je dit uit hebt staan is er geen dataroaming. Zo wie zo niet met navigatie. Bij een normale TomTom rij je toch ook in het buitenland en maakt niemand zich zorgen.

Alleen kan ik mij voorstellen dat als je HD-traffic hebt op je TomTom dat je dit dan uit moet zetten. Want die gegevens moet het navigatiesysteem ergens vandaan halen en dat gaat via data.

Maar normaal navigeren moet geen data kosten.
Zoals eerder in dit topic staat beschreven, maakt de iPhone gebruik van A-GPS. Dit heb ik mogen ondervinden, toen hij in Parijs totaal geen GPS lock wilde maken zonder data-verbinding. Zelfs niet na een kwartier 'zoeken' naar een signaal.
In NL maakt de iPhone gebruik van een dataverbinding om snel een lock te kunnen verkrijgen.

Daarom vraag ik mij af of hij voor elke GPS lock eerst een dataverbinding nodig heeft, of dat het een kwestie is van 1 keer lang naar een signaal zoeken en vanuit die data de locaties van de satellieten kan deriveren.

Het gaat voor alle duidelijkheid om een iPhone 3G
  #28  
Oud 27-06-10, 15:56
huibregt huibregt is offline
• iOS 8.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 212
Standaard

Naar mijn ervaring is het inderdaad de eerste keer in een 'vreemde' omgeving dat een GPS-lock erg lang duurt. Dit is de zogenaamde koude start. Bij mij hielp het wel eens als ik eerst een bestemming (een willekeurige plaats) invoerde in de buurt van waar ik was. Dan had ik ineens een redelijk snelle lock. (met Navigon).
  #29  
Oud 27-06-10, 17:59
desmodus desmodus is offline
• iOS 4.0
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2007
Berichten: 46
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door huibregt Bekijk bericht
Naar mijn ervaring is het inderdaad de eerste keer in een 'vreemde' omgeving dat een GPS-lock erg lang duurt. Dit is de zogenaamde koude start. Bij mij hielp het wel eens als ik eerst een bestemming (een willekeurige plaats) invoerde in de buurt van waar ik was. Dan had ik ineens een redelijk snelle lock. (met Navigon).
Dat is juist zo vreemd... Ik had het probleem o.a. met lonely planet Paris, en Frommers Paris. Die app zou toch moeten weten dat je een kaart in FR raadpleegt.

In NL aangekomen werkte alles weer als een zonnetje.
  #30  
Oud 29-06-10, 17:07
mekker mekker is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Berichten: 5
Standaard

ik gebruik regelmatig navigon als ik vanuit parijs naar nederland rij nog nooit fix problemen gehad noch in belgie of in nederland.
  #31  
Oud 29-06-10, 17:25
wvy's schermafbeelding
wvy wvy is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 721
Standaard

Ik gebruik Navigon op mijn 3GS in New York zonder data-verbruik en zonder problemen. Telkens ik er ben heb ik redelijk vlug een lock en alles werkt perfect
__________________
 iMac (Retina 4K, 21.5-inch, 2017) 3,6 GHz Intel Core i7  iPhone X 256GB  iPad Pro 9,7" 128Gb - Wi-Fi - Cellular  Apple TV4 64Gb
  #32  
Oud 07-07-10, 21:01
tracker's schermafbeelding
tracker tracker is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2009
Locatie: Zwitserland
Berichten: 118
Standaard

net 2 weken schotland met Navigon. wat een prachtig systeem is dat toch. en het signaal is binnen de minuut te pakken en werkt echt vlekkeloos. geen enkel probleem.
__________________
Heb ik nu een appel of een apple.
富蘭久 伴 多 告, 伴 久 富
  #33  
Oud 27-07-10, 21:31
mrkoetje mrkoetje is offline
• iOS 4.3.5
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: Arnhem
Berichten: 18
Standaard

Dit is toch een zeer handig topic moet ik zeggen, zeker in de huidige vakantietijd. erg vreemd dat ik er geen conclusies in vind. kan je nou wel of niet met roaming uit in bijvoorbeeld Duitsland navigeren met de Iphone 3/3G/4 en met elk programma als Tomtom/navigon etc.?
  #34  
Oud 27-07-10, 22:22
Bartoli- Bartoli- is offline
• iOS 8.1.1
• 8.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 7
Standaard

Mijn ervaring in Canada, met dataroaming uit, is dat het toch een paar uur duurde vooraleer ik een fix kreeg. Nadat ik flightmode had uitgezet, duurde het ook even (10 minuten) vooraleer ik aan het reguliere gsm netwerk (Rogers) hing

Gebruikte software: TomTom Canada & USA.
Gebruikte hardware: enkel een houder op het dashboard - dus geen TomTom houder van 100€

Eens die fix er was ging alles nadien vrij vlot.
  #35  
Oud 27-07-10, 23:07
huibregt huibregt is offline
• iOS 8.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mrkoetje Bekijk bericht
Dit is toch een zeer handig topic moet ik zeggen, zeker in de huidige vakantietijd. erg vreemd dat ik er geen conclusies in vind. kan je nou wel of niet met roaming uit in bijvoorbeeld Duitsland navigeren met de Iphone 3/3G/4 en met elk programma als Tomtom/navigon etc.?
Ja dat kan zonder meer. Soms kan het wat langer duren voor je een fix hebt, maar als die er is dan werkt het perfect. (spreek uit ervaring met Navigon)
  #36  
Oud 10-08-10, 09:21
MrGangstaInc's schermafbeelding
MrGangstaInc MrGangstaInc is offline
• iOS 8.1.3
• 8.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Erembodegem-Aalst
Berichten: 38
Standaard

En als laatste vraag: Dit kan zonder meer extra benodigdheden zoals een ontvanger of dergelijke..
  #37  
Oud 10-08-10, 09:53
huibregt huibregt is offline
• iOS 8.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 212
Standaard

Ja, dat kan zonder extra benodigdheden. Sommigen vinden dat de GPS ontvangst van de iPhone 3G(s) aan de zwakke kant is en kiezen daarom voor een houder met eigen ontvangst (b.v. de TomTom houder). Ikzelf gebruik zoiets niet en heb geen echte problemen met de ontvangst. E.e.a. is echter ook afhankelijk van het type auto en de plaats van de iPhone in die auto. De GPS antenne moet namelijk 'vrij zicht' hebben op de GPS satellieten zonder dat er metaal tussen zit.
  #38  
Oud 10-08-10, 10:53
MrGangstaInc's schermafbeelding
MrGangstaInc MrGangstaInc is offline
• iOS 8.1.3
• 8.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Erembodegem-Aalst
Berichten: 38
Standaard

en een bluetooth gps-ontvanger ? of iets anders...
moest het nu ni anders gaan koop ik mij toch de TomTom gps-houder hoor...
Btw, je vind de GPS-houders al voor minder als 100€ hoor...

Laatst gewijzigd door MrGangstaInc; 10-08-10 om 12:13.
  #39  
Oud 10-08-10, 12:31
huibregt huibregt is offline
• iOS 8.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 212
Standaard

Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar ik vind een extra ontvanger niet nodig.

Zover ik weet werkt een bluetooth ontvanger niet met de iPhone, maar ik weet het niet 100% zeker. Sommige andere ontvangers met kabelaansluiting dacht ik wel. Daarvoor moet je echter maar eens Googlen op dit onderwerp.
  #40  
Oud 13-08-10, 21:25
MrGangstaInc's schermafbeelding
MrGangstaInc MrGangstaInc is offline
• iOS 8.1.3
• 8.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Erembodegem-Aalst
Berichten: 38
Standaard

wel, kheb gezocht en idd... je vind der wel bluetooth... majah...
ma kheb al slechte revieuws gelezen over die TomTom-Craddle...
kdenk dak eerder ga voor het andere model: Magellan Premium Car Kit. Daar zie ikveel goede revieuw's....
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
GPS in het buitenland zonder kosten Donstil iPhone Navigatie 19 29-10-10 21:24
Hardware: in buitenland vrijwel geen GPS ontvangst nath01 iPhone Navigatie 4 21-02-10 21:09
Wandelen met de GPS in het buitenland srf0611 iPhone Apps 5 06-10-09 21:58
Buitenland: Bellen en GPS Knipoog Odido (T-Mobile) 13 17-08-09 12:49
Software: GPS in het buitenland Dutch_guy iPhone Navigatie 9 02-07-09 15:39

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:14.