//

Peperdure rekening door IOS8 update

Peperdure rekening door IOS8 update discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Beste mensen, Gister heb ik de iPhone 4s van mijn moeder ge-update naar IOS8. Ik deed dit thuis terwijl ik verbonden was met WiFi. De ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 06-10-14, 15:59
stefanr stefanr is offline
• iOS 8.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2014
Berichten: 4
Unhappy Peperdure rekening door IOS8 update

Beste mensen,

Gister heb ik de iPhone 4s van mijn moeder ge-update naar IOS8. Ik deed dit thuis terwijl ik verbonden was met Wi-Fi. De update heb ik via iTunes gedaan op mijn laptop, met een usb kabel verbonden aan de iPhone. Update geïnstalleerd en geen problemen gehad.

Vanochtend werd toen mijn moeder wakker werd ontving ze een sms van Vodafone, in deze sms stond dat ze €100,- over haar data bundel heen zat. Om even een beeld te schetsen van de bizarheid van dit bedrag: Ze speelt af en toe een spelletje Wordfeut en stuurt 3 whats'app berichten per dag. Verder heeft ze geen apps op haar telefoon die data gebruiken.
Gelijk Vodafone opgebeld, zij vertelden dat ze gister bijna 2GB aan data had gebruikt via 3G verbinding en dat haar rekening €490,-(!) was..

Kunnen jullie mij misschien meer opheldering bieden, voordat ik Vodafone de schuld ga geven? Naar mijn weten kan je de update niet uitvoeren als je niet verbonden bent met Wi-Fi (wat ik wel was, want ik voerde de update thuis uit). Daarnaast heb ik de update gedaan via iTunes op mijn computer, wordt de update dan niet gedownload via de internetverbinding van mijn pc?

De vraag nog iets korter: 'Kan het zijn dat IOS8 via 3G verbinding gedownload is op de iPhone, terwijl ik Wi-Fi verbinding had en de update via iTunes op mijn pc uitvoerde?'

Graag lees ik jullie antwoord.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 06-10-14, 16:08
faire4u faire4u is offline
• iOS 16.4
• iPadOS 15.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2010
Locatie: Limburg
Berichten: 833
Standaard

Ikzelf denk dat er na de update van IOS 8 er instellingen over het hoofd is gezien waardoor de iphone constant verbinding maakt met internet om b.v. App's te updaten, mails binnen te halen etc etc.
  #3  
Oud 06-10-14, 16:10
CanonNL CanonNL is offline
• iOS 10.3.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Anders
 
Geregistreerd: Apr 2014
Berichten: 12
Standaard

Wat vervelend zeg!

Ik denk dat vodafone gelijk heeft. hun hebben jou dit vast geleverd, en dat zal vast niet fout zijn.

Maar €490,- voor 2gb?? als vodafone dat serieus vraagt aan zijn klanten zijn het oplichters. een abbo met 2gb kost je 30 euro per maand ofzo iets.

Ik zou dit sws niet zomaar betalen. 1gb kost een provider €4,- (zoiets).

bij t-mobile komen ze je auto wassen als ze zo'n fout maken...
  #4  
Oud 06-10-14, 16:22
stefanr stefanr is offline
• iOS 8.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2014
Berichten: 4
Standaard

@faire4e Ik heb de update gister om 11 uur 's avonds gedownload en vanochtend om 8 uur de sms ontvangen, het moet dus haast wel door de update komen en niet door het verbruik daarna.

@CanonNL Ik vond het ook een absurd bedrag, mijn moeder heeft zojuist Vodafone weer gebeld. Ze zijn bereid het bedrag te verlagen naar €100,- aangezien zij normaal na €100,- extra kosten je dataverbruik stop horen te zetten.

Toch vraag ik me nu nog steeds af of het uberhaupt wel mogelijk is een software update uit te voeren als je iPhone niet verbonden is met Wi-Fi. Daarnaast heb ik dus ook de update via iTunes uitgevoerd op mijn pc..
  #5  
Oud 06-10-14, 16:36
daveensannie's schermafbeelding
daveensannie daveensannie is offline
• iOS 9.3.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2010
Locatie: Zaandam
Berichten: 604
Standaard

Als jij het via i-tunes hebt gedaan, dan krijg je de update via je pc binnen en dus niet via je tel.
  #6  
Oud 06-10-14, 16:55
stefanr stefanr is offline
• iOS 8.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2014
Berichten: 4
Standaard

@daveensannie Dat leek mij dus ook.. Thanks voor de bevestiging! Heb je misschien ook enig idee waar de telefoon dan 2GB data aan heeft verbruikt? Na de update werd er gelijk automatisch gevraagd of ik weer wilde verbinden met de Wi-Fi thuis, dit heb ik gedaan waarna de telefoon niet meer gebruikt is tot de volgende ochtend.
  #7  
Oud 06-10-14, 17:04
Sjaakafhaak Sjaakafhaak is offline
• iOS 7.0.2
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2010
Locatie: 050
Berichten: 194
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stefanr Bekijk bericht
@daveensannie Dat leek mij dus ook.. Thanks voor de bevestiging! Heb je misschien ook enig idee waar de telefoon dan 2GB data aan heeft verbruikt? Na de update werd er gelijk automatisch gevraagd of ik weer wilde verbinden met de Wi-Fi thuis, dit heb ik gedaan waarna de telefoon niet meer gebruikt is tot de volgende ochtend.
wellicht kan je een specifiecatie van Vodafone krijgen, welke tijden en hoeveel data en IP. Wat ik hier boven las, mss heeft die id. auto apps geupdate na je ios8. Ik heb inmiddels ook 80 apps die een update willen. Maar zoveel gig, vind ik vreemd. Of is de hele camera roll opneiuw ge synced?
  #8  
Oud 06-10-14, 20:35
Johnno87 Johnno87 is offline
• iOS 12.2
• 12.1.4
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Sep 2011
Berichten: 77
Standaard

Je kan toch zien welke app of iets data verbruikt.
  #9  
Oud 06-10-14, 20:56
nance30 nance30 is offline
• iOS 10.0.1
• 10.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2010
Locatie: utrecht
Berichten: 314
Standaard

Laats was er op tv programma kassa dat Vodafone wel hele Vreemde rekeningen stuurt. Er zijn heel veel mensen met hoge rekeningen kijk daar eens naar misschien is dit ook wel jou probleem.
  #10  
Oud 06-10-14, 22:29
wollie1979 wollie1979 is offline
• iOS 13.6
• iPadOS 13.6
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2010
Berichten: 697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnno87 Bekijk bericht
Je kan toch zien welke app of iets data verbruikt.
Dat klopt, maar dan krijg je een overzicht van waarschijnlijk een lange periode gebruik van apps. Als deze gegevens niet kort voor de update gereset zijn dan kun je hier geen betrouwbaar beeld uit halen.

Ik vind het overigens ook een absurd hoog bedrag en zou het toch nader laten uitzoeken.
  #11  
Oud 07-10-14, 11:11
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wollie1979 Bekijk bericht
Ik vind het overigens ook een absurd hoog bedrag...
Dat hangt er van af welk abonnement het is. Wij hebben hier nog een stokoud T-Mobile NL Flex 20 abootje (met een hele grote pot geld die elke maand groter wordt).

1 MB data kost 1,- € indien op het Hollandse T-Mobile netwerk verbruikt. Reken maar uit hoeveel 2.000 MB (= 2 GB) dan zou kosten. Dus wij gebruiken dat abootje niet in Holland. Maar wel in het buitenland want daar worden de EU data prijzen aangerekend.
  #12  
Oud 07-10-14, 11:54
RWK's schermafbeelding
RWK RWK is offline
• iOS 1.0.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Linux
 
Geregistreerd: Dec 2009
Locatie: root
Berichten: 1.322
Standaard

Als je nou eens naar instellingen > mobiel netwerk gaat: Mobieldatagebruik

Daar zou je dan als het goed is zien dat je over de 2GB heen bent gegaan en kan je daaronder kijken wat zoveel data heeft geslurpt.

Wat T-mobile wel doet maar Vodafone niet automatisch, is je snelheid drastisch naar beneden halen als je over je belbundel bent. Dit hoor je handmatig zelf in te stellen: Zou ik doen als ik jou was.

Ook is er enige onduidelijkheid over een SMS'je die je zou moeten krijgen als je over je databundel heen gaat. Bij de nieuwe abonnementenvorm vanaf april 2014 krijg je een SMS'je bij 80% en 100% overschrijding. Bij oudere abonnementen krijg je hem helemaal niet of nadat het maximale verbruikt hebt buiten je bundel: Dit wordt automatisch ingesteld op 100€ als ik me niet vergis.

Ik zou ook eens hier kijken: Archief » Uitzending » radartv.nl

Een tijdje geleden veel aandacht besteed op TV. Veel Vodafone klanten die last hadden van onverklaarbare MB's met als gevolg: Torenhoge rekeningen.
__________________
  #13  
Oud 07-10-14, 12:43
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Nou ik dit zie moet ik er ineens aan denken dat ik afgelopen weekend voor iemand de ipad heb geupdate. De update heb ik geheel aan de laptop gedaan inc downloaden en installeren. Maar op de ipad was ineens na de update veel meer ruimte dan verwacht beschikbaar.
Bij een andere iphone heb ik ook gezien dat deze de softwareupdate zelf al had gedownload terwijl ik hem altijd aan itunes update.

Deze twee ervaringen vertellen mij dat het (bij mij in ieder geval) wel is voorgekomen dat een device de update zelf download in afwachting van installatie.
Of dit via 3g gebeurd, dat weer ik dan weer niet. De ipad waar ik het over had heeft geen 3g, dus die heeft zeker weten alleen over Wi-Fi gedaan. De telefoon, dat weet ik niet.
  #14  
Oud 07-10-14, 13:44
Yobotje Yobotje is offline
• iOS 11.0.2
• 11.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2012
Berichten: 43
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stefanr Bekijk bericht
Beste mensen,

Gister heb ik de iPhone 4s van mijn moeder ge-update naar IOS8. Ik deed dit thuis terwijl ik verbonden was met Wi-Fi. De update heb ik via iTunes gedaan op mijn laptop, met een usb kabel verbonden aan de iPhone. Update geïnstalleerd en geen problemen gehad.

Vanochtend werd toen mijn moeder wakker werd ontving ze een sms van Vodafone, in deze sms stond dat ze €100,- over haar data bundel heen zat. Om even een beeld te schetsen van de bizarheid van dit bedrag: Ze speelt af en toe een spelletje Wordfeut en stuurt 3 whats'app berichten per dag. Verder heeft ze geen apps op haar telefoon die data gebruiken.
Gelijk Vodafone opgebeld, zij vertelden dat ze gister bijna 2GB aan data had gebruikt via 3G verbinding en dat haar rekening €490,-(!) was..

Kunnen jullie mij misschien meer opheldering bieden, voordat ik Vodafone de schuld ga geven? Naar mijn weten kan je de update niet uitvoeren als je niet verbonden bent met Wi-Fi (wat ik wel was, want ik voerde de update thuis uit). Daarnaast heb ik de update gedaan via iTunes op mijn computer, wordt de update dan niet gedownload via de internetverbinding van mijn pc?

De vraag nog iets korter: 'Kan het zijn dat IOS8 via 3G verbinding gedownload is op de iPhone, terwijl ik Wi-Fi verbinding had en de update via iTunes op mijn pc uitvoerde?'

Graag lees ik jullie antwoord.
Zo snel mogelijk de website van Tros radar of Kassa, ben het vergeten, opzoeken en daar aanmelden want Vodaphone ligt onder vuur met spookrekeningen.
__________________
Groet, Theo.
  #15  
Oud 07-10-14, 13:50
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Even advocaat v/d duivel spelen. Wat kan Vodafone er aan doen dat jij (jouw telefoon) 2Gb+ via 3g staat te downloaden? Ik weet dat het fijn is om tegen grote bedrijven te trappen, maar in dit geval is het niet de schuld van Vodafone.
Ok, dat ze blijkbaar niet gestopt zijn na een bepaalde limiet, dat kan je ze kwalijk nemen, maar daar hebben ze al op gereageerd door de rekening terug te brengen naar een bedrag dat geldt voor deze limiet.

Tot aan die limiet, dat heb je gebruikt, en dat zal je dan toch ook moeten betalen? Niet leuk, maar het is wel zo, toch?
  #16  
Oud 07-10-14, 13:59
Yobotje Yobotje is offline
• iOS 11.0.2
• 11.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2012
Berichten: 43
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blazez Bekijk bericht
Even advocaat v/d duivel spelen. Wat kan Vodafone er aan doen dat jij (jouw telefoon) 2Gb+ via 3g staat te downloaden? Ik weet dat het fijn is om tegen grote bedrijven te trappen, maar in dit geval is het niet de schuld van Vodafone.
Ok, dat ze blijkbaar niet gestopt zijn na een bepaalde limiet, dat kan je ze kwalijk nemen, maar daar hebben ze al op gereageerd door de rekening terug te brengen naar een bedrag dat geldt voor deze limiet.

Tot aan die limiet, dat heb je gebruikt, en dat zal je dan toch ook moeten betalen? Niet leuk, maar het is wel zo, toch?
Onzin, Vodaphone kan niet aantonen waarmee gedownload wordt en belazert de kluit! Kijk maar eens op Trosradar. Wellicht heeft Vodaphone een nieuwe graaicultuur aangemeten ten koste van argeloze abonnees.

Laatst gewijzigd door Yobotje; 07-10-14 om 14:12.
  #17  
Oud 07-10-14, 14:17
stefanr stefanr is offline
• iOS 8.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2014
Berichten: 4
Standaard

Thanks voor jullie antwoorden. Heb Vodafone opgebeld en jullie informatie gebruikt voor mijn verhaal tegen ze. Zij konden niet verklaren waar de kosten vandaan kwamen. Ik dreigde het hele verhaal op hun Facebook te zetten en toen waren ze snel overstag. Mijn moeder hoeft nu de extra kosten niet te betalen en zelfs de standaard abonnementskosten hoeft ze deze maand niet te betalen. Hierdoor denk ik dat de fout wel degelijk bij Vodafone lag, anders hadden ze nooit zo makkelijk toegegeven.

Thanks voor jullie hulp, het heeft mijn moeder 490 euro bespaard
  #18  
Oud 07-10-14, 14:21
oompaul oompaul is offline
• iOS 8.0.2
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 7
Standaard

Heb je niet toevallig je hotspot op je iPhone aan gehad.
  #19  
Oud 07-10-14, 14:23
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Kijk, dat zijn nog eens mooie berichten. Gefeliciteerd.
Je snapt dan echt niet dat ze niet iets opzetten waarin je kan nazien wat voor een data je dan gebruikt hebt. Maar dat zal er wel weer mee te maken hebben dat dat niet mag (packet inspection) ivm privacy.
Zo zit je als bedrijf dus tussen twee vuren in.
Maar voor jou perfect. voor zo een bedrag wil je nog wel eens even bezig zijn.
  #20  
Oud 07-10-14, 14:25
Yobotje Yobotje is offline
• iOS 11.0.2
• 11.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2012
Berichten: 43
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stefanr Bekijk bericht
Thanks voor jullie antwoorden. Heb Vodafone opgebeld en jullie informatie gebruikt voor mijn verhaal tegen ze. Zij konden niet verklaren waar de kosten vandaan kwamen. Ik dreigde het hele verhaal op hun Facebook te zetten en toen waren ze snel overstag. Mijn moeder hoeft nu de extra kosten niet te betalen en zelfs de standaard abonnementskosten hoeft ze deze maand niet te betalen. Hierdoor denk ik dat de fout wel degelijk bij Vodafone lag, anders hadden ze nooit zo makkelijk toegegeven.

Thanks voor jullie hulp, het heeft mijn moeder 490 euro bespaard
Eigenlijk erg, gelukkig is dit goed afgelopen. Vodaphone heeft lang tegengesputterd en is uiteindelijk overstag gegaan. Jouw dag en die van je moeder is weer goed.
Een wijze raad: gebruik deze ervaring goed in de toekomst! Laat je niet zomaar van alles welgevallen.
Reageren

Labels
ios8, telefoonrekening, update



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Na update iOS8 video's en fotostream kwijt !! KIN174 iPad algemeen 10 11-11-14 14:14
Geen airplay meer na update ios8 jbindels iPad algemeen 8 09-10-14 16:11
Tweefactor authenticatie na iOS8 update iCornetto iPhone algemeen 20 01-10-14 11:16
Geluidsproblemen na update iOS8 bij iPhone 5s Wiel41 iPhone algemeen 0 25-09-14 22:05
Prisma woordenboek verdwenen na iOS8 update cln iPad algemeen 1 21-09-14 09:05

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:33.