//

iPhone 5 herstart zichzelf elke 3 minuten

iPhone 5 herstart zichzelf elke 3 minuten discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Graag leg ik het volgende aan jullie experts voor om met me mee te denken. Voorgeschiedenis: Afgelopen week heeft de mrs. haar telefoon (iPhone 5) ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 31-01-16, 10:00
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard iPhone 5 herstart zichzelf elke 3 minuten | batterij percentage is bevroren

Graag leg ik het volgende aan jullie experts voor om met me mee te denken.

Voorgeschiedenis:
Afgelopen week heeft de mrs. haar telefoon (iPhone 5) OTA geüpdatet naar iOS 9.2.1 vanaf 9.2. Kleine iOS updates doen wij altijd OTA, grotere via iTunes op de computer.

De OTA update zelf verliep zonder problemen.
Nog dezelfde dag kwam ze er achter dat de batterij niet leek op te laden. Stond op 8% terwijl ze hem bij 45% aan de oplader had gelegd en inmiddels waren een paar uur verstreken. iPhone uit en weer aan gezet en de telefoon gaf netjes 100% aan. Leek dus een kalibratie probleem.

De telefoon bleef echter de hele dag op 100% staan. Voor de nieuwsgierigheid eens opnieuw uit en aan gezet: nu in eens 88% (dacht ik - in elk geval een stuk minder, zoals het zou horen). Hierop de batterij gekalibreerd (aan de oplader leggen; resetten en dan een halve dag laten liggen totdat de iPhone zeker een tijdje 100% opgeladen is) Dat hielp niet. Het percentage steeg niet. Als ik de iPhone uit en weer aan zette, werd het percentage weer netjes bijgewerkt tot 100%
Vervolgens opnieuw de iPhone een reset gegeven opnieuw gekalibreerd. Probleem bleef.

Hierop de iPhone aan iTunes gehangen; reservekopie laten maken (lukte) en daarna in DFU mode laten herstellen. Het herstellen ging niet zonder problemen: iTunes gaf telkens aan dat de verbinding met de telefoon was verbroken en de iPhone herstarte zichzelf. Uiteindelijk met wisselen van kabel en USB poort lukte het toch. Daarna wilde ik de eerder gemaakte reservekopie terugzetten. Dat lukte ook niet; iTunes gaf weer telkens de melding dat de verbinding met de iPhone verbroken was. Op de telefoon was op dat moment niets bijzonders te zien. Ook een reservekopie via iCloud terugzetten op de telefoon zelf lukte niet; de iPhone begon telkens met zichzelf opnieuw op te starten (af en toe zag ik vlak voordat die uitviel heel kort paarse strepen door het scherm)

Opnieuw een herstel in DFU uitgevoerd, dit ging gepaard met diverse foutmeldingen en brak telkens af. Wederom andere USB poort, andere kabel etc. geprobeerd.

Opnieuw een poging om reservekopie terug te zetten. Zowel via iCloud (2 verschillende kopieën geprobeerd) als vanaf iTunes resulteert in een zichzelf herstartende iPhone (ongeveer elke 3 minuten, ik heb het getimed)

Poging om de iPhone als nieuw toestel te configureren: zelfde probleem.

Ik besloot eens te proberen de simkaart eruit te halen: zelfde probleem. Een andere simkaart proberen: succes. De iPhone herstartte niet meer en het lukte zelfs de reservekopie terug te zetten vanaf iCloud.

Problemen op dit moment:
  • De iPhone blijft nu zichzelf sporadisch (niet meer elke 3 minuten) herstarten.
    Synchroniseren duurt erg lang.
    De telefoon zelf lijkt traag te reageren (het iOS) en nog steeds wordt het batterij percentage niet goed weergegeven (wordt niet bijgewerkt al naar gelang de telefoon wordt opgeladen of ontlaadt)
    Opladen duurt langer dan normaal (wanneer je de telefoon herstart wordt het batterijpercentage bijgewerkt en dat klimt met de uren maar nauwelijks)

Ik wil graag uitzoeken wat hier aan de hand is dmv de diagnostische gegevens te bekijken. Ik heb naar aanwijzing van @timosha de map ~/Library/Logs al gevonden. Ik zie dan een map met een hoop bestanden en mappen. Waar vind ik de daadwerkelijke logbestanden? Dan plaats ik die hier om even aan jullie voor te leggen.

Ik ben in de war omdat de problemen begonnen na aanvankelijke de OTA update naar iOS 9.2.1 en direct daarna het dfu herstel in iTunes - dus een hardware fout lijkt mij niet meteen verdacht. Of kan het dat een hardware fout ineens aan het licht gebracht wordt door zoiets?

n.b. deze iPhone heeft een paar maanden terug een vervangende batterij gekregen van iFixit europa. Heeft het sindsdien altijd goed gedaan.

CoconutBattery geeft op dit moment ook hele rare gegevens aan:


Is de batterij hier toch verdacht? Dan benader ik iFixit voor garantie.

Laatst gewijzigd door ballegooier; 05-02-16 om 21:46.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 31-01-16, 10:21
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier Bekijk bericht
Is de batterij hier toch verdacht? Dan benader ik iFixit voor garantie.
CoconutBattery kan in ieder geval de "design capacity" niet uitlezen die op de chip in de accu staat. Ook maximum charge slaat nergens op.

Hier een voorbeeld van een (test) iPhone 5s met originele accu:

  #3  
Oud 31-01-16, 10:28
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Oke, die gegevens worden dus uit de batterij gehaald, en niet vanaf een database of vanuit elders.

Zoals jij jouw screenshot eruit ziet, ben ik het ook gewend hoe het eruit ziet.

Kan je me nog helpen met aanduiden waar ik in de map ~/Library/Logs de daadwerkelijke crashlogs kan vinden? Mogelijk kan ik daar meer dingen uithalen (of het daadwerkelijk de batterij is die problemen geeft) en evt. bewijslast richting iFixit verzamelen?
  #4  
Oud 31-01-16, 10:31
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier Bekijk bericht
Kan je me nog helpen met aanduiden waar ik in de map ~/Library/Logs de daadwerkelijke crashlogs kan vinden?
Die kan je ook in de OS X Console vinden.
  #5  
Oud 31-01-16, 10:59
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Sorry voor mijn n00b vraagjes, maar waar in Console vind ik ze?

Laatst gewijzigd door ballegooier; 31-01-16 om 16:32.
  #6  
Oud 31-01-16, 11:05
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Die van de iPhone staan na synchronisatie onder Mobile Device. ( ~/Library/Logs). Die van de Mac en iTunes staan onder /Library/Logs

  #7  
Oud 31-01-16, 11:18
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Dank voor je hulp @timosha.

Ik lijk vooralsnog geen 'mobile device' te zien onder ~/Library/Logs...?



Ondertussen de iPhone 5 even open gemaakt en de batterij losgekoppeld. Dit, omdat ik tijdens licht drukken op het scherm telkens een soort olie achtige vlek zag, ongeveer 3 cm boven de home button, in het midden. Zo'n vlek die je ziet als je te hard op een LCD scherm drukt. Ik wilde even kijken of de batterij misschien niet bol stond. De batterij ziet er van buitenaf heel normaal en netjes uit.
  #8  
Oud 31-01-16, 11:20
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Klik eens op CrashReporter (en dan op MobileDevice):

  #9  
Oud 31-01-16, 12:36
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Ahhhh..... Veel dank

Welnu; ik heb tussen alle devices de juiste iPhone gevonden.

Bij de datum van vandaag vind ik typisch logs zoals deze:


Ik word hier helaas ook niet veel wijzer van. Zien jullie hier iets herkenbaars in?

In bijna alle logs staat iets van WDT timeout en CRC ERR!

Over CRC ERR! vond ik deze post in een ander topic:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
CRC = Cyclic Redundancy Check. Een CRC fout betekent dat er een serieus probleem is met het RAM-geheugen. En die CRC fouten veroorzaken een Kernel Panic. Een Kernel Panic is in Windowstaal een BSOD (Blue Screen Of Death).
Zoeken op WDT timeout vond ik dit topic waar de beschreven problemen aardig mee overeenkomen:
http://forums.imore.com/iphone-5/312...estarting.html

Nog een ander topic waar een zichzelf herstartende iPhone 5 zich met dezelfde problemen manifesteert:
http://forum.iculture.nl/f28/iphone/...lotseling.html

Als ik het zo lees, duidt de combinatie WDT timeout en RCR ERR! op een serieuze hardware fout. Ik denk dan aan kapot moederbord oid. Is het nog de moeite waard om te proberen of het toch niet een kapotte batterij is? Gezien Coconutbattery zulke vreemde gegevens laat zien.

Is toch vreemd dat er tot voor de iOS update(s) helemaal niets aan de hand was?

Laatst gewijzigd door ballegooier; 31-01-16 om 16:40. Reden: screenshot toegevoegd
  #10  
Oud 01-02-16, 09:08
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Schopje / update.

Tussen het sporadisch herstarten door waagde ik een poging te doen om 'wis alle inhoud en instellingen' te doen op de iPhone zelf.

Gek genoeg lukte dat. En sindsdien valt de telefoon niet meer uit

Ik heb de iPhone dus als nieuw toestel geconfigureerd na een 'wis alle inhoud en instellingen' op de telefoon zelf en 'testopstelling iPhone 5' genoemd om het toestel gemakkelijk te kunnen identificeren in Console. Ik heb even een synchronisatie met iTunes gedaan, en uit Console haal ik toch nog wel wat diagnose informatie: heel veel 'stacks + backboardd' berichten in het kopje 'retired'.

Uit informatie die andere mensen achterlaten in topics op internet, begrijp ik dat dit crashes zijn waar je als gebruiker niets van merkt. Dat klopt ook wel; de telefoon functioneert voorzover ik kan beoordelen normaal: geen reboots, geen vastlopers, de UI / interface lagt niet etc. Maar helemaal normaal zou het niet zijn.

Screenshot van wat ik bedoel:


Tot slot blijft het batterij percentage niet kloppen (staat telkens 'vast' en alleen na een reboot wordt de waarde bijgewerkt) maar de batterij lijkt verder normaal te ontladen. Na een hele avond gebruik (beetje surfen en zelfs een spelletje geprobeerd) waarbij de batterij continu op 62% stond, was de batterij van 62% naar 40% gezakt (na handmatig herstart als de waarde weer bijgewerkt was)

De CoconutBattery output ziet er ook nog steeds gek uit...

Wat is hier toch aan de hand?

Laatst gewijzigd door ballegooier; 01-02-16 om 20:30. Reden: screenshot console stacks + backboardd berichten
  #11  
Oud 04-02-16, 21:10
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Update.... voor wie er interesse in heeft...

Afgelopen weekend iFixit een mailtje gestuurd en de situatie voorgelegd. Jasper van de klantenservice dacht met mij dat de batterij stuk is. Hij zou meteen een nieuwe opsturen.

Ik kreeg 'm vandaag binnen en heb 'm in de iPhone gezet. De iPhone werkt weer vlekkeloos. Dat een stukke batterij dus zoveel verontrustende foutmeldingen kan geven zeg.Geen foutmeldingen van bovenstaande aard meer in Console. En de gegevens in CoconutBattery zien er weer normaal en rustgevend uit. Me en de mrs. zijn weer blij

Overigens viel me wel op dat de batterij die ik dit keer geleverd kreeg van iFixit, een heel ander opdruk had dan de vorige (10 maanden geleden)

Links = oude iFixit batterij, rechts is de nieuwe die vandaag binnen kwam.



Ik moet zeggen dat mijn vertrouwen in de kwaliteit van iFixit wel iets gedaald is, is puur een gevoelskwestie. Immers kun je over 1 falende batterij niets zeggen over alle batterijen. Maar ik ga scherp in de gaten houden hoe deze batterij het gaat houden de komende maanden.

Laatst gewijzigd door ballegooier; 04-02-16 om 21:26.
  #12  
Oud 05-02-16, 19:20
suzuki2002 suzuki2002 is offline
• iOS 8.1.2
• 6.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2012
Locatie: Gelderland
Berichten: 1.359
Standaard

Als je de sticker van ifixit van de batterij haalt komt het andere logo tevoorschijn lijkt mij
  #13  
Oud 05-02-16, 21:42
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Achterkant is ook helemaal anders, @suzuki2000. Maar inderdaad, zou kunnen. Ik ga geen stickers van nieuwe batterijen afstropen

Of iFixit heeft ook wel eens een andere leverancier? (Of verschillende?) Wie het weet, mag het zeggen.

Overigens bleek de batterij al langer aan het aftakelen. De mrs. laat weten dat het opladen van de iPhone 5 met de nieuwe batterij stukken sneller gaat (dat zij ze van de tijdelijk weer in gebruik genomen iPhone 4S ook al) dus kennelijk was de batterij toch ook voor de iOS update al aan het slechter worden langzaamaan. De iOS update zal net dat laatste zetje hebben gegeven is mijn theorie.

Laatst gewijzigd door ballegooier; 06-02-16 om 09:35.
Reageren

Labels
batterij, herstart, ios 9.2.1, iphone 5, spontaan



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Iphone valt uit en herstart om de 5 minuten RobinDeMesmaeker iPhone algemeen 4 25-07-13 13:01
ipad herstart elke twee minuten.. applover iPad algemeen 1 19-07-13 22:08
iPhone 5 herstart steeds uit zichzelf kheowkul iPhone algemeen 8 12-12-12 20:09
IPhone 3GS herstart om de zoveel minuten btimmerm iPhone algemeen 2 27-01-12 15:53
Iphone herstart uit zichzelf mirr iPhone algemeen 3 07-12-11 18:44

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:02.