oke dat is mooi, maar voor zover ik weet moet een fabricagefout altijd worden verholpen, ook als de garantie is afgelopen. Dus ook als ik door mijn valschade de garantie kwijt zou zijn, dan zou ik dus alsnog een vervanging moeten krijgen, toch?
|
Theoretisch heb je langer garantie op fabricagefouten, maar in de praktijk is dit lastig te claimen.
|
Ik heb helaas ook diverse scheurtjes op verschillende plekken. Los van de esthetiek vond ik het niet zo erg, maar ik heb nu vanaf de volume zachter-en-harder-doe-balk allemaal miniscule scheurtjes naar de chromen rand toe. Mochten deze groter worden op den duur, dan kunnen er echt stukken behuizing uitvallen. Ik hoop niet dat dit ooit gebeurt. Ik heb net een iPhone uit een gunstige week (38) en ben afhankelijk van een soft unlock, dus doe er liever niets aan, maar ik wil ook niet dat mijn behuizing echt fysiek kapot gaat.
|
Citaat:
|
Citaat:
Zonder gekheid heb ook haarscheuren gehad en je blijft er maar naar kijken :eek: Ik heb daarna een gerefurbisched exemplaar gekregen die goed voldoet dus waarom bang zijn? Ik heb hem geclaimed voor garantie en ben nu heel blij met mijn zwarte ( had eerst een witte eigen keuze met omruilen) phone. |
Even voor de duidelijk, de Nederlandse wet volgt m.b.t. garantie de EU richtlijnen.
Concreet houdt dit in dat er op elke in NL verkochte Iphone, wettelijk 2 jaar garantie zit. Zoals de Engelsen zeggen 'no and, or, if and but about it'. Die garantie claim je bij je leverancier, dus niet noodzakelijkerwijs bij T-Mobile. Garantie claim je daar waar je het toestel gekocht hebt. Zij zijn verantwoordelijk dat jouw garantieclaim goed afgehandeld wordt. Maar nogmaals, op elke in NL nieuw verkochte iphone zit wettelijk 2 jaar garantie. |
Ik had ook een scheur boven de dockconnecter en heb pro assist gebeld, die hebben hem opgehaald en morgen wordt er een nieuwe bezorgd, helemaal top.
|
Citaat:
|
Nee, dat hoef je niet aan te tonen. Bij garantie ligt de bewijslast volledig bij de leverancier. Die moet aantonen dat jij het niet juist gebruikt hebt.
|
Ik vraag me af of dit ook het 2e jaar geldt. Het 1e jaar iig wel ja.
|
1e 6 maand is er een omgekeerde bewijslast. Dan moet de leverancier aantonen dat het produkt niet normaal gebruikt is. Kijk maar eens bij Consuwijzer.
|
Nee.
De 6 maanden termijn geldt voor defecten die bij aankoop al aanwezig waren. De bewijslast ligt gedurende de gehele garantietermijn van 2 jaar bij de winkel. Als zij een garantieclaim afwijzen, moeten ze hard kunnen aantonen dat e.e.a. inderdaad niet onder de garantie valt. Citaat:
Voorbeeld 1: je koopt iets en het vertoont na 3 maanden een defect. Je mag er dan voetstoots vanuit gaan dat dit defect reeds bij aankoop aanwezig was. Leverancier moet vervangen onder garantie, tenzij hij/zij kan aantonen dat je het product verkeerd gebruikt hebt. Voorbeeld 2: je koopt iets en het vertoont na 10 maanden een defect. Je hebt dan recht op garantie, tenzij leverancier kan aantonen dat je het product verkeerd gebruikt hebt. Voorbeeld 3: je koopt iets waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat het langer dan bv. 5 jaar meegaat, maar het gaat na 3 jaar kapot. Hoewel dan de wettelijke garantietermijn verstreken is, en we voor het voorbeeld er vanuit gaan dat de fabrieksgarantie er ook niet meer is, heb je dan toch garantie. In dat geval ligt de bewijslast bij jou. |
Er staat bij Consuwijzer>Uw rechten bij een ondeugdelijk product>Wat zijn mijn rechten en plichten:
Gaat het product binnen zes maanden kapot, of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. ConsuWijzer - Uw rechten bij een ondeugdelijk product |
Dat is dan onjuist. Ik vermoed dat men hier doelt op een non-conformiteit.
Ik denk dat de fout hier zit in de 6 maanden termijn. Dat wordt genoemd als 'wettelijke garantie', zie ook de tekst die ik eerder noemde. Echter op een apparaat als de iphone zit 2 jaar wettelijke garantie conform de EU norm, geen 6 maanden. Wat daarvan ook zij, het blijft niet echt zinvol om je heel erg op de wet te richten; in de praktijk gaat het toch altijd anders en trek je bij twijfel als consument toch aan het kortste eind. |
Nou ja, ik ben geen expert in deze materie. Ik heb het op deze manier geïnterpreteerd.
|
Hier ook zeker geen expert, maar wel iemand die er veel over gelezen heeft.
De engelsen zeggen dan 'your mileage may vary' :) |
Citaat:
Of repareren ze je toestel tegen betaling?Hoeveel? |
Pro Assist is een verzekeraar. De verzekering sluit je af bij aanschaf van je toestel.
|
Citaat:
Het is inderdaad wel zo dat het product minimaal 2 a 3 jaar moet werken. Daardoor zou een fabrikant met een schikking komen om het product te repareren/vervangen. Meestal houd het in dat de consument en de leverancier water bij de wijn moet doen ;) en niet een 100% vergoeding. |
ik had ook een scheurtje in de achterkant en ik heb van proassist een nieuwe gehad, keurig geregeld.
|
Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:03. |