//

Een paar puntjes op de i zetten!

Een paar puntjes op de i zetten! discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Vandaag met de supportdienst van Apple contact opgenomen omdat ik van sommige mensen nog al rare uitspraken hoor doen ivm de garantie van het toestel ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 09-10-14, 22:11
ivanhoeke ivanhoeke is offline
 
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2013
Berichten: 364
Standaard Een paar puntjes op de i zetten!

Vandaag met de supportdienst van Apple contact opgenomen omdat ik van sommige mensen nog al rare uitspraken hoor doen ivm de garantie van het toestel wanneer die effectief start en met de wettelijke garantietermijn.

Bij Apple hebben ze mij verteld dat :

-Je aankoop van de iPhone telt vanaf de dag dat je hem aankoopt wat betreft de garantie dat start ipv dat hij pas start bij de activatie van de iPhone. Want zei hij, dan zouden we nog garantie moeten gaan aanbieden op de allereerste iPhone die gisteren door iemand wordt geactiveerd.

- Je krijgt de wettelijk garantie van 1j bij Apple, koop je hem in een Apple Store of een andere winkel of online op de website 1j is de wettelijke garantietermijn via Apple. Ik heb hem erop gewezen dat er mensen beweren dat je wettelijk 2j garantie hebt op de iPhone wat dat dit een internationale regeling is. Hij raden toen aan om volgende link eens na te lezen : Garantie binnen de garantietermijn | Consumentenbond.

Het komt er op neer via NL dat je het eerste jaar zonder problemen bij Apple voor garantie terecht kan, voor het 2de jaar kan je bij Apple ook terecht, als je hem in een Apple store gekocht hebt, en je hebt een probleem kan je een claim indienen, en moet jij bewijzen dat het probleem al de eerste 6 maand na aankoop aanwezig was, en gaan ze dit onderzoeken bij Apple, is je klacht gegrond herstellen ze het goed en is ze ongegrond moet je het op eigen kosten laten herstellen.

Voor België is de wet zelfs een beetje anders :

De wettelijke garantie begint te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument.
Indien het goed defect gaat binnen de eerste zes maanden na de levering, wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.

Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering.

Ik weet al wat jullie allemaal weer gaan verzinnen, en mij onder tafel gaan trachten te praten, maar eerlijk gezegd geloof ik de supportdienst wel, omwille van de goede ervaringen die ik met hen reeds heb gehad in het verleden.

De persoon van de supportdienst zei ook, en dat heb ik al vaak ondervonden op forums : Er wordt vanalles verkondigd op forums waardoor veel mensen beginnen te te twijfelen, waardoor we dan zeer blij zijn dat de mensen met ons contact opnemen om dit even te verduidelijken.

Zelf zei hij er ook nog bij dat je dit gerust internetklap mag noemen en dat de mensen niet weten wat ze zeggen.

Nu aan jullie, maar ik zeg het al op voorhand, ik trek mijn conclussies uit jullie verhalen. Verwijderen de moderators dit bericht of zetten ze er een slot op, dat betekend dan ook weer dat dit verhaal 100% correct is en niet mag geweten zijn!
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 09-10-14, 22:24
RWK's schermafbeelding
RWK RWK is offline
• iOS 1.0.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Linux
 
Geregistreerd: Dec 2009
Locatie: root
Berichten: 1.322
Standaard

Hier in Nederland is het zo dat wij een deugdelijk product kopen. Wij als consument mogen verwachten dat zo'n product minimaal 2 jaar meegaat. Dat betekent dus dat wij ook na 2 jaar aanspraak kunnen maken op de garantie. Alleen is hier dus de vraag of het bedrijf alles of gedeeltelijk de kosten op zich neemt.

Dus geldt het ook voor iPhones; Als ik 1000eu betaal voor een iPhone, verwacht ik dat deze iPhone dik 3 a 4 jaar meegaat. En zelfs dan kan ik, volgens de wet, als ik er goed mee ben omgegaan, aanspraak maken op de garantie.

Bij Apple doen ze na een jaar best moeilijk als het om de garantie gaat. Heb het zelf meegemaakt.
__________________
  #3  
Oud 09-10-14, 22:29
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.081
Standaard

Dan zal ik deze link ook nog maar eens posten:

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Let op dat Apple 2 rollen (met verschillende verplichtingen) kan hebben: die van verkoper en/of van fabrikant.

(om daar geen last van te hebben koop ik Apple apparatuur het liefst bij Apple zelf)
__________________
We are one, but we are not the same... Talk to each other!
  #4  
Oud 09-10-14, 22:31
ivanhoeke ivanhoeke is offline
 
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2013
Berichten: 364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RWK Bekijk bericht
Hier in Nederland is het zo dat wij een deugdelijk product kopen. Wij als consument mogen verwachten dat zo'n product minimaal 2 jaar meegaat. Dat betekent dus dat wij ook na 2 jaar aanspraak kunnen maken op de garantie. Alleen is hier dus de vraag of het bedrijf alles of gedeeltelijk de kosten op zich neemt.

Dus geldt het ook voor iPhones; Als ik 1000eu betaal voor een iPhone, verwacht ik dat deze iPhone dik 3 a 4 jaar meegaat. En zelfs dan kan ik, volgens de wet, als ik er goed mee ben omgegaan, aanspraak maken op de garantie.

Bij Apple doen ze na een jaar best moeilijk als het om de garantie gaat. Heb het zelf meegemaakt.
Je hebt gelijk! Ze liegen WEERAL bij Apple en ik OOK! Ze ging mij het chatgesprek doormailen, uiteraard doen ze dat dus NIET! Morgen neem ik hiervoor terug contact op met Apple. En voor de rest ga ik hier verder niet meer op ingaan en verder lachen met de meeste onzinnige uitspraken dat er gedaan worden.

En wat er ook nog gepost mag worden : Ja JULLIE hebben GELIJK!
  #5  
Oud 09-10-14, 22:36
RWK's schermafbeelding
RWK RWK is offline
• iOS 1.0.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Linux
 
Geregistreerd: Dec 2009
Locatie: root
Berichten: 1.322
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ivanhoeke Bekijk bericht
Je hebt gelijk! Ze liegen WEERAL bij Apple en ik OOK! Ze ging mij het chatgesprek doormailen, uiteraard doen ze dat dus NIET! Morgen neem ik hiervoor terug contact op met Apple. En voor de rest ga ik hier verder niet meer op ingaan en verder lachen met de meeste onzinnige uitspraken dat er gedaan worden.

En wat er ook nog gepost mag worden : Ja JULLIE hebben GELIJK!
Ik vind niet dat je liegt. Jij bent immers degene die dit gewoon via Apple hebt doorgekregen. Ik vind wel dat ze er uit proberen te komen. Ook weer een reden om Apple Care aan te schaffen. Werd dat jou niet aangesmeerd?

Wie gaat nu nog Apple Care+ aanschaffen als Apple je duidelijk maakt dat je 2 jaar garantie hebt? Misschien alleen voor het risico geval, wat handig kan zijn, maar een goed hoesje en hij valt een keer en daar gaat hij dus niet kapot aan.
  #6  
Oud 10-10-14, 02:51
stino90 stino90 is offline
• iOS 11.1
• 11.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2012
Locatie: België
Berichten: 319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ivanhoeke Bekijk bericht
Je hebt gelijk! Ze liegen WEERAL bij Apple en ik OOK! Ze ging mij het chatgesprek doormailen, uiteraard doen ze dat dus NIET! Morgen neem ik hiervoor terug contact op met Apple. En voor de rest ga ik hier verder niet meer op ingaan en verder lachen met de meeste onzinnige uitspraken dat er gedaan worden.

En wat er ook nog gepost mag worden : Ja JULLIE hebben GELIJK!
Maateke, tzal aan mij en het tijdstip liggen maar uw eerste bericht is dat niet gewoon Nederlands voor gestudeerden?

Let's keep it simpel: in België is er een wet (consumentenwet) die zegt dat ge op ALLES behalve gas, water en elektriciteit (dus wel auto, tv, gsm,...) 2 jaar (twee! Niet meer, niet minder) garantie hebt tenzij het door eigen toedoen kapot is (laten vallen, zelf prutsen,.. ) en garantie in deze context betekent herstelling of een nieuw exemplaar.
Zoals RWK al zegt kan Apple 2 rollen aannemen: verkoper: je koopt hem in een store a la Amsterdam of Oberhausen of via de online applestore. Als er morgen iets met mijn iPad is waar ik niks aan kan doen (homeknop reageert niet meer) dan zal Apple die moeten komen halen, al staan ze op hun kop te draaien.

Rol 2: fabrikant: Apple maakt de iPhone en ik koop hem bij mediamarkt: dan zal ik mijn 2e jaar moeten verhalen via Mediamarkt. Althans ik doe hem daar binnen, zij doen wat ze moeten doen (weet ik veel), en als ik hem ga halen verwacht ik geen kosten.

Simple comme bonjour ( zo simpel als pap zeggen) daarvoor hoef je geen topic te starten.

Dat is hoe dat ik denk dat het is, als het niet klopt mag de moderator mijn post aanpassen/verwijderen.

Dit vond ik nog op de Apple site via Google. http://images.apple.com/benl/legal/s...y_Warranty.pdf
  #7  
Oud 10-10-14, 03:00
iPhoneAlot iPhoneAlot is offline
• iOS 12.0
• 12.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Noord-Limburg
Berichten: 1.281
Standaard

Klinkt me allemaal een beetje te complotterig in de oren. (Ivanhoeke, niet Stino90).
Garantietermijnen en -voorwaarden zijn goed omschreven en objectief. De mensen die een garantieclaim menen te hebben zijn vaak niet echt objectief. Een iPhone is een klein en relatief kostbaar object dat lopend, zittend, staand, rijdend, fietsend, liggend (vergeet ik wat?) wordt bediend door het in de hand te houden.

Ik geloof stellig in het concept van Cognitieve Dissonantie Reductie dat juist bij garantieclaims heel vaak optreedt.
  #8  
Oud 10-10-14, 03:07
stino90 stino90 is offline
• iOS 11.1
• 11.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2012
Locatie: België
Berichten: 319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iPhoneAlot Bekijk bericht
Ik geloof stellig in het concept van Cognitieve Dissonantie Reductie dat juist bij garantieclaims heel vaak optreedt.
Ja nu breekt helemaal mijn klomp, wat is dat?

En nogmaals wa kan er nu zo moeilijk zijn aan het begrijpen van garantie: als de iPhone defect is, en ge hebt hem niet laten vallen of eender wat je niet met een iPhone hoort te doen, en ge staat recht in u schoenen, is het garantie... En dit twee jaar lang

Laatst gewijzigd door stino90; 10-10-14 om 03:18.
  #9  
Oud 10-10-14, 03:18
RWK's schermafbeelding
RWK RWK is offline
• iOS 1.0.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Linux
 
Geregistreerd: Dec 2009
Locatie: root
Berichten: 1.322
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stino90 Bekijk bericht
Ja nu breekt helemaal mijn klomp, wat is dat?

En nogmaals wa kan er nu zo moeilijk zijn aan het begrijpen van garantie: als de iPhone defect is, en ge hebt hem niet laten vallen of eender wat je niet met een iPhone doet, en ge staat recht in u schoenen, is het garantie... En dit twee jaar lang
Kijk, dit zal voor de meeste mensen garantie betekenen. Jij weet ten slotte heel goed hoe jij met je iPhone bent om gegaan. Het probleem in deze kwestie is, in elk geval in Nederland, dat men moet aantonen, of je daadwerkelijk goed met je iPhone bent omgegaan. Na de 1 jarige fabrieksgarantie, ligt de bewijslast bij jou. (Dit is na 6 maanden al, maar om over Apple te spreken zijn ze binnen het jaar coulant)

Volgens mij is de wetgeving omtrent de garantie van Belgie anders, ik zie dat je daar dus 2 jaar garantie hebt, wat weer in Nederland anders is.

Dit zal een discussie blijven tussen koper en verkoper, maar de verkoper zal altijd proberen de lastlegging op de koper te leggen. Dit al heel vaak, niet alleen bij Apple, maar vele andere bedrijven gehad. En dat is wel jammer.
  #10  
Oud 10-10-14, 03:28
stino90 stino90 is offline
• iOS 11.1
• 11.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2012
Locatie: België
Berichten: 319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RWK Bekijk bericht
Kijk, dit zal voor de meeste mensen garantie betekenen. Jij weet ten slotte heel goed hoe jij met je iPhone bent om gegaan. Het probleem in deze kwestie is, in elk geval in Nederland, dat men moet aantonen, of je daadwerkelijk goed met je iPhone bent omgegaan. Na de 1 jarige fabrieksgarantie, ligt de bewijslast bij jou. (Dit is na 6 maanden al, maar om over Apple te spreken zijn ze binnen het jaar coulant)

Volgens mij is de wetgeving omtrent de garantie van Belgie anders, ik zie dat je daar dus 2 jaar garantie hebt, wat weer in Nederland anders is.

Dit zal een discussie blijven tussen koper en verkoper, maar de verkoper zal altijd proberen de lastlegging op de koper te leggen. Dit al heel vaak, niet alleen bij Apple, maar vele andere bedrijven gehad. En dat is wel jammer.
Ik heb de indruk dat vooral Apple het moeilijk heeft met die twee jaar van hier in België... Ik heb nog nooit problemen gehad met garantie. Overlaatst ps4 controler per ongeluk laten vallen waardoor een trigger leek te haperen, dag erachter naar mediamarkt (ps4 daar gekocht) en direct een andere gekregen... dusja, ben niet altij even eerlijk maar het lukt toch maar schoon. En dit is bij mij zeker geen alleenstaand geval, nooit problemen gehad met iets om te ruilen binnen 2 jaar

Moest er ooit iets met mijn iPhone zijn (homeknop defect, niet laten vallen want héél zuinig op Apple spullen) houd ik mijn hart al vast! Is België het enige land met 2 jaar garantie waardoor Apple hier zo moeilijk doet?
  #11  
Oud 10-10-14, 09:36
MCNO's schermafbeelding
MCNO MCNO is offline
• iOS 11.4
• 11.4
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 1.211
Standaard

XIII heeft gelijk; 2 jaar garantie is zelfs een EUROPESE bepaling.

De fabrieks garantie is niet van belang want die gene waar jij koopt, (winkel etc.) dient 2 jaar garantie te geven.
Ook de Apple Store.

Volgens mijn gegevens is ook Belgiē lid van die Euro club dus ook daar geldt 2 jaar.

Apple probeert anders te beweren, maar er zijn diverse Consumenten programma's geweest en volgens mij zijn ze ook door een of andere autoriteit op de vingers getikt.
  #12  
Oud 10-10-14, 10:10
Richu75 Richu75 is offline
• iOS 9.3.1
• 9.3.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2013
Berichten: 177
Standaard

Ik heb nog nooit problemen gehad met de support van Apple. Ook niet in het tweede jaar na aankoop.

Enige verschil wat ik merk is dat ze het eerste jaar oormerken als fabrieksgarantie en het tweede jaar als consumer claims. Ze kunnen je dan vragen om te bewijzen dat je het product hebt gebruikt zoals bedoeld. Ik moest foto's overleggen om te bewijzen dat de iphone niet gevallen was.
  #13  
Oud 10-10-14, 10:44
iPhoneAlot iPhoneAlot is offline
• iOS 12.0
• 12.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Noord-Limburg
Berichten: 1.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Richu75 Bekijk bericht
Ik heb nog nooit problemen gehad met de support van Apple. Ook niet in het tweede jaar na aankoop.
Ik heb nog nooit problemen gehad met een product van Apple. Dat hoop ik ook zo te houden!
  #14  
Oud 10-10-14, 10:51
Blazez Blazez is offline
• iOS 15.0.1
• 12.4.8
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 1.376
Standaard

Wij hebben pas ook in het tweede jaar een omruil gehad (accu vervangen bij een 5 waarbij ze aangaven dat de accu goed was en wij volhielden dat hij niet goed was).
Toen kwamen ze zelf (apple store amsterdam) met de opmerking dat als hij bij apple gekocht was, dan we hem binnen de twee jaar konden omruilen volgens een beroep op consumentenrecht. Dat hebben we toen ook gedaan en zo konden we toch ruilen (en een toestel met een prima werkende accu nu meekrijgen)
  #15  
Oud 10-10-14, 10:59
stino90 stino90 is offline
• iOS 11.1
• 11.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2012
Locatie: België
Berichten: 319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MCNO Bekijk bericht
XIII heeft gelijk; 2 jaar garantie is zelfs een EUROPESE bepaling.

De fabrieks garantie is niet van belang want die gene waar jij koopt, (winkel etc.) dient 2 jaar garantie te geven.
Ook de Apple Store.

Volgens mijn gegevens is ook Belgiē lid van die Euro club dus ook daar geldt 2 jaar.

Apple probeert anders te beweren, maar er zijn diverse Consumenten programma's geweest en volgens mij zijn ze ook door een of andere autoriteit op de vingers getikt.
Hier hebben ze in een soort van proces gelegen met test-aankoop (verdedigen de belangen van de consument) over die garantie. Sindsdien is er daaromtrent dus echt duidelijkheid over.
  #16  
Oud 10-10-14, 12:45
iPhoneAlot iPhoneAlot is offline
• iOS 12.0
• 12.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Noord-Limburg
Berichten: 1.281
Standaard

Hier een voorbeeld waar vriend goegel mee komt:
Bron ConsuWijzer.nl

%
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Voorbeeld

Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
%
Ook wetenswaardig is dat bij online verkopen de verkoper schriftelijk moet melden dat de retourtermijn wettelijk 14 dagen bedraagt. Een retourrecht dat zonder opgave van redenen geldig is en ook verzendkosten moet dekken. Meldt een verkoper dat niet schriftelijk (verwijzing op een website geldt niet), dan is het retourrecht veel langer (ik meen 3 maanden).
  #17  
Oud 10-10-14, 13:43
Affinity Affinity is offline
• iOS 9.0.1
• 9.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2013
Berichten: 670
Standaard

Ik ken iemand die nog 3 maand garantie had (dus hij had de iPhone 1 jaar en 9 maanden).

Hij belde met Apple voor een defect (ik denk een knop die het niet meer deed ofzoiets)...

UPS dienst kwam gsm ophalen, en 2 dagen later had hij een andere

Geen idee of hij zelfs gekocht was bij Apple Store of een reseller.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Alleen een paar apps terugzetten uit een reservekopie? hilversum1981 iPad algemeen 8 08-11-13 20:15
iPhone 5 in reparatie en na een paar dagen een nieuw reparatienummer DannyS1896 iPhone algemeen 1 14-10-13 11:22
iPhone: Een paar vragen Fifaspeler Jailbreak 7 10-04-13 22:09
Een paar vraagjes.. Pleurat Archief 3 23-08-08 21:06
een paar vragen help Archief 2 09-07-08 12:54

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:35.