//

Ipad gebruik in het onderwijs

Ipad gebruik in het onderwijs discussie in iPad algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Hallo Ik ben Donovan 17 jaar en zit/ga naar 6 VWO N&T op het Sint Vitus college Bussum. In het aankomende schooljaar moet ik een ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPad > iPad algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 28-08-11, 14:10
paintboy's schermafbeelding
paintboy paintboy is offline
• iOS 4.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2011
Locatie: Naarden
Berichten: 16
Post Ipad gebruik in het onderwijs

Hallo

Ik ben Donovan 17 jaar en zit/ga naar 6 VWO N&T op het Sint Vitus college Bussum. In het aankomende schooljaar moet ik een profielwerkstuk inleveren. En ik heb ervoor gekozen om samen met mijn informatica docent te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een Ipad te gebruiken in het onderwijs en of dat haalbaar is. Dan heb ik het over het gebruik van docenten om les mee te geven en leerlingen die de IPad als studiehulpmiddel gebruiken.

Ik ga ook onderzoeken (als ik daar genoeg tijd voor heb) welke software het beste werkt en wat nou de eigenlijk de toegevoegde waarde is van een IPad op school.

Maar ik kan dit niet allemaal in mijn eentje bereiken. Daarom vraag ik iedereen die hier ervaring mee heeft of personen die je/u kent die mij kunnen helpen zijn/haar ideeën hier te delen op dit Topic. Want het lijkt mij geweldig om het ICulture forum en IPadclub.nl in mijn verslag te betrekken en te noemen.
Ik hoop dat dit een bloeiend en discussierijk topic word waar ik veel van kan leren en veel van kan gebruiken in mijn verslag.

Donovan Lewis
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 28-08-11, 14:38
Jvson02 Jvson02 is offline
• iOS 6.0
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2011
Locatie: Maasland
Berichten: 22
Standaard

Hmm... Nog niet echt een 'bloeiend en discussierijk topic'. Maar ik vind het wel een geweldig idee! Zelf zit ik nu in 3 vwo, en ben 15 jaar. Op mijn school zijn ze er dit schooljaar mee begonnen, in één van de 6 eersteklassen. Vwo plus 1 heeft nu allemaal een iPad 2, net als elke leraar die ze hebben. Ze gebruiken de malmberg apps. Verder weet ik niet zoveel van de ervaringen die ze er tot nu toe mee hebben. Eventueel kan ik daarover wat meer informatie verzamelen, zoals welke apps ze gebruiken, hoe het bevalt, wat de nadelen zijn, en hoe de leraren en leerlingen verbeteringen zien. Dat wil ik best voor je doen, in ruil wel graag aan het eind een mailtje met kopie van je wekstuk dat ik dan over 3 jaar ook wel kan gebruiken voor het mijne. Groet, Jamie
  #3  
Oud 28-08-11, 15:05
paintboy's schermafbeelding
paintboy paintboy is offline
• iOS 4.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2011
Locatie: Naarden
Berichten: 16
Standaard

Dat zou echt geweldig zijn als je dat zouh kunnen doen. Dat zou mij echt helpen. Wat fijn ook dat je zo snel ook al reageerde
Natuurlijk krijg je ook het verslag dan na afloop. Alvast heel erg bedankt
  #4  
Oud 28-08-11, 15:07
mail.eve mail.eve is offline
• iOS 6.0
• 6.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door paintboy Bekijk bericht
Hallo

Ik ben Donovan 17 jaar en zit/ga naar 6 VWO N&T op het Sint Vitus college Bussum. In het aankomende schooljaar moet ik een profielwerkstuk inleveren. En ik heb ervoor gekozen om samen met mijn informatica docent te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een Ipad te gebruiken in het onderwijs en of dat haalbaar is. Dan heb ik het over het gebruik van docenten om les mee te geven en leerlingen die de IPad als studiehulpmiddel gebruiken.

Ik ga ook onderzoeken (als ik daar genoeg tijd voor heb) welke software het beste werkt en wat nou de eigenlijk de toegevoegde waarde is van een IPad op school.

Maar ik kan dit niet allemaal in mijn eentje bereiken. Daarom vraag ik iedereen die hier ervaring mee heeft of personen die je/u kent die mij kunnen helpen zijn/haar ideeën hier te delen op dit Topic. Want het lijkt mij geweldig om het ICulture forum en IPadclub.nl in mijn verslag te betrekken en te noemen.
Ik hoop dat dit een bloeiend en discussierijk topic word waar ik veel van kan leren en veel van kan gebruiken in mijn verslag.

Donovan Lewis
In het AD van 27 augustus (gisteren) staan een heel stuk over de iPad en een school welke geheel is overgaan op digitale boeken.
  #5  
Oud 28-08-11, 15:15
Jvson02 Jvson02 is offline
• iOS 6.0
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2011
Locatie: Maasland
Berichten: 22
Standaard

Prima, dan zal ik vanaf morgen op school wat gaan rondvragen.
Ik houd je up-to-date, en zal regelmatig nieuwe info posten!
  #6  
Oud 28-08-11, 15:41
paintboy's schermafbeelding
paintboy paintboy is offline
• iOS 4.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2011
Locatie: Naarden
Berichten: 16
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mail.eve Bekijk bericht
In het AD van 27 augustus (gisteren) staan een heel stuk over de iPad en een school welke geheel is overgaan op digitale boeken.
Dank u wel voor de tip. ga direct de krant (het artikel opzoeken)
  #7  
Oud 28-08-11, 18:43
johanneslol1 johanneslol1 is offline
• iOS 4.3.5
• 4.3.5
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2010
Berichten: 69
Standaard

Als ik jou was zal ik de Onderwerpen op de mainpage meenemen (er was 1 over de beste iPad Apps voor het nieuwe schooljaar). Ook zal ik ibooks meenemen als jou was. Miss is ook wel een goed idee om te kijken naar gratis studieboeken. Dropbox is ook goed voor school. Geen kans meer dat je iets verliest ! Pages is ook goed voor simpele verslagen. Ook is het Miss een idee om uitleg van leraren op te nemen, als je dat niet meer weet kijk je het terug. Roosters te laten werken op de iPad ( als er dan een les uitvalt dat dat meteen te zien is op de iPad. Pen drive is ook handig (maakt van je iPad een soort memorystick. (vereist wel iTunes op de pc).

Succes ! ik ga ook mijn iPad gebruiken op school en stage
  #8  
Oud 28-08-11, 19:49
paintboy's schermafbeelding
paintboy paintboy is offline
• iOS 4.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2011
Locatie: Naarden
Berichten: 16
Standaard

Ja aan zulke programma's dacht ik ook al. Zou je af en toe ook je ervaringen met ons willen delen. Dat zou ik echt super vinden
  #9  
Oud 29-08-11, 20:39
Jvson02 Jvson02 is offline
• iOS 6.0
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2011
Locatie: Maasland
Berichten: 22
Standaard

Hey,
Vandaag heb ik het er even over gehad met mijn docent aardrijkskunde.

Het is natuurlijk een experiment op deze klas, vandaar dat niet alle brugklassen dit hebben.
Daarnaast is het vrij prijzig.
Ze gaan ervan uit dat elke iPad 4 jaar meegaat.
Op een havo/vwo school is dat dus net te kort, wat betekent dat elke leerling er 2 verslijt in zijn schoolcarrière.
De school schiet het bedrag echter enkel voor, de ouders moeten het ding binnen 4 jaar afbetalen.

De bevindingen
Tot nu toe erg goed.
Het gebruik van deze dingen motiveert de leerlingen enorm.
Wennen is het wel, en er zijn nog niet voor alle vakken digitale boeken.
Dus momenteel lopen de bruggers nog steeds allemaal met giga tas rond, de iPad wordt maar voor minder dan de helft van de vakken gebruikt.

Maar om even door te gaan over de mogelijkheden die er al wel zijn, want die boeken zijn een kwestie van tijd

Er wordt veel gebruik gemaakt van gratis apps.
De leesboeken staan vaak in PDF, en die lezen ze met ibooks. Evernote gebruiken ze voor aantekeningen, en om te overhoren de apps van wrts en evernote peek.

Verder worden Google vertalen en Wikipedia als naslagwerken gebruikt.

Kosten
Per jaar kost elke leerling €350 aan boeken.
Als elke iPad 4 jaar meegaat, is dat veruit de goedkoopste optie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groet,
Jamie
  #10  
Oud 29-08-11, 23:35
johanneslol1 johanneslol1 is offline
• iOS 4.3.5
• 4.3.5
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2010
Berichten: 69
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jvson02 Bekijk bericht
Hey,
Vandaag heb ik het er even over gehad met mijn docent

Daarnaast is het vrij prijzig.
Ze gaan ervan uit dat elke iPad 4 jaar meegaat.
Op een havo/vwo school is dat dus net te kort, wat betekent dat elke leerling er 2 verslijt in zijn schoolcarrière.

Kosten
Per jaar kost elke leerling €350 aan boeken.
Als elke iPad 4 jaar meegaat, is dat veruit de goedkoopste optie.



Groet,
Jamie
Waarom doen de vwo er niet gewoon 6 jaar mee? Is stuk goedkoper tuurlijk dan loop j wel achter maar boeie ..

Is evernote ook goed? Nog nooit geprobeerd...
  #11  
Oud 29-08-11, 23:42
Jvson02 Jvson02 is offline
• iOS 6.0
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2011
Locatie: Maasland
Berichten: 22
Standaard

Ja, ze doen er ook zo lang mogelijk mee.
Maar naar 4 jaar is bij iedereen dat ding gekrast, en wellicht al defect.
Als je er dan nog 2 jaar mee door moet...
  #12  
Oud 30-08-11, 10:05
Peedjee Peedjee is offline
 
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2011
Berichten: 6
Standaard

Interessant topic, ga ik zeker volgen! Komende weken beginnen mijn lessen op het hbo en moet ik ook gaan stage lopen, dus ik zal je op de hoogte houden. Ik heb IstudiesPro op mn ipad en die werkt echt geweldig! Dat is echt een heel bruikbare appmvoor in het onderwijs. Maar ik ben ook een beetje sceptisch over het ipad gebruik in het onderwijs. zo is het bijvoorbeeld niet heel makkelijk om een heel verslag te type, omdat je niet snel en blind kan type op een ipad. Succes met je profielwerkstuk, erg leuk onderwerp!
  #13  
Oud 30-08-11, 13:35
paintboy's schermafbeelding
paintboy paintboy is offline
• iOS 4.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2011
Locatie: Naarden
Berichten: 16
Standaard

@Jvson02

En de leraren hoe vinden zij de IPads. Bedankt voor de info
@peedjee Misschien is dhet dan toch handig op toetsenbordjes aan te schaffen. Maar daardoor stijgen de kosten natuurlijk wel.
Maar waar ga je je IPad voor gebruiken bij je stage? Alleen voor notities, of ook echt om verslagen te maken?
  #14  
Oud 03-09-11, 10:53
Peedjee Peedjee is offline
 
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2011
Berichten: 6
Standaard

Ja ik zit er idd over na te denken om een toestenbord te kopen. Ik ga hem gebruiken om notities en aantekeningen te maken denk ik. Ik ga stage lopen in het onderwijs, dus ik ben benieuwd waarvoor ik het allemaal ga gebruiken. Misschien ook om lessen voor te breiden enz.
  #15  
Oud 04-09-11, 23:07
paintboy's schermafbeelding
paintboy paintboy is offline
• iOS 4.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2011
Locatie: Naarden
Berichten: 16
Standaard

In de Volkskrant brijdag 2 september 2011 staat een artikel over Ipad en het onderwijs. ''Een table voor alle leermiddelen'' luid de titel
  #16  
Oud 07-09-11, 16:17
paintboy's schermafbeelding
paintboy paintboy is offline
• iOS 4.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2011
Locatie: Naarden
Berichten: 16
Standaard

Mijn docent informatica zegt dat er op kennisnet veel info te vinden valt

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 7 september 2011 om 16:17 ----------

Devices in het onderwijs
  #17  
Oud 13-09-11, 21:00
Hammondman Hammondman is offline
• iOS 5.0
• 5.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Sep 2011
Locatie: Limburg
Berichten: 30
Standaard

Nja, 't is natuurlijk wel belangrijk dat je de economische levensduur van zo'n ding meeneemt. Het zou voor een onderwijsinstelling ook niet handig zijn voor de VMBO leerlingen zo'n apparaat voor 4 jaar te gebruiken en voor VWO'ers 6 jaar. Wie krijgt dan wanneer een nieuwe en wat gebeurt er met de oude lading? Stel dat een VWO'er 2x blijft zitten, moet hij/zij dan 8 jaar door met dat apparaat? En hoe zit het dan met softwareupdates? Zo zie je dat je al snel aan een aantal vragen komt over de praktische invulling van dit soort apparatuur in het onderwijs. Je zou het bijvoorbeeld ook kunnen overleggen met de persoon op school die over ICT gaat en hoe dat daar met computers geregeld is. Mijn tip: gebruik niet te snel teveel info van internet en neem iets dat op internet staat niet zondermeer aan. Op het web staat meer onzin dan zin over het algemeen. Fora zijn wat dat betreft altijd wel interessante plekken omdat daar ook wederzijds kritiek geleverd kan worden en je al een eenzijdige blik kunt voorkomen.
  #18  
Oud 14-09-11, 23:10
paintboy's schermafbeelding
paintboy paintboy is offline
• iOS 4.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2011
Locatie: Naarden
Berichten: 16
Standaard

Dat klopt. En ik hoop dat ik door dit Topic meer over die praktische invulling te weten kom. Want van ervaringen kan ik veel leren.

Precies daar probeer ik mij zelf niet op te betrappen .
  #19  
Oud 14-10-11, 20:23
Jvson02 Jvson02 is offline
• iOS 6.0
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2011
Locatie: Maasland
Berichten: 22
Standaard

Hey,
Vandaag toen ik bij aardrijkskunde stond te wachten, zat de vorige klas er nog.
Geheel met ipads nog.
Moet zeggen, zag er wel heel cool uit.
Wat er minder cool uit zag, waren alle multomappen met het gehele werkboek erin, die de docent van zijn eigen werkboek in honderden blaadjes had gekopieerd.
De leerboeken zijn nu in PDF, wat veel gewicht in de tas scheelt, de werkboeken zijn er nog niet voor de iPad, dus ze hebben gekopieerde blaadjes als werkboek, voor elk vak, wat de tas alsnog behoorlijk zwaar maakt.
Maar hier komt ie: volgend jaar komen er dus van deze methode interactieve werkboeken, zodat er niet zo amateuristisch gebruik moet worden gemaakt van blaadjes.
De leerlingen die ipads gebruiken zijn er erg positief over (kunnen de hele les angry birds spelen), de directeur heeft al zijn twijfels geuit.
Vooral omdat de methodes er nog niet klaar voor zijn, en er dus toch nog boeken voor nodig zijn.
Voor zover de update, tot gauw!
Mvg,
Jamie
Ps. Ja de aardrijkskunde heeft dit verteld, aardige man!
  #20  
Oud 14-10-11, 21:21
paintboy's schermafbeelding
paintboy paintboy is offline
• iOS 4.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2011
Locatie: Naarden
Berichten: 16
Standaard

Hee

Leuk om te horen.

Inderdaad ik heb ook een docent (ook een aardrijkskunde docent) op mijn school gesproken die met IPad bezig is en hij zij dat de methodes op dit moment nog niet geoptimaliseerd is en dat daarom veel scholen nog twijfelen over te stappen, omdat alle vakken dan van dezelfde uitgever moeten zijn.

Verder ben ik zelf ook bezig met de IPad in de les hier volgt een klein stukje van mijn logboek. Let niet op de spelingsfouten dit is een hele ruwe versie

8-9-2011
Vandaag was de eerste korte dag met de IPad op school.
Ik begon met wiskunde. We hardden vandaag bewijzen. Ik kon gemakkelijk een lijst met alle stellingen en regels van internet halen om bij de uitleg te houden. Verder kon ik niet zoveel met de IPad en voegde het niet veel toe. Misschien kan het niet bij dit onderwerp of met deze software.
Daarna had ik Engels.Tijdens deze les kon wel volop ervan gebruik maken. Omdat we veel met losse stencils doen en je dus op losse blaadsjes hebt, kon ik het makkelijk op de IPad typen. Verder kon ik snel van woorden de betekenis zoeken.
Wat moet ik doen?:
  • wiskunde software zoeken.
  • Van verschillende vakken verschillende notitieblokken aanmaken.
3-10-2011
Vandaag begon ik met een Scheikunde toets. Hierbij kon ik de iPad niet gebruiken. Daarna had ik Nederlands in het computerlokaal.Hier kon ik de IPad gebruiken, maar omdat we met zijn drieën werkten was het makkelijker om op de computer te werken, omdat iedereen dan goed kon meekijken. Maar het kan wel gemakkelijk. Bij Wiskunde vandaag kon ik grafieken tekenen en allemaal rekenregels heel snel opzoeken. Vooral het tekenen was heel makkelijk. Het zal alleen prettig zijn als ik ook nog snijpunten etc zou kunnen berekenen met die app. Maar dat kon niet.
Bij Informatica heb ik vandaag al mijn opdrachten uitgetypt en getekend. Vooral het tekenen was leuk om te doen. Alleen kan het tekenen soms lastig zijn. Eigenlijk zou je een soort van pennetje nodig hebben om fijn te kunnen tekenen op het scherm.
Duits was niet een gewone les. Er werd veel verteld. Ik heb alleen aantekeningen gemaakt op de IPad. Toen ik eenmaal in het duits begon te typen werd het lastig, omdat de Nederlandse spellingscontrole nog aan stond. Dus je moet dat steeds aanpassen of uitzetten. Maar volgens Max kan dat ook automatisch op één - of andere manier.
Wat moet ik doen?:
  • Taal instellen
  • Apps zoeken.
  • Een soort van Touch pennetje maken
Mvg,

Donovan
Reageren

Labels
apps, ipad, onderwijs, school, sint



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Is de iPad geschikt om massaal in te zetten in het voortgezet onderwijs? PLablans iPad algemeen 1 04-02-11 22:33
TomTom gebruik in het Buitenland keesdr Internet in buitenland (roaming) 13 27-04-10 21:28
Gebruik JIJ het? Eduardboon iPhone algemeen 3 15-01-09 16:06
Onderwijs applicaties Planeten Paultje iPhone Apps 2 22-12-08 11:16

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:18.