//

TomTom

TomTom discussie in iPhone Navigatie forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik ben bezig geweest om een aantal dingen uit te vind mbt de Tom Tom app. Zie mijn email naar Tom Tom: Dear Sir / ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone apps en games > iPhone Navigatie
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #181  
Oud 21-08-09, 17:42
Falco Falco is offline
• iOS 3.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 4
Standaard

Ik ben bezig geweest om een aantal dingen uit te vind mbt de Tom Tom app. Zie mijn email naar Tom Tom:

Dear Sir / Madam,
I have recently bought the iPhone app for the UK & Ireland. I have a few questions:
1. Is Tom Tom working on a update? If so, do you have a timeline for this update?
2. Will any future updates free or will there be costs involved?
3. Am i able to install voices for my iPhone? (e.g. Homer Simpson etc).
4. I have the UK & Ireland version, if at any time in the future i want to update to the Europe version, will i be able to buy these maps rather then buying a whole new app?
I would really appreciate your help!
Regards,

Ik kreeg vervolgens deze reactie:

Dear Mr ,
Thank you for contacting TomTom Customer Care
The reference number for your query is xxx
Apologies, but as as Apple is selling this software, all pre-sales questions must be directed to them. I am afraid I do not have the information you are requesting.
With Kind Regards
The TomTom Customer Care Team

Ik vond dit raar en heb vervolgens terug gemaild:

Hi,
Let me get this straight:
1. you can not tell me if Tom Tom is working on a update for the current version of the application?
2. And you are not able to tell me if the updates will be free or not?
3. You don't know if i can install / buy a voice pack for my iphone?
4. You can not tell me if i can buy additional maps in future?
All the above points have got nothing to do with Apple. They sell the app but it's your application. I must say i am very annoyed with your response. I just spend £60 on your app and do expect some sort of customer service.

En heb zojuist de volgende reactie gehad:

Dear Mr ,
Apologies, but this is a joint venture between TomTom and Apple, the questions you are asking are regarding pre-sales for future updates and purchases. This is all being dealt with by Apple. I am sorry, but I cannot provide information that we do not have. I can try to answer your questions, but I do not have all of the information.
1 - I am sure that an updated application is being worked on, but have no news on release dates
2 - This information is not available.
3 - At present, there are no Plus Services available, and I cannot state if they will be in the future.
4 - All maps available are the ones available via iTunes.
With Kind Regards
The TomTom Customer Care Team

Ik snap dit niet zo goed: Sinds wanneer is de app op enige wijze gelinkt met Apple (en verwijst een deel door naar Apple)? Hij denkt dat ze met een update bezig zijn?! Hij weet niet of dit wat gaat kosten? En tot slot, alle mappen zijn beschibaar via iTunes. Maar dit vroeg ik toch niet?????

Ben ik de enige die dit belachelijk vind of denk ik verkeerd? Let me know your thoughts...

Laatst gewijzigd door Falco; 21-08-09 om 17:46.
Gesponsorde links
Advertentie
Advertentie

  #182  
Oud 22-08-09, 08:52
ButcherJF's schermafbeelding
ButcherJF ButcherJF is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.2
• iPadOS 16.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2007
Locatie: Er gaat niets boven Groningen
Berichten: 3.580
Standaard

Laat ik het zo zeggen: op deze manier maakt TomTom geen vrienden....
__________________
=> geen vragen via PB svp Zoeken op het forum geen vragen via PB svp <=
  #183  
Oud 22-08-09, 09:20
Timmeh_'s schermafbeelding
Timmeh_ Timmeh_ is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 5.0 Beta
• 5.0 Beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.892
Stuur een bericht via MSN naar Timmeh_
Arrow

// Discussies samengevoegd.
__________________
iPhone 2G UK iOS 3.1.3 Jailbreak by RedSn0w /  iPhone 4 32GB iOS 4.2.1 Jailbreak by RedSn0w
MacBook Pro 15,4" OSX 10.6.6 /  iMac 20" OSX 10.6.6 /  iPad 3G 32GB iOS 4.2.1
Stuur me geen privé-berichten met vragen, ik negeer ze. Gebruik liever de zoekfunctie en de Wiki (Begrippen|Handleidingen)
  #184  
Oud 22-08-09, 11:44
duifje007 duifje007 is offline
• iOS 6.1.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 10
Standaard task manager

Beste mensen..

Zodra je ziet dat Itunes er lang over doet, moet je gewoon taskmanager / taakbeheer en onder toepassingen de installatie aanklikken met rechtermuisknop, de installatie activeren. Soms blijft het hangen.

Ook komt het soms voor dat het al klaar is, zo heb ik bij navigon gewoon de stekker rond het einde van het proces eruit getrokken en het staat er volledig op, zonder bugs en/of .....

succes..

By the way.. TomTom werkt prima, heb west europe er volledig op, geen enkel irritatie. Navigon heeft me tot die tijd ook erg goed geholpen..

Tomtom installatie duurt ongeveer 10 a 15 minuten..

Greetzz

Duifje

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door soCool Bekijk bericht
Hoelang duurt het installeren eigenlijk? Bij mij is het al 15 minuten bezig.
  #185  
Oud 22-08-09, 15:23
rmondie rmondie is offline
• iOS 4.3.4
• 4.3.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 67
Thumbs down

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Falco Bekijk bericht
Ik ben bezig geweest om een aantal dingen uit te vind mbt de Tom Tom app. Zie mijn email naar Tom Tom:

Dear Sir / Madam,
I have recently bought the iPhone app for the UK & Ireland. I have a few questions:
1. Is Tom Tom working on a update? If so, do you have a timeline for this update?
2. Will any future updates free or will there be costs involved?
3. Am i able to install voices for my iPhone? (e.g. Homer Simpson etc).
4. I have the UK & Ireland version, if at any time in the future i want to update to the Europe version, will i be able to buy these maps rather then buying a whole new app?
I would really appreciate your help!
Regards,

Ik kreeg vervolgens deze reactie:

Dear Mr ,
Thank you for contacting TomTom Customer Care
The reference number for your query is xxx
Apologies, but as as Apple is selling this software, all pre-sales questions must be directed to them. I am afraid I do not have the information you are requesting.
With Kind Regards
The TomTom Customer Care Team

Ik vond dit raar en heb vervolgens terug gemaild:

Hi,
Let me get this straight:
1. you can not tell me if Tom Tom is working on a update for the current version of the application?
2. And you are not able to tell me if the updates will be free or not?
3. You don't know if i can install / buy a voice pack for my iphone?
4. You can not tell me if i can buy additional maps in future?
All the above points have got nothing to do with Apple. They sell the app but it's your application. I must say i am very annoyed with your response. I just spend £60 on your app and do expect some sort of customer service.

En heb zojuist de volgende reactie gehad:

Dear Mr ,
Apologies, but this is a joint venture between TomTom and Apple, the questions you are asking are regarding pre-sales for future updates and purchases. This is all being dealt with by Apple. I am sorry, but I cannot provide information that we do not have. I can try to answer your questions, but I do not have all of the information.
1 - I am sure that an updated application is being worked on, but have no news on release dates
2 - This information is not available.
3 - At present, there are no Plus Services available, and I cannot state if they will be in the future.
4 - All maps available are the ones available via iTunes.
With Kind Regards
The TomTom Customer Care Team

Ik snap dit niet zo goed: Sinds wanneer is de app op enige wijze gelinkt met Apple (en verwijst een deel door naar Apple)? Hij denkt dat ze met een update bezig zijn?! Hij weet niet of dit wat gaat kosten? En tot slot, alle mappen zijn beschibaar via iTunes. Maar dit vroeg ik toch niet?????

Ben ik de enige die dit belachelijk vind of denk ik verkeerd? Let me know your thoughts...
ik vind het een arrogant antwoord en eigenlijk een antwoord maar niet op jouw gesteld vragen want je weet dus nu nog juist niets ik vertrouw het niet en denk dat iedere wijziging kassa wordt zo komt het een beetje op mij over
  #186  
Oud 22-08-09, 16:37
PeterTe PeterTe is offline
• iOS 7.1
• 7.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2009
Locatie: Nederland
Berichten: 285
Standaard

@Falco. Jouw conclusies kloppen niet helemaal maar ik snap ook niet wat apple hier mee te maken heeft. Heeft Apple misschien een deal met TomTom gemaakt en daarom waren ze ook bij de WWDC?

1. Sowieso zijn de updates gratis je kan alleen bij een app met in-app-purchase betalen maar dat is iets heel anders dan updates.
2. Verder vertelde hij dat ze al met een update bezig zijn. dat is toch alleen goed nieuws en de antwoord op jouw vraag?
3. Een andere stem kun je er wel inzetten maar dat kan alleen met jailbreak.
4. Weet niet kan misschien later komen met in-app-purchase
  #187  
Oud 23-08-09, 01:35
soCool's schermafbeelding
soCool soCool is offline
• iOS 8.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2008
Locatie: Flevoland
Berichten: 520
Standaard

Het updaten van de huidige positie op de map gaat wel erg traag wanneer je gewoon een rondje loopt of het toont de verkeerde locatie of richting. Al met al totaal niet bruikbaar voor wanneer je in de auto zit, wanneer er veel meer snelheid bij komt kijken.
__________________
Are you ready for this!

Laatst gewijzigd door soCool; 23-08-09 om 01:41.
  #188  
Oud 23-08-09, 11:18
Bimmer Bimmer is offline
• iOS 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 83
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Falco Bekijk bericht
Ik snap dit niet zo goed: Sinds wanneer is de app op enige wijze gelinkt met Apple (en verwijst een deel door naar Apple)? Hij denkt dat ze met een update bezig zijn?! Hij weet niet of dit wat gaat kosten? En tot slot, alle mappen zijn beschibaar via iTunes. Maar dit vroeg ik toch niet?????

Ben ik de enige die dit belachelijk vind of denk ik verkeerd? Let me know your thoughts...
Ach zo ken ik TomTom weer. Echt qua communicatie hebben ze de afgelopen 9 jaar eigenlijk niets geleerd.
  #189  
Oud 23-08-09, 11:43
duifje007 duifje007 is offline
• iOS 6.1.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 10
Standaard TomTom ak Navigon

Beste mensen,

Ik gebruik TomTom & Navigon. Moet eerlijk zeggen dat TomTom het toch een stukje minder doet. Navigon laat met plaatjes zien wanneer je een afslag moet nemen en dit is toch wel erg duidelijk. Ook zie je op het plaatje wat er op de borden staat. Tomtom laat ook wel zien welk afslag je moet nemen, maar grafisch gezien, had ik toch wel wat meer verwacht van TomTom

Tomtom 3d valt best wel tegen. Ook heb ik een autoradio waaraan ik iphone kan vastkoppelen en muziek kan luisteren. ( via usb ) Tijdens het navigeren met Navigon krijg ik ook te horen als ik een afslag moet nemen. Gek genoeg krijg ik het met Navigon wel voor elkaar en met TomTom niet ( ligt niet aan de instellingen ).

Uiteraard is dit slechts een mening van mij en kan per persoon verschillen.

Maar graag deel ik mijn ervaring met jullie..

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Groetjes

Duifje
  #190  
Oud 23-08-09, 12:15
apotheosis apotheosis is offline
• iOS 10.2.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Anders
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 4.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duifje007 Bekijk bericht
Beste mensen,

Ik gebruik TomTom & Navigon. Moet eerlijk zeggen dat TomTom het toch een stukje minder doet. Navigon laat met plaatjes zien wanneer je een afslag moet nemen en dit is toch wel erg duidelijk. Ook zie je op het plaatje wat er op de borden staat. Tomtom laat ook wel zien welk afslag je moet nemen, maar grafisch gezien, had ik toch wel wat meer verwacht van TomTom

Tomtom 3d valt best wel tegen. Ook heb ik een autoradio waaraan ik iphone kan vastkoppelen en muziek kan luisteren. ( via usb ) Tijdens het navigeren met Navigon krijg ik ook te horen als ik een afslag moet nemen. Gek genoeg krijg ik het met Navigon wel voor elkaar en met TomTom niet ( ligt niet aan de instellingen ).

Uiteraard is dit slechts een mening van mij en kan per persoon verschillen.

Maar graag deel ik mijn ervaring met jullie..

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Groetjes

Duifje
Tomtom heeft net zoals navigon ook reality view en lane assistant maar ik vermoed dit nog zal komen in een update bij tomtom.
  #191  
Oud 23-08-09, 12:24
duifje007 duifje007 is offline
• iOS 6.1.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 10
Standaard

laten we het hopen en hopen dat het niet bij hopen mag blijven!
  #192  
Oud 23-08-09, 12:27
WDS001's schermafbeelding
WDS001 WDS001 is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 9.0.2
• 9.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jun 2008
Locatie: New York, NY
Berichten: 5.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door apotheosis Bekijk bericht
Tomtom heeft net zoals navigon ook reality view en lane assistant maar ik vermoed dit nog zal komen in een update bij tomtom.
Dan hebben ze het nog niet hé.. Ik vind dat TomTom wat overroepen is. Nu Navigon en Sygic met een update gaan komen heeft het dure TomTom echt geen streepje meer voor!
  #193  
Oud 23-08-09, 12:57
Atherion's schermafbeelding
Atherion Atherion is offline
• iOS 8.0
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Arnhem
Berichten: 31
Stuur een bericht via MSN naar Atherion Stuur een bericht via Yahoo naar Atherion
Standaard

hey mensen ik ben op het moment op mijn vaders iPhone 3G TomTom aan het installeren kheb het gewoon gedaan via de appstore op de iphone zelf nou het laden duurde best lang maar nu staat het op installeren en ik heb het idee dat ie vast is blijven hangen ik zie ook geen bezig-rondje meer draaien van de iphone zelf iemand enig idee?

#-EDIT-#

hij loopt al weer heel langzaam volgensmij pfiew
__________________

Laatst gewijzigd door Atherion; 23-08-09 om 13:00.
  #194  
Oud 23-08-09, 13:02
kal_el kal_el is offline
• iOS 7.0.3
• 7.0.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Oost-Vlaanderen
Berichten: 510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Atherion Bekijk bericht
hey mensen ik ben op het moment op mijn vaders iPhone 3G TomTom aan het installeren kheb het gewoon gedaan via de appstore op de iphone zelf nou het laden duurde best lang maar nu staat het op installeren en ik heb het idee dat ie vast is blijven hangen ik zie ook geen bezig-rondje meer draaien van de iphone zelf iemand enig idee?

#-EDIT-#

hij loopt al weer heel langzaam volgensmij pfiew
bij mij op de 3G duurde de install iets meer dan een half uur
het schiet echt heeeeel traag op
  #195  
Oud 23-08-09, 13:20
Atherion's schermafbeelding
Atherion Atherion is offline
• iOS 8.0
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Arnhem
Berichten: 31
Stuur een bericht via MSN naar Atherion Stuur een bericht via Yahoo naar Atherion
Standaard

nou hij is klaar met installeren kben um nu ook op mn 3GS aan het zetten maar op de 3g vn mn vader heeft TomTom nog steeds geen GPS-signaal gevonden khad even een route naar amsterdam ingevoerd maar er staat nog steeds Wacht op GPS-Signaal nu al 5 min
  #196  
Oud 23-08-09, 13:47
apotheosis apotheosis is offline
• iOS 10.2.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Anders
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 4.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Atherion Bekijk bericht
nou hij is klaar met installeren kben um nu ook op mn 3GS aan het zetten maar op de 3g vn mn vader heeft TomTom nog steeds geen GPS-signaal gevonden khad even een route naar amsterdam ingevoerd maar er staat nog steeds Wacht op GPS-Signaal nu al 5 min
Heb je er ook al meegereden ofzo en eens adres opnieuw ingevoerd terwijl je aan het rijden bent?Ik zeg niet dat gaat helpen maar het is een mogelijkheid natuurlijk.
Bij navigon duurde dat bij mij ook een dikke 5 min zelfs toen ik al aan het rijden was.Zette mij na 5 min aan de kant en wachte nog effe en eens herbeginnen en opeens wel signaal,heel raar,sindsdien wel sneller signaal nu.
  #197  
Oud 23-08-09, 14:26
Atherion's schermafbeelding
Atherion Atherion is offline
• iOS 8.0
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2008
Locatie: Arnhem
Berichten: 31
Stuur een bericht via MSN naar Atherion Stuur een bericht via Yahoo naar Atherion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door apotheosis Bekijk bericht
Heb je er ook al meegereden ofzo en eens adres opnieuw ingevoerd terwijl je aan het rijden bent?Ik zeg niet dat gaat helpen maar het is een mogelijkheid natuurlijk.
Bij navigon duurde dat bij mij ook een dikke 5 min zelfs toen ik al aan het rijden was.Zette mij na 5 min aan de kant en wachte nog effe en eens herbeginnen en opeens wel signaal,heel raar,sindsdien wel sneller signaal nu.
We zijn er net mee gaan rijden bij ons in de wijk kregen we geen signaal(wat ik al wist van maps) eenmaal buiten was het perfect had het eigenlijk ook wel verwacht. tot nu toe werkt TomTom onder het rijden perfect met flitspaal indicator en snelheden die werden weer gegeven waren super nauwkeurig!! Tot zover goeie app

Laatst gewijzigd door Atherion; 23-08-09 om 14:46.
  #198  
Oud 23-08-09, 19:13
joblamie's schermafbeelding
joblamie joblamie is offline
• iOS 8.3
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: Alphen aan den Rijn
Berichten: 236
Standaard

Hallo allemaal, ik publiceer ook hier even mijn bevindingen met betrekking tot TomTom, puur voor de geinteresseerden!

TomTom op de iPhone

Het heeft ruime tijd geduurd, maar eindelijk is het zover. TomTom heeft hun beroemde navigatiesoftware naar de iPhone gebracht. Hoewel uit hun positie in de Appstore van Apple valt op te maken dat de app ongekend populair is, mist TomTom redelijk de boot doordat navigatie gebruikers allang één van TomTom's concurrenten hebben gekocht uit de Appstore. Zo voorzagen onder andere Navigon en Sygic de iPhone gebruikers maanden geleden al van goede navigatie software.

Hoe dan ook, voor de mensen die toch hebben kunnen wachten of zich gewoon twee paketten kunnen veroorloven is TomTom er nu eindelijk. Ik heb hem ook en mijn bevindingen lees je in deze blog.

Ik ben iemand die verschrikkelijk van autorijden houdt, maar ook verschrikkelijk afhankelijk is van autonavigatie. Ik kan bij wijze de omliggende dorpen rondom mijn woonplaats nog niet eens vinden zonder navigatie. Ik ben dan ook al jaren in het bezit van een TomTom One v2 die het autorijden voor mij nog veel leuker heeft gemaakt dan het al voor me was. Met autonavigatie geniet je namelijk nog veel meer van een ritje, omdat je simpelweg geleid wordt naar waar je naartoe moet. Van gestress in de auto met een uitgeprinte routebeschrijving of wegenkaart is dan ook al jaren niet meer van toepassing.

Een TomTom One is mooi, maar een app op je iPhone die exact hetzelfde kan is nog veel mooier. Je hoeft dan namelijk nooit meer na te denken of je je TomTom mee moet nemen als je ergens naartoe gaat. 'We zullen het toch wel vinden zonder TomTom of zullen we hem voor de zekerheid maar meenemen?' is dan ook een vraag die tot het verleden gehoort. Immers met je telefoon altijd op zak, heb je TomTom daarmee nu automatisch ook altijd op zak. Ideaal als je het mij vraagt en dat is dan ook precies de reden dat ik TomTom op de iPhone gebruik, ondanks dat ik al in het bezit ben van een goedwerkend standalone TomTom apparaat.

Hieronder mijn bevindingen.

Meteen een tegenvaller: de naam van de app
Nadat je TomTom op je iPhone hebt geinstalleerd is er meteen één klein detail dat tegenvalt. De app hebben ze 'W. Europe' genoemd. Nu heb je eindelijk dat mooie TomTom logo op je iPhone staan, staat er 'W. Europe' onder. Hoewel dit niet echt boeiend is, vind ik het wel bijzonder jammer. Het is namelijk wel het allereerste dat je opvalt na installatie van de app, en doet 'de eerste indruk' geen goed. Als ze de app gewoon 'TomTom' hadden genoemd, stond het veel stoerder op je iPhone en het had tevens veel logisch geweest. Nu is dit zo'n klein en makkelijk oplosbaar detail, dat ik vermoed dat ze dit bij de eerstvolgende update wel zullen herstellen.

Het opstarten van de app en wachten op GPS signaal
OK, als we even over de onhandige benaming van de app heen kijken, dan kunnen we de app nu opstarten. Zoals met iedere app is één tik met je vinger op het icoontje van de app voldoende om deze op te starten. Opstarten gaat bijzonder snel. Je hoeft slechts 3 seconden te starten naar het logo van TomTom en dan krijg je de kaart al in beeld. En dan is het wachten geblazen op GPS signaal. Afhankelijk van of je binnen of buiten bent kan dit even duren. Wil je een snelle fix, dan sta je bij voorkeur buiten. En een fix heb je in dat geval in slechts enkele seconden. Als je binnen staat dan duurt het wat langer en als het een beetje tegenzit krijg je helemaal geen fix.

Sateliet informatie opvragen ontbreekt
Als je nou lange tijd op je fix moet wachten, dan wil je vaak even kijken hoeveel satelieten er reeds zijn gevonden. Helaas zit deze mogelijk niet ingebouwd in TomTom. Mogelijk heeft dit te maken met de API die toegang biedt tot de GPS van de iPhone, anders zou ik dit als TomTom zijnde toch zeker in de app verwerkt hebben.

Het uiterlijk van de app
Hoewel het scherm tijdens het navigeren er nagenoeg hetzelfde uit ziet als op een standalone TomTom, is het menu wel heel anders en meer iPhone-achtig. In plaats van grote knoppen zoals we die kennen op de standalone TomTom's, bevat de TomTom app op de iPhone een lijst waar je met je vinger doorheen kunt scrollen. Ondanks dat het geen grote knoppen zijn, zijn de opties in het scrollmenu voldoende groot weergegeven zodat je ze ook kunt bedienen tijdens het autorijden wanneer je je iPhone niet in je hand hebt, maar deze een stukje van je af bij of op het raam is geplaatst.

De opties in het menu
Op het eerste gezicht lijkt de TomTom app niet zo heel veel opties te bevatten. Het scrollmenuutje is namelijk niet zo heel erg lang en als je niet goed genoeg kijkt lijk je een aantal opties te missen. Echter, als je even goed bij alle opties doorklikt, dan merk je al gauw dat de missende functies over het algemeen verborgen zitten onder de verschillende opties in het menu. Zo kan de TomTom app:

- de bekende 'Berekening vooraf'
- switchen tussen 2D of 3D kaart
- switchen tussen dagkleuren of nachtkleuren
- instellen dat je de snelste of kortste route wilt of snelwegen wilt vermijden
- wandel- of fietsroutes
- flitslocaties aan- of uitzetten
- IQ Routes in- of uitschakelen***
- de afstandseenheid (kilometer of mijl) instellen
- favorieten beheren
- de ideale route op het tijdstip van rijden (IQ routes)
- en niet te vergeten: de gewenste stem kiezen.

*** IQ routes is een nieuwe door TomTom ontwikkelde technologie die om de routeplanning te verbeteren, de beste route berekent aan de hand van historische informatie over de verkeersdrukte die normaal gesproken op het tijdstip van je geplande route voorkomt.

Een stem kiezen
In tegenstelling tot andere navigatie software op de iPhone, maakt het niet uit in welke taal je iPhone staat en kun je altijd de gewenste stem kiezen in welke taal die TomTom ondersteunt dan ook. Voor Nederland zijn zowel Bram als Eva weer van de partij, wat mijn inziens een enorm vertrouwd gevoel opwekt bij het gebruik van TomTom voor de iPhone.

Het ingeven van je bestemming
Een route laten berekenen begint natuurlijk met het ingeven van je bestemming. Dit gaat op een vertrouwde TomTom manier, in een iPhone jasje. Je voert eerst de plaats in, daarna de straat en daarna het huisnummer. Als je al eerder hebt genavigeerd, dan staan je recente bestemmingen bovenaan. Terwijl je typt, zal de TomTom app zelf met voorstellen komen omdat deze overeen kunnen komen met hetgeen je aan het intypen bent. Hoe meer letters je intypt, hoe minder keuzes er vanzelfsprekend overblijven. Je hoeft vrijwel nooit je bestemming helemaal in te typen, omdat in vrijwel alle gevallen tijdens het typen de juiste bestemming wel in beeld verschijnt waarna je deze alleen nog maar hoeft aan te tikken met je vinger. Dit geldt ook voor de straatnaam. Bij het huisnummer kun je als je geen huisnummer weet kiezen voor een kruising. Het invoeren van je bestemming werkt uiterst soepel en sneller dan op een standalone TomTom vanwege het veel gevoeligere aanraakscherm van de iPhone.

Routeberekening
En dan, als je je bestemming hebt ingevoerd, dan begint de routeberekening. In tegenstelling tot andere navigatie software op de iPhone hoef je op dat moment niet persé een GPS fix te hebben. TomTom kan de route ook berekenen vanaf de laatst bekende locatie. Meestal is deze natuurlijk gelijk aan de huidige locatie, omdat de laatst bekende locatie de locatie is waar je de TomTom app hebt uitgezet en dat is waarschijnlijk thuis. Als de GPS fix er eenmaal is, dan wordt de route automatisch herberekend en krijg je de juiste reistijd en dergelijke alsnog in je scherm. Als je 'Geavanceerde planning' een routeberekening vooraf doet, dan heb je sowieso het probleem niet, omdat je dan gewoon ook je vertrek-locatie kunt aangeven. In beide gevallen gaat de routeberekening bijzonder snel. Ook als je tijdens het navigeren fout rijdt of als de kaarten niet up-to-date blijken te zijn en rechtdoor blijft rijden omdat het niet anders kan, zal de TomTom app bijzonder snel een alternatieve route berekenen. Soms heb je zelfs niet eens in de gaten dat de app de route herberekend heeft.

En tot slot het navigeren zelf
Het navigeren met de TomTom app blijkt na een paar proefritjes in mijn woonplaats en 2 serieuze ritten naar Amsterdam en Alkmaar bijzonder goed te werken. In alle gevallen heeft de TomTom app mij naar de bestemming van mijn keuze gebracht, en dat zonder problemen. Ook gaf de app telkens ruimschoots op tijd aan dat er een flitspaal naderde. Uiterst handig als je het mij vraag. Telkens was er binnen 10 seconden een GPS fix (tijdens het lopen naar de auto zet ik de app vast aan) en geen enkele keer is mijn GPS fix weggevallen. Bij het missen van een afslag herberekent de TomTom app razendsnel een nieuwe route en ook is de app telkens precies op tijd met het geven van zijn instructies. Niet te laat en niet te vroeg, gewoon op het moment dat je verwacht instructies te krijgen over welke kant je op moet, krijg je ze. Het lijkt erop dat de GPS van de iPhone prima werk aflevert en dat deze ook prima samenwerkt met de TomTom app.

En de TomTom houder met ingebouwde GPS?
Hoewel er nog maar weinig bekend is over is, denk ik dat de TomTom houder die speciaal ontwikkeld is voor de iPhone niet noodzakelijk is. Hoewel ik hem erg mooi vindt en me erg handig lijkt, doet de TomTom app ook zonder deze houder prima zijn werk. Het is even afwachten wat de TomTom houder gaat kosten, maar als ie boven de 60 euro uitvalt (en ik denk dat dat wel het geval is), dan laat ik hem denk ik links liggen. Mijn universele houdertje van 20 euro voldoet namelijk prima. En om nou meer dan 60 euro uit te geven aan een prachtige, functionele maar o zo diefstalgevoelig apparaat... Nee.

Bijna allemaal pluspunten. Maar de minpunten?
Natuurlijk zijn er ook minpunten aan de TomTom app. Ik ben alleen geneigd het met name te hebben over de pluspunten, omdat je het daarmee zult moeten doen als je aan het navigeren bent. De minpunten, daar heb je niks aan. Toch zal ik ze even benoemen. De TomTom app bevat geen mogelijkheid live file informatie op te halen en aan de hand daarvan al dan niet automatisch een alternatieve route te bepalen. Juist met de mogelijkheden van de iPhone had dit er in moeten zitten natuurlijk. Ook kan er geen satelliet informatie worden opgevraagd, hoewel dit mogelijk niet aan TomTom te wijten valt. Daarnaast ontbreekt de mogelijkheid om uit te breiden met nieuwe kaarten of kaart updates binnen te halen. Juist met in-App purchase, wat Apple sinds firware 3.0 toestaat, had TomTom dit prima kunnen realiseren en meteen het voorbeeld kunnen zijn voor andere ontwikkelaars. Maar helaas, uitbreiden met meer kaarten of het toevoegen van stemmen of POI's zit er voorlopig niet in. Mede door deze voor de hand liggende, maar ontbrekende functionaliteit lijkt het erop dat de TomTom app een haastklus is geweest, of dat dit de versie is die ze naar hun eigen zeggen ruim een jaar geleden al op de plank hadden liggen.

Conslusie
Kortom; de iPhone app van TomTom is wegens het ontbreken van enkele vanzelfsprekende functies maar een magere TomTom versie, maar wel één die prima functioneert en weer het vertrouwde gevoel van een TomTom met zich meebrengt. De app kan nog veel verder worden uitgebreid in toekomstige updates en is zeker niet perfect, maar het is wel een prima instap-autonavigatie-oplossing die vanwege het gebruiks- en meeneemgemak van de iPhone eigenlijk prettiger om te gebruiken is dan een standalone TomTom.

Dus
  #199  
Oud 23-08-09, 19:24
rmondie rmondie is offline
• iOS 4.3.4
• 4.3.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 67
Standaard

mooie revieuw!

om dan nog maar te zwijgen inv ergelijking met de anderen op de markt want die zijn zeker zo goed en uitgebreider dan onze TT
  #200  
Oud 23-08-09, 20:42
Jamez Jamez is offline
• iOS 7.0
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2007
Berichten: 144
Standaard

En wat te denken van het zeer vervelende achterblijven van je positie op de kaart
Reageren

Labels
navigatie, navigon



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
TomTom: Tomtom openen vanuit Safari via tomtom:// URI? Ruud_ iPhone Navigatie 0 24-11-09 20:08
tomtom Benelux geen geluid -> tomtom support wilt niet helpen jeroenhermans Archief 3 24-08-09 16:56
TomTom: Speculatie: TomTom Navigator 7 aangekondigd, TomTom is klaar voor de iPhone? iCulture iPhone Navigatie 0 29-05-09 18:40
TomTom: ervaring tomtom i.c.m handsfree bellen via carkit van tomtom ross iPhone Navigatie 3 09-10-08 22:33

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:10.