iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   iPhone 3G/3GS gevoelig voor haarscheurtjes in behuizing (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/17644-iphone-3g-3gs-gevoelig-voor-haarscheurtjes-behuizing.html)

Ironis 06-10-08 08:28

Mijn iPhone is ook aangeschaft bij BelCompany, en bij de T-Mobile shop nemen ze ook die toestellen gewoon in, omdat T-Mobile alle garantieafhandelingen voor zijn rekening neemt.
Niets verzekering of wat dan ook, breng je telefoon naar T-Mobile, neem je contract + kassabon mee en het toestel wordt verstuurd.

Ik moet overigens nog steeds wachten op het telefoontje van de manager van T-Mobile shop R'dam Lijnbaan over de after-care van mijn niet afgehandelde garantie, waar ik dus nog steeds mee bezig ben. Haarscheurtjes ten over, maar de barst zorgt er voor dat ze ook niet verder kijken en zodoende de haarscheurtjes rond de lens, en onder de power button en sim-tray richting chroom, over het hoofd zien.
Ik weet dat ik recht heb op een nieuw toestel, maar dit wordt me geweigerd door een barst in het plastic die men afwimpelt als een kras (!!! er ontstaan nieuwe barsten uit, hoe kan het dan een kras zijn?!)

exepti0n 06-10-08 17:11

Het op de foto zetten van de haarscheurtjes valt nog niet mee.

Toch lijkt mij op deze afbeelding het probleem duidelijk in beeld te zijn gebracht.

Ironis 06-10-08 21:16

Das inderdaad vrij duidelijk..
Bij de zwarte is het nog lastiger. Je moet een goede hoek hebben met licht, en flitser enzo. Met flits zijn de scheurtjes bijna niet zichtbaar door de krasjes die je met het blote oog niet kan zien.
Ik ga ook nog proberen om de scheurtjes op camera te krijgen, als bewijsmateriaal..

powerpuffy 09-10-08 10:41

Ik krijg het ook niet duidelijk op de foto, het zwart spiegelt te veel.
Ironis, heeft die manager al tijd gevonden om jou terug te bellen?

Ironis 14-10-08 07:45

UPDATE:
Goed, weer een dikke week verder. De manager heeft nog niet gebeld, maar ik ben Zondag wel in de shop geweest om de status na te vragen. Na 15 minuten te wachten op mijn beurt werd ik geholpen door een zeer behulpzame medewerkster (in tegenstelling tot de vorige, onbeschofte dame met haar 't-zal-je-eigen-schuld-wel-zijn-mentaliteit).

Ze kende het verhaal (erg leuk, gezien zij de vorige keren niet in de winkel aanwezig was, dus ik ben al berucht op de Lijnbaan!). Ze heeft ter plekke navraag gedaan bij de manager. Die wist haar te vertellen dat inderdaad blijkt dat haarscheurtjes, en dus ook mijn probleem, onder de garantie vallen. Via de medewerkster bood hij aan om mijn telefoon gewoon om te ruilen voor een nieuwe, hiervoor heb ik alleen wel de originele verpakking nodig volgens de winkel met alle accessoires die er bij zaten. Leuk en aardig, maar ik heb die doos niet meer, onzinnig om te bewaren natuurlijk. Blijkt dat ze in dat geval alleen de telefoon kunnen opsturen naar de reparateur en hopen dat de reparateur het toestel alsnog vervangt.

Ik heb de algemene voorwaarden er op nageslagen en heb gebeld met ConsuWijzer (tip: erg nuttig!). In de AV is geen voorwaarde opgenomen dat ik de doos moet bewaren en moet gebruiken bij eventuele vervanging van het toestel. In de AV van Apple staat wel iets over de originele verpakking, maar dit geldt alleen bij verzending door mij naar Apple. Zij geven ook de nuance aan, dat als de verpakking niet meer beschikbaar is, Apple zal zorgen voor een goede vervangende verpakking (maargoed, niet van toepassing in dit geval).

Dat even terzijde, heb ik doorgevraagd aan de medewerkster waarom ik de originele verpakking nu nodig heb. Het blijkt dat er een sticker op zit met serienummer, IMEI code, productcode etc. Ik heb het meisje verteld dat dit ook in iTunes zichtbaar is, en ik dit eventueel als schermprint kan meenemen, zodat de info wel beschikbaar is, tevens staat dit op de telefoon zelf, dus ik kan ook nog schermprints van de telefoon zelf meenemen.
Volgens haar was dit ontoereikend, en moest echt de originele doos erbij geleverd worden om het toestel direct te kunnen vervangen.

Na dit verhaal, en het doornemen van de AV, heb ik dus een telefoontje naar consuwijzer gepleegd voor info over mijn rechtspositie. Hier weten ze te vertellen dat ik recht heb op een deugdelijk product. Vooral na toegeven van T-Mobile dat het om een garantie gaat, zijn zij verplicht mij van een deugdelijk product te voorzien, al dan niet via reparatie of vervanging. Als zij alleen willen vervangen als ik de originele verpakking nog heb, en op geen enkele andere wijze mij willen voorzien deugdelijk product door reparatie of vervanging, heb ik het recht om de koop en het bijbehorende contract te ontbinden. Dit kan ik doen door een aangetekende brief te sturen naar T-Mobile, waarin ik het probleem uitleg, alle stappen doorloop en eventueel namen doorgeef over het probleem. Tevens moet ik ze een redelijke termijn geven om het alsnog recht te kunnen zetten. Als zij niet bij tijds antwoorden heb ik het recht het contract en de koop te ontbinden.

Overigens werd me verteld, dat als in de algemene voorwaarden of het contract staat vermeld dat ik de originele doos moet bewaren voor eventuele vervanging van het toestel, en ik op geen enkele andere wijze recht heb op vervanging, dit een onredelijke voorwaarde is die goed door een rechter verworpen kan worden. Dit laatste is niet van toepassing, want ik heb geen van beide gevonden, zelfs niet in de AV van Apple die bijgeleverd is bij de telefoon.

Met andere woorden: ze kunnen niet eisen dat ik een originele doos meebreng voor vervanging. Als alternatief mogen ze wel het toestel opsturen, mits ik ook dan een vervangend toestel krijg. Krijg ik dit niet, dan kan ik de koop ontbinden.

Oja, nog iets: als men zegt dat het wel eens gebruikschade kan zijn, moet men dat aan kunnen tonen, mits je binnen 6 maanden na aankoop dit probleem hebt geconstateerd. Tot 6 maanden na aankoop moet de verkopende partij aantonen dat je het product onredelijk hebt gebruikt. Kunnen ze dit niet moet je alsnog voorzien worden van een goed product. Na 6 maanden moet je zelf aan kunnen tonen dat je het apparaat niet ondeugdelijk hebt gebruikt, dat wordt wat lastiger.

Ik ga nog de klantenservice bellen om te vragen hoe het nu zit met vervanging en de originele doos, volgens hun, en kijken wat ik daar nog uit kan halen.

Ik hou jullie wederom op de hoogte!

bzb 16-10-08 14:44

Scheurtje in behuizing nu wel of niet garantie?
 
ik zie nu in 1 keer ook een scheurtje bij de stil knop op mijn zwarte 3g, ik heb hem nooit laten stuiteren o.i.d. is dit een geval voor garantie of dikke pech?

(er zijn wel meerder topics over scheuren maar kan zo snel niet vinden wat ik wil weten

ook valt mij op dat de laatste weken in de 3g een beetje krasjes en putjes in de achterkant te beginnen vertonen, terwijl ik meerdere toestellen voor 2 jaar heb gehad die nog als nieuw zijn

het chromen raamwerkje wordt ook minder mooi

glas is nog steeds krasvrij, dat is echt super)

ik heb de iphone vanaf de eerste dag dat hij uit was

en hoe werkt het eigenlijk als voor een garantie geval een nieuw toestel verstrekt zou worden: ben je je gekochte proggies dan kwijt of kan je die zomaar op een nieuwe instaleren met je gebruikersnaam?

truckdiver 16-10-08 14:59

waarom bel je niet direct naar de winkel war je hem hebt gekocht??
normaal vallen scheurtjes in de behuizing onder garantie.
je gekochte app kan je nadien terug downloaden van itunes.
maar normaal staan deze toch al in itunes zodat je gewoon opnieuw de backup erop zet en je hebt je oude iphone terug

bzb 16-10-08 15:19

ok!

kan ik dan het beste naar de belcompany gaan waar ik hem heb gehaald of naar een tmobile shop, het gaat mij om zo spoedig mogelijke reparatie/vernieuwing

iScorpio 16-10-08 15:20

Gewoon terug gaan naar de winkel waar je de iPhone hebt meegekregen. Zij zijn verantwoordelijk voor de verdere afhandeling.

bzb 20-10-08 08:34

is er ergens een officieel statement m.b.t. scheurtjes wat ik zou kunnen meenemen om aan te tonen dat het een fabrieks fout is en geen valschade?

corry99 20-10-08 20:12

scheurtje in de behuizing
 
Ik heb ook een scheurtje in de behuizing, ben naar de belcompany gegaan, en die zeiden dat het niet onder de garantie valt. Ze zouden me nog laten weten wat het gaat kosten om te repareren.

bzb 20-10-08 20:43

o das wel effe balen

Ironis 21-10-08 10:30

En ik ben gebeld door T-Mobile klachtafhandeling. Weer een heel verhaal gehouden over mijn probleem.

Na een lang gesprek komt het er op neer dat Apple aan T-Mobile oplegt dat retourgezonden toestellen in de originele door zitten.
Dit is onwettig t.o.v. de comsument. Overigens heb ik in de Apple Algemene Voorwaarden gezien dat bij retourzenden de originele verpakking geleverd moet worden. Is deze niet meer beschikbaar, dan kan Apple de klant (T-Mobile dus) voorzien van een vervangende verpakking.

Het komt er dus op neer dat ik me daar op moet gaan beroepen. Overigens staat duidelijk in die AV dat de eisen kunnen verschillen per land en afhankelijk van wetgeving wel of niet toegepast kunnen (mogen) worden. In Nederland kan dat dus niet.
Als ik de T-Mobile shop dat niet aan het verstand krijg zal ik toch rechtsbijstand moeten gaan inschakelen. Het is niet anders denk ik..

evpoppel 23-10-08 13:47

Iphone (productie week 34) met haarscheurtjes
 
Mijn Iphone, geproduceerd na week 30 (34), heeft inmiddels ook last van miniscule scheurtjes bij de simtray en onder op de hoek.

Zijn er meer mensen bij wie er bij nieuwere toestellen scheurtjes ontstaan? Is het voor jullie belangrijk genoeg om er een punt van te maken en wat kun je eraan doen? Ik vind het erg jammer want ik ben zuinig op mijn toestel, moet er namelijk nog twee jaar mee doen.

truckdiver 23-10-08 13:49

gelieve de zoekfunctie te gebruiken,zijn meerdere topics over te vinden.
terug gaan inruilen als je er niet blij mee bent.

Bomans 23-10-08 14:02

https://forum.iculture.nl/images/icons/icon2.gif samengevoegd

Ironis 24-10-08 07:25

@evpoppel: Gewoon teruggaan naar T-Mobile. Het hoort niet zo, dus moeten ze minimaal repareren. Ik hoop alleen voor je dat je niet in een situatie zoals de mijne terecht komt. Bij mij is een scheurtje doorgescheurd tot een barst, en vond men het niet nodig de telefoon te vervangen. Na veel uitleg en gezeur besluiten ze wel te vervangen, maar ik heb ineens de originele verpakking nodig!
Hier ga ik dus niet mee akkoord, want dit is tegen de consumentenwet.
Ik ben nog neit klaar met ze tot ik een nieuwe heb! :)

Succes iig..

powerpuffy 24-10-08 13:32

@evpoppel heb je een zwart of wit toetsel?

Zover ik weet krijg je met een witte iPhone vrij makkelijk een nieuw toestel. Dit omdat de scheurtjes dan beter te zien zijn. Bij een zwarte noemen ze het al snel een krasje of barst, die je zelf veroorzaakt zou hebben.

corry99 26-10-08 09:30

Ik heb Apple gebeld, en die verwezen mij naar T-mobile, die heb ik vervolgens gebeld en zeiden dat het onder de garantie valt en The belcompany moet hem gewoon opsturen.
Teruggegaan naar de belcompany en hebben hem nu toch opgestuurd!

Whistler 29-10-08 11:02

Ik heb hetzelfde probleem, alleen bij mij is er een (redelijk) grote scheur ontstaan in het midden bij de dock aansluiting. De mijne is ook nog nooit gevallen. Hoop dat het onder de garantie valt. Ben ook wel benieuwd of Apple er ooit iets officieels over heeft gezegd. Iemand???


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:58.